AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hva tenker der om lærer streik? Er det rettferdig ovenfor elevene som nå knapt har hatt 2 år med skole? Anonymkode: 35380...040
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Hvorfor lager du en tråd om dette når en annen handler om nesten det samme? Uansett: skolen de siste to årene har INGENTING med streiken å gjøre. Handler om lønnen til lærerne. Det er uavhengig av pandemi. Streiker går uansett ut over noen. Det er litt av poenget med streik. Sorry om jeg høres litt skarp ut, men jeg er drittlei av å høre om hvorfor vi ikke kan streike pga det. Det argumentet forhindret en skikkelig forhandling i fjor. Gidder ikke det samme greien i år igjen. Det finnes alltid en grunn for at lærerne ikke bør streike. Neste år er det sikkert noe annet. Anonymkode: 94915...73d 26 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Det er veldig rettferdig ovenfor nettopp elevene. De trenger utdannede lærere som aldri før, spesielt etter koronaperioden, så det er på tide å bygge opp skolesystemet igjen. Kan gjerne begynne med lærer-rekrutteringen, og da er lønn et viktig virkemiddel; akkurat som i alle andre yrker. Anonymkode: f8e3f...0cc 29 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor lager du en tråd om dette når en annen handler om nesten det samme? beklager, men det så jeg ikke. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): t. Uansett: skolen de siste to årene har INGENTING med streiken å gjøre. Handler om lønnen til lærerne. Det er uavhengig av pandemi. Streiker går uansett ut over noen. Det er litt av poenget med streik. Sorry om jeg høres litt skarp ut, men jeg er drittlei av å høre om hvorfor vi ikke kan streike pga det. Det argumentet forhindret en skikkelig forhandling i fjor. Gidder ikke det samme greien i år igjen. Det finnes alltid en grunn for at lærerne ikke bør streike. Neste år er det sikkert noe anne Anonymkode: 94915...73d fullstendig enig i det. Lærere fortjener mer for innsatsen de gjør. Anonymkode: 35380...040 3 1
Majer Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Jeg tenker det er greit så lenge arbeidsforholdene blir verre uten at det gjenspeiles i lønna- noe det ble etter at de blå innførte dokumentasjon herfra til månen. 3
newman01 Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva tenker der om lærer streik? Er det rettferdig ovenfor elevene som nå knapt har hatt 2 år med skole? Anonymkode: 35380...040 Det er vel ikke særlig annerledes for elever enn andre grupper i samfunnet... Småbarnsforeldre er ganske oppgitte når barnehagen streiker, folk som er midt i byggeprosjekter er irritert når de som behandler byggesøknader i kommunen streiker, flypassasjerer er ganske høylytte når SAS-ansatte streiker osv. Så elever har det ikke sååå mye verre. Som regel klarer lærerne å sette standpunktkarakter før det får konsekvenser for neste års studium. Ble ikke lærerstreiken i fjor stoppet med tvungen lønnsnemd fordi det var fare for brann i et forbrenningsanlegg i Fredrikstad? Var noe med "fare for brann" i restavfall som ikke var reell i det hele tatt. Synes gode lærere med riktig utdannelse og kompetanse fortjener god lønn. Akkurat som sykepleiere gjør 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Blir lærere aldri fornøyd eller? Herregud, som de KLAGER HELE TIDEN Anonymkode: b13af...451 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir lærere aldri fornøyd eller? Herregud, som de KLAGER HELE TIDEN Anonymkode: b13af...451 Har det noen gang slått deg at det er ganske betegnende for hvordan det er å jobbe som lærer? Hilsen eks-lærer som ikke er i nærheten av å savne årsakene til den såkalte "klagingen". Anonymkode: f3c60...616 15 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir lærere aldri fornøyd eller? Herregud, som de KLAGER HELE TIDEN Anonymkode: b13af...451 Kan ikke si jeg er enig med deg, men har du barn selv? Tenker du de klager av en grunn? Det er ikke spesielt fint å ha en slik utrolig viktig jobb når du ikke får gjort halvparten av alt du burde gjøre.. Jeg er for ordens skyld ikke lærer, og jobber heldigvis ikke med barn heller, da tror jeg samvittigheten min hadde tatt knekken på meg. All ære til dem som klarer å stå i jobb i barnehage og skole, full støtte i en streik!! Anonymkode: cb230...95f 9 2
newman01 Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Blir lærere aldri fornøyd eller? Herregud, som de KLAGER HELE TIDEN Anonymkode: b13af...451 Klarer ikke helt å se om det er ironisk innlegg eller seriøst... Synes nå ihvertfall lærere klager mindre her enn folk på aap, uføre, avhengige av G-satsen for å få budsjettet til å gå opp 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Lærerne er pussige skruer. De klager over at de har for mange oppgaver og at de må jobbe gratis. Hvis lærerne legger fra seg jobben etter de har oppfylt de timene de skal jobbe så vil jo det til slutt synliggjøre at man ikke rekker over alt og man får tvunget gjennom en endring. Men istedet jobber de seg ihjel og klager høylytt. Jobb det dere skal og legg fra dere jobben og ikke gjør mer enn dere får betalt for istedet for å streike annahvert år. Samme gjelder sykepleiere… Anonymkode: 19acc...2a2 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 Ja, vi har streikerett i Norge, men nå begynner jeg å bli møkk lei. Vi har en ekstemt urolig verden med krig og elendighet. Det sier litt om våre problemer i dette landet når folk med 100% sikre jobber, 2 måneders sommerferie + ferie i alle helger + høytider igjen truer med streik p.g.a. for dårlig lønn. Lærerne tjener kanskje ikke best, men de har faktisk en helt ok lønn, og ikke minst har de veldig mye fri. Tror faktisk svært mange andre arbeidstakere i dette landet hadde takket ja til noe lavere lønn om de fikk 4-5 uker ekstra ferie i året..... Anonymkode: 96fe0...620 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva tenker der om lærer streik? Er det rettferdig ovenfor elevene som nå knapt har hatt 2 år med skole? Anonymkode: 35380...040 Det er det ikke. Skjønner de vil ha bedre lønn men streik nå er så sinnsykt dårlig gjort. Null empati herfra Anonymkode: f2597...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi har streikerett i Norge, men nå begynner jeg å bli møkk lei. Vi har en ekstemt urolig verden med krig og elendighet. Det sier litt om våre problemer i dette landet når folk med 100% sikre jobber, 2 måneders sommerferie + ferie i alle helger + høytider igjen truer med streik p.g.a. for dårlig lønn. Lærerne tjener kanskje ikke best, men de har faktisk en helt ok lønn, og ikke minst har de veldig mye fri. Tror faktisk svært mange andre arbeidstakere i dette landet hadde takket ja til noe lavere lønn om de fikk 4-5 uker ekstra ferie i året..... Anonymkode: 96fe0...620 En lærer har 5 uker ferie. Nøyaktig det samme som alle andre arbeidstakere i Norge. Den tiden du kaller "ferie" er tvungen avspassering fordi vi jobber 46,5 timer hver uke. Bare hyggelig å informere deg 💗 Anonymkode: f2740...a86 15 1 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir lærere aldri fornøyd eller? Herregud, som de KLAGER HELE TIDEN Anonymkode: b13af...451 Uenig. Om det er en yrkesgruppe som bruker media som klagemur flere ganger i uka så er det sykepleierne. Har ikke fått med meg noen klaging fra lærerene. Anonymkode: a33e2...56a 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Lærere/Barnehagelærere fortjener bedre lønn NÅ! Det er krise i sektoren, de har stått i vannvittige utfordringer i pandemien, uten å få en dritt igjen. Nå må vi vise at læreryrket er viktig. At barna våre er viktige! MER lønn til lærere! Anonymkode: af221...278 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det sier litt om våre problemer i dette landet når folk med 100% sikre jobber, 2 måneders sommerferie + ferie i alle helger + høytider igjen truer med streik p.g.a. for dårlig lønn. Lærerne tjener kanskje ikke best, men de har faktisk en helt ok lønn, og ikke minst har de veldig mye fri. Tror faktisk svært mange andre arbeidstakere i dette landet hadde takket ja til noe lavere lønn om de fikk 4-5 uker ekstra ferie i året..... Anonymkode: 96fe0...620 For å komme sytingen din i forkjøpet: Jeg har heldigvis forlatt klasserommet. Ble sprø av å jobbe 45-60 timer i uken for å bli møtt med uinnvidd klaging som dette for at jeg avspaserte i juli. Ja, det er digg å ha fri på sommeren, men det er ikke verdt å jobbe hver bidige helg og i alle andre såkalte "ferier" for å opptjene denne avspaseringen. Mener du at nordsjøarbeidere har seks måneder ferie i året? Anonymkode: f3c60...616 16 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja, vi har streikerett i Norge, men nå begynner jeg å bli møkk lei. Vi har en ekstemt urolig verden med krig og elendighet. Det sier litt om våre problemer i dette landet når folk med 100% sikre jobber, 2 måneders sommerferie + ferie i alle helger + høytider igjen truer med streik p.g.a. for dårlig lønn. Lærerne tjener kanskje ikke best, men de har faktisk en helt ok lønn, og ikke minst har de veldig mye fri. Tror faktisk svært mange andre arbeidstakere i dette landet hadde takket ja til noe lavere lønn om de fikk 4-5 uker ekstra ferie i året..... Anonymkode: 96fe0...620 Ja, arbeidsgiverne våre er så SNILLE, som har gitt oss lærere så mye ekstra ferie! Rart at ikke andre offentlig ansatte klager og synes det er urettferdig at lærerne som yrkesgruppe har fått denne gavepakken med ekstra ferieuker? Også rart at ikke flere vil søke på lærerutdanning, når læreryrket er så lukrativt. Hva kan det komme av? Ok, har kommer det (med teskje): Vi har selvfølgelig ikke mer fri enn andre. Vi har såkalt komprimert arbeidsår. Altså alle årets arbeidstimer klemt inn i færre uker. 43,5 timer pr uke i stedet for 37,5 som er vanlig. (En annen ting er at de færreste lærere rekker alt de skal gjøre innenfor avtalt arbeidstid, noe som gir mye stress og gratisarbeid.) Disse overskuddstimene gjør at vi har et par uker mer om sommeren enn andre, pluss høstferie, vinterferie og noen dager i julen og i påsken. Altså ingen ekstra ferie. Anonymkode: 0cc8d...df1 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, arbeidsgiverne våre er så SNILLE, som har gitt oss lærere så mye ekstra ferie! Rart at ikke andre offentlig ansatte klager og synes det er urettferdig at lærerne som yrkesgruppe har fått denne gavepakken med ekstra ferieuker? Også rart at ikke flere vil søke på lærerutdanning, når læreryrket er så lukrativt. Hva kan det komme av? Ok, har kommer det (med teskje): Vi har selvfølgelig ikke mer fri enn andre. Vi har såkalt komprimert arbeidsår. Altså alle årets arbeidstimer klemt inn i færre uker. 43,5 timer pr uke i stedet for 37,5 som er vanlig. (En annen ting er at de færreste lærere rekker alt de skal gjøre innenfor avtalt arbeidstid, noe som gir mye stress og gratisarbeid.) Disse overskuddstimene gjør at vi har et par uker mer om sommeren enn andre, pluss høstferie, vinterferie og noen dager i julen og i påsken. Altså ingen ekstra ferie. Anonymkode: 0cc8d...df1 For ikke å snakke om at høstferien og vinterferien ofte går med til jobb, spesielt om man jobber u-trinn og vgs.. De siste ukene skal "bare" over 700 karakterer settes, og alt skal vurderes med individuell tilbakemelding. De nye eksamensmodellene gir ikke mindre arbeid for å si det slik. Så min faktiske arbeidstid de siste ukene er langt over 43,5 t. Men det er det få som ser, fordi mye av arbeidet blir gjort hjemme, og hvem går det utover? jo min egen familie. Anonymkode: 1e838...638 6
newman01 Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 11 hours ago, hunderersøteda said: kunne ikke vært mer enig! mange fler isåfall som hadde trengt å streiket: Flyvertinner f.eks. Mye jobb for ekstremt lite inntekt. Lærere har ingen ting å klage over spør du meg. Flyvertinner har et lite kurs på noen uker, lærere har 5 år på universitet etter endt videregående. Det er klart lærere skal ha lønn som reflekterer det påkrevde utdanningsnivået. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå