Olive_North Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei hei! Dere med IBS og som trener aktivt, hva trener dere? Og hvor ofte trener dere? Egentlig er jeg treningsglad og har alltid kombinert trening og sosialt, mye av treningsgleden kom med folket jeg trente med. En måned før pandemien brøt ut, flyttet jeg til et helt nytt sted uten å kjenne noen. Jeg har trent litt, men det er kjedelig… Og vipps så har man lagt på seg 20kg på to år🫠 Jeg liker ikke å trene alene, og har veldig vanskelig for å motivere meg selv på egen hånd. Jeg trives veldig godt i gruppetrening på treningssenteret, men her må vi avbooke senest 2t i forveien, og det matcher ikke helt med IBS, i tillegg er ikke alltid timene fleksible nok så jeg kan anpasse bevegelser til magen, så det blir ikke en ordentlig rutine. I morgen skal jeg til en PT, og vil gjerne ha litt inspirasjon fra andre med IBS 😊
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Akkurat nå har jeg mye problemer grunnet en annen sykdom i magen i tillegg til IBS, men til vanlig er ikke min IBS særlig til hinder. Jeg kan få diare av å løpe, så noen ganger må jeg løpe av mølla og rett på do. Får stort ubehag av situps og hvis jeg får press på magen som f.eks ved hipthrust, men ellers kan jeg trene alt av styrke og kondisjon. Hva med å gå en tur i skogen i stedet for å dra på treningssenter hvis du synes det er vanskelig å trimme alene? Anonymkode: 1cb72...c17
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Ibs er jo to ting - ibs under «utbrudd» og ibs under kontroll. Til vanlig er det derfor ingen øvelser jeg unngår på grunn av ibs. Jeg foretrekker yoga, pilates, spinning og enkle vektøvelser med apparat. Men det ville jeg gjort uten ibs også. Det jeg kan si er at for meg er trening en av de essensielle komponentene for å kontrollere ibs. Trener jeg ikke funker fordøyelsen vesentlig dårligere enn om jeg trener. Jeg trener derfor 2-4 ganger i uka. Er jeg ikke i form en dag eller tre vil jeg typisk gjøre enkle strekke-øvelser på stuegulvet for å få mageregionen i bevegelse og dermed hjelpe tarmene med jobben sin. Dersom jeg får problemer i tiden 2 timer før så møter jeg bare ikke opp. Man har tre «strike» - jeg har aldri brukt mer enn to. Og det er slett ikke alltid ibs som kommer i veien. Føler jeg at denne timen går fint men det kan være at jeg må ut på do en tur? Ok. Da stiller jeg meg nær døra, og så lister jeg meg, helt ubekymret, ut. Det er helt ok å gå ut en tur. Ikke tenk det er flaut. Folka på trening vet ikke at du er på do. Det kan likegodt være du har vakttelefonen på jobb eller noe. Folk forlater salen under trening. Føler du at en øvelse ikke passer mage, arm, albue eller kne? Gjør en annen. Etter timen går du og ber instruktør om alternative øvelser. Neste time gjør du dem. Igjen - å gjøre sine egne øvelser er ikke flaut. Det er å ta ansvar. Anonymkode: 05350...32a
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Jeg tilpasser det rett og slett med å passe på å ikke spise før trening. Jeg spiser en lett frokost jeg vet magen min tåler, og spiser ikke før etter trening. Putter man ikke noe inn, så kommer ikke noe ut 😅 Da har jeg kontroll på de timene jeg er avhengig av å ikke være bundet til doen (i perioder med dårlig ibs). Så nyter jeg heller mat etterpå 😊 Anonymkode: 450e1...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå