Gå til innhold

noen tanker om el-sparkesykkler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

både offentlige og private elsparkesykler? noen som har noen meninger?

Anonymkode: 9bd0a...220

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker de! Jeg kjører forsvarlig da, er ikke som en tenåringsgutt og kjører uti veien uten å se meg for, jeg er en særdeles tørr bruker av sparkesykkel. Ikke på fortau, med mindre det er over 40-50 km/t og sånt, kjører sykkelveier. 😄 Foretrekker det fremfor kollektivtrafikk. 

Begynte å bruke sparkesykkel en dag jeg glemte noe hjemme, ble så sur over å tenke på at jeg måtte gå den lange veien hjem igjen for å hente det jeg trengte.

Voila - sparkesykkelen reddet meg. ❤️😄 Ikke Voi, altså. :P ...

Anonymkode: a4269...3c7

• Liker 1
Skrevet

Elektriske sparkesykler er fine fremkomstmidler. Enkelt i bruk, de er (var) stort sett overalt. Og en sparkesykkel skader få.

Så hovedproblemet med slike redskaper er brukerne. Man kan si det samme om syklister, de forårsaker mye harme de også på de rette stedene. Men ingen kaster fra seg sykkelen rett foran inngangsdøra, foran butikken, på parkeringsplasser osv. 

Det er en god del personskader som følge av sparkesykler, men det er rimelig mange skader på skateboard og vanlig sykkel også. i 2016 alene døde 885 personer i Norge som følge av fallskader. Det var vel én som døde av elsparkesykkelbruk i fjor. 

Så om brukerne klarer å sette dem fra seg på en skikkelig måte, ikke kræsje i døve og blinde (og alle andre for den saks skyld), kjøre pent på fortau og helst ikke misbruke dem i fylla burde det gå rimelig greit. Men Norge har aldri likt nye ting. Skateboard var ulovlig fra 1979 til 1989, og Segway var forbudt frem til 2014. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HATER DE! Jobber med traumer. Og vi får så mange unødvendige traumer på sykehuset etter disse idiotiske greiene kom på markedet. Hadde det kunn gått utover idiotene som kjører dem, så hadde det vært "greit" Send dem regning på 100k per døgn på intensiven.

Men det er så mange uskyldige som skades. Blir påkjørt og overkjørt, kræsjer i biler og herremin

Anonymkode: ff6fb...060

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

HATER DE! Jobber med traumer. Og vi får så mange unødvendige traumer på sykehuset etter disse idiotiske greiene kom på markedet. Hadde det kunn gått utover idiotene som kjører dem, så hadde det vært "greit" Send dem regning på 100k per døgn på intensiven.

Men det er så mange uskyldige som skades. Blir påkjørt og overkjørt, kræsjer i biler og herremin

Er det så ille? Er det samme holdning rettet mot skateboard, sykler, elsykler, kajakker, rulleski og alpine aktiviteter også? 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, newman01 said:

Er det så ille? Er det samme holdning rettet mot skateboard, sykler, elsykler, kajakker, rulleski og alpine aktiviteter også? 

Ja, det er så ille. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror el-sparkesykkelen er kommet får å bli. Det tar nok noen tiår før vi blir vant til de i trafikken. Når bilene kom var det faktisk en del barn og voksne som ble påkjørt og drept fordi vi ikke var vant til å måtte flytte oss så raskt i gatene. Nye teknologiske utviklinger vil stadig gi nye problemstillinger, slik det alltid har vært. Det tar tid å tilpasse seg. Problemet slik jeg opplever det er at det er mange unge som ikke har førerkort for bil enda som ikke forstår at slik de kjører er farlig for trafikken. Kanskje en løsning er å innføre førerkort for el-sparkesykkel for de mellom 12 og 18. Jeg prøver å følge trafikkregler for sykkel, men jeg forstår at mange bilister blir usikre på om de kan stole på føreren på el-sparkesykkelen. 

Anonymkode: 9a8b9...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De hører i alle fall hjemme i veibanen, ikke på fortau - det er helt sikkert!!! Livsfarlig for både forgjengere (på fortau) og seg selv (samme hvor de er). På sykkelbane er vel det eneste stedet hvor de kan brukes noenlunde trygt. 

Anonymkode: b6892...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...