Gå til innhold

hva tenker dere om lærer-streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

er lærer selv, og sorry alle sammen , men syntes ikke egt vi fortjener så mye høyere lønn? De siste 2 årene skal jeg ærlig innrømme at vi lærere har ikke gjort så mye arbeid iforhold til tidligere

Anonymkode: 98bb4...8fb

Sorry, men Jeg tror ikke du er lærer selv! 
Lærere pleier å være mer nøye med rettskriving og grammatikk. Dessuten hadde du ikke syntes det var OK å sakke akterut lønnsmessig med minst 5-årig utdannelse, ansvaret jobben medfører og arbeidsmengden lærere har. Lærere er også bevisst at rekrutteringen til yrket er for dårlig, og lærere slutter i jobben fordi de får like godt betalt i andre jobber med mye mindre ansvar og belastning. 

Anonymkode: 537c3...3ac

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, jeg støtter ikke lærer-streiken. De øvrige i kommunal sektor har kommet til enighet, så hvorfor mener lærerne at de bør få mer enn alle andre? :klo: 

Anonymkode: 878cb...641

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4pzLA/her-er-loennsfasiten-fra-i-fjor-laererne-den-store-taperen

Lærerne synes de bør få mer enn andre, fordi de senest i fjor fikk MYE mindre enn alle andre! Er ikke det rettferdig da? 

Anonymkode: 3209e...7c0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette er det faktisk mange som gjort. Utdanningsforbundet her jeg bor hadde en undersøkelse for et par år siden, der frivillige logget alt av arbeid siden ledelsen skulle betale for overtid. Resultatet var at det ble så vanvittig mye overtid at ledelsen nektet å forholde seg til det. 

Og nå snakker vi om nødvendig arbeid, ikke sånn martyr-ekstraarbeid. Bare det å kopiere fra lærebøker (elevene får ikke bøker i noen fag her) tar minst 3-4 timer i uka. 

Anonymkode: 366c4...d10

Stemmer. 
Vet om en skole som gir avspasering de timene som lærere jobber overtid.. Det blir mye avspasering, men ingen lønn for arbeidet. 

Anonymkode: 12c05...844

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, jeg støtter ikke lærer-streiken. De øvrige i kommunal sektor har kommet til enighet, så hvorfor mener lærerne at de bør få mer enn alle andre? :klo: 

Jeg tenker det er umusikalsk å streike nå, som samfunnet akkurat har kommet i gang igjen etter lang tid med hjemmeskole av og på og begrenset læringsutbytte for de elevene som ikke har foreldre som har tatt dobbeltarbeidet med å både utføre sin egen jobb og ha hjemmeskole for barna. 

Tåpelig argument når det var argumentet i fjor også. Hva blir det neste år? Lærerne kan ikke streike fordi elevene ikke har hatt eksamen på tre år? Da blir det dumt om eksamen blir avlyst av streik, eller noe i den duren. Det er alltid en grunn til at lærerne ikke bør streike fordi det vil alltid gå utover elevene på en eller annen måte. Det er jo synd, men også litt av poenget med en streik. En streik er jo poengløs om den ikke merkes. Det handler om at lærerne har like mye rett til et godt lønnsoppgjør som alle andre grupper i samfunnet uansett om streiken for deg fremstår «umusikalsk». Det å si at det er umusikalsk pga pandemien er nesten å gi lærerne skylden for pandemien, for å sette det litt på spissen.

Og før du svarer at de andre gruppene var fornøyd med lønnsoppgjøret, så er det slik at lærerne ikke tok den samme avtalen fordi de mener de fortjener mer ettersom de fikk mindre i fjor (pga de ikke fikk streike pga pandemi fordi det ville ha vært umusikalsk).

Anonymkode: 07c6d...f5f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

hvorfor? er det ikke andre bedrifter som fortjener noe mer lønn enn lærere som egt bare har sittet på en stol hjemme, eller på skolen og latt elevene jobbe? de har jo nesten ikke vært på jobb siden 2020? bare spør?

Ja for det er sånn det er å være lærer. Et skikkelig slaraffen liv... Hadde du vist hvor stor arbeidsmengde lærerne har, hvor mange timer over de 43 timene i uka de har betalt for å jobbe de faktisk må bruke for å ha alt klart hadde du ikke spurt. Det er møter opp og i mente, det er rapporter og dokumentering i det vide og det brede, i tillegg til å lage undervisningsopplegg, rette prøver og spesialtilpasset oppgaver til barn på alle mulige nivå. På toppen av det hele så er lærerne nødt til å drive med oppdragelse og det går vekk haugevis med timer til å nøste opp i konflikter skjedd på fritiden så vel som i skoletiden og til å snakke med foreldre som mener lærere skal ordne opp i hver minste lille bagatell av hva barnet deres opplever av motstand.  Og lærere jobber på spreng for å tette kunnskapshull etter hjemmeskoletiden. 

Er det noen som virkelig fortjener høyere lønn, så er det jammen lærere! 

Å nei, jeg er ikke lærer selv! 

Anonymkode: 87de7...dd0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er umusikalsk å streike nå, som samfunnet akkurat har kommet i gang igjen etter lang tid med hjemmeskole av og på og begrenset læringsutbytte for de elevene som ikke har foreldre som har tatt dobbeltarbeidet med å både utføre sin egen jobb og ha hjemmeskole for barna. 

Dersom lønnen ikke tilsvarer arbeidsmengden så er jo første bud å dokumentere dette. Det hadde vært en smal sak for lærerne å dokumentere arbeidsmengden, og da hadde de faktisk hatt noe å slå i bordet med. Det finnes INGEN andre yrkesgrupper som kan avspasere masse timer de aldri har dokumentert at de faktisk har jobbet. Nå sier jeg ikke at lærere ikke jobber mye/det de skal, men dokumentasjonen mangler og da hjelper det faktisk lite å klage over arbeidsmengden. «Våre medlemmer har i snitt jobbet 200 timer de ikke har fått betalt for» er et langt bedre argument enn «lærerne jobber så mye, vi krever kompensasjon!».

Det gjør da ikke lærerne heller. Vi avspaserer ikke. Vi har komprimert arbeidsår. Dvs: Flere timer pr uke i de ukene vi jobber og følgelig flere uker med arbeidsfri. 

Anonymkode: b4af8...dd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er det faktisk mange som gjort. Utdanningsforbundet her jeg bor hadde en undersøkelse for et par år siden, der frivillige logget alt av arbeid siden ledelsen skulle betale for overtid. Resultatet var at det ble så vanvittig mye overtid at ledelsen nektet å forholde seg til det. 

Og nå snakker vi om nødvendig arbeid, ikke sånn martyr-ekstraarbeid. Bare det å kopiere fra lærebøker (elevene får ikke bøker i noen fag her) tar minst 3-4 timer i uka. 

«De frivillige» er ikke «dokumentasjon på noe som helst, da det ikke utgjør et valid utvalg. 🙄 Selvsagt er «de frivillige» de som jobber mer enn det komprimerte årsverket tilsier (noe jeg vil tro er normen når man f. eks. er fersk faglærer i et fag, har krevende fag eller læreplanen er oppdatert) De som vet at de ikke jobber noe mer, eller mindre, enn årsverket tilsier vil selvsagt ikke delta i en slik «undersøkelse». Dersom alle deltok, derimot, ville man hatt noe å slå i bordet med. Vis meg dokumenterbare, valide tall så skal jeg også støtte lærerne :) 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4pzLA/her-er-loennsfasiten-fra-i-fjor-laererne-den-store-taperen

Lærerne synes de bør få mer enn andre, fordi de senest i fjor fikk MYE mindre enn alle andre! Er ikke det rettferdig da? 

Hvordan fikk lærerne «MYE mindre enn alle andre» i fjor, når andre offentlig ansatte fikk 1400 kr. i året ? :klo: 

PS: Lærerne fikk ikke mindre enn andre offentlig ansatte i fjor, og annonsen sammenligner med varehandel og finans… Det vil jeg tro at andre offentlig ansatte også skulle ha likt å kunne sammenligne lønnsøkningen sin i fjor med… 🙄

Tåpelig argument når det var argumentet i fjor også. Hva blir det neste år? Lærerne kan ikke streike fordi elevene ikke har hatt eksamen på tre år? Da blir det dumt om eksamen blir avlyst av streik, eller noe i den duren. Det er alltid en grunn til at lærerne ikke bør streike fordi det vil alltid gå utover elevene på en eller annen måte. Det er jo synd, men også litt av poenget med en streik. En streik er jo poengløs om den ikke merkes. Det handler om at lærerne har like mye rett til et godt lønnsoppgjør som alle andre grupper i samfunnet uansett om streiken for deg fremstår «umusikalsk». Det å si at det er umusikalsk pga pandemien er nesten å gi lærerne skylden for pandemien, for å sette det litt på spissen.

Og før du svarer at de andre gruppene var fornøyd med lønnsoppgjøret, så er det slik at lærerne ikke tok den samme avtalen fordi de mener de fortjener mer ettersom de fikk mindre i fjor (pga de ikke fikk streike pga pandemi fordi det ville ha vært umusikalsk).

Anonymkode: 07c6d...f5f

Igjen; Lærerne fikk ikke mindre enn andre offentlig ansatte i fjor… 🙄🤦‍♀️

Det gjør da ikke lærerne heller. Vi avspaserer ikke. Vi har komprimert arbeidsår. Dvs: Flere timer pr uke i de ukene vi jobber og følgelig flere uker med arbeidsfri. 

Ja, og når dere har komprimert arbeidsår så burde det ikke komme som noen overraskelse at dere må jobbe mer den delen av året dere faktisk jobber, eller hva? :klo: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min lærervenninne har 16 års ansiennitet, 6 år på høgskole og universitet og en hel haug med kurs uten studiepoeng relevant for jobben hennes (skriveopplæring, traumer, psykisk helse for barn osv). Hun er svært kompetent etter mitt skjønn, og hun tjener 597000 i året. Og hun kommer ikke til å tjene bedre. Det er under norsk gjennomsnittslønn! 

Det er ugreit å si at norske lærere tjener godt nok, det gjør de IKKE. 

Da jobber hun ikke fulltid. Lektor med opprykk og 16 års ansiennitet tjener en god del mer enn det. Startlønna er på rett over 550.000.

Men mener fremdeles at lærere fortjener mer lønn. 

Anonymkode: 11fe6...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

er lærer selv, og sorry alle sammen , men syntes ikke egt vi fortjener så mye høyere lønn? De siste 2 årene skal jeg ærlig innrømme at vi lærere har ikke gjort så mye arbeid iforhold til tidligere

Dette sier vel mer om deg,eller hva slags elevgruppe du har.. Hvis du er kontaktlærer og dette stemmer ,kan du ikke ha gjort alle oppgavene som tilhører Kontaktlærer ordentlig.. 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Hvorfor skal lærerne få mer enn andre? Om jeg forstår denne rett, så er hovedgrunnen til at lærerne som gruppen har fått noe mindre enn de med høyere utdanning, er nettopp det at lærerne som helhet ikke har den samme "høyere" utdanning enn de andre med høyere utdanning.

Så da må lærerne gå like lenge på skolen som andre, så får de mer lønn.

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/larere-henger-ikke-etter-i-lonnsutviklingen/

Anonymkode: 6ea39...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«

PS: Lærerne fikk ikke mindre enn andre offentlig ansatte i fjor, og annonsen sammenligner med varehandel og finans… Det vil jeg tro at andre offentlig ansatte også skulle ha likt å kunne sammenligne lønnsøkningen sin i fjor med… 🙄

https://e24.no/privatoekonomi/i/6zWPEL/laerere-har-hatt-realloennsnedgang-tre-ganger-siste-seks-aar

https://www.utdanningsnytt.no/laerer-lonn-lonnsoppgjor/laererne-ble-lonnstapere-for-andre-ar-pa-rad/312984

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jobber hun ikke fulltid. Lektor med opprykk og 16 års ansiennitet tjener en god del mer enn det. Startlønna er på rett over 550.000.

Men mener fremdeles at lærere fortjener mer lønn. 

Det står ingen steder at hun er lektor?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

«De frivillige» er ikke «dokumentasjon på noe som helst, da det ikke utgjør et valid utvalg. 🙄 Selvsagt er «de frivillige» de som jobber mer enn det komprimerte årsverket tilsier (noe jeg vil tro er normen når man f. eks. er fersk faglærer i et fag, har krevende fag eller læreplanen er oppdatert) De som vet at de ikke jobber noe mer, eller mindre, enn årsverket tilsier vil selvsagt ikke delta i en slik «undersøkelse». Dersom alle deltok, derimot, ville man hatt noe å slå i bordet med. Vis meg dokumenterbare, valide tall så skal jeg også støtte lærerne :) 

Hvordan fikk lærerne «MYE mindre enn alle andre» i fjor, når andre offentlig ansatte fikk 1400 kr. i året ? :klo: 

Ja, og når dere har komprimert arbeidsår så burde det ikke komme som noen overraskelse at dere må jobbe mer den delen av året dere faktisk jobber, eller hva? :klo: 

Er det noen lærere som har uttrykt at de er overrasket over at de må jobbe 43 timer pr uke da? 

Kan bare snakke for meg selv (og for alle de jeg har jobbet sammen med gjennom 25 år som lærer), men vi rekker ikke å bli ferdige innenfor disse 43 timene. I dag var jeg på jobb 7.30-16.00. Så hjem og ordne middag. Og nå har jeg jobbet et par timer med å vurdere elevarbeider. Det ble altså over 10 timer i dag. En helt vanlig dag. Noen dager sitter jeg ikke på kvelden, men til gjengjeld gjerne litt i helgen. Så jeg er godt over de 43 timene, og sånn er det hver uke.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Hvorfor skal lærerne få mer enn andre? Om jeg forstår denne rett, så er hovedgrunnen til at lærerne som gruppen har fått noe mindre enn de med høyere utdanning, er nettopp det at lærerne som helhet ikke har den samme "høyere" utdanning enn de andre med høyere utdanning.

Så da må lærerne gå like lenge på skolen som andre, så får de mer lønn.

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/larere-henger-ikke-etter-i-lonnsutviklingen/

Anonymkode: 6ea39...cd9

Hvor står det, mener du? Det som står er at lærere med seks års utdannelse har en begynnerlønn på 532.800kr. Det står også at lærere har så høyt utdanningsnivå at de ikke har hatt samme lønnsvekst som andre…. Noe som høres merkelig og selvmotsigende ut. Typisk ks med andre ord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Komprimert arbeidsår betyr jo ikke at man skal jobbe mer enn man skal uansett, eller? 

Anonymkode: b8cef...359

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ok, så hun har like lang utdanning som lektor med opprykk men er adjunkt. Da har hun vært lite smart i utdanningsvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er altså så lei av de lærerne. Etter å ha hatt barn i skole i 11 år, så må jeg bare si at dette er en slitsom og ubrukelig rase. Det er altså så mye ubrukelige lærere. Takk gud for at jeg har barn som er skoleflinke og velfungerende sosialt. 

Anonymkode: 116fd...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

True ganske mange i denne tråden glemmer at det også er lærere i barnehagene. De jobber og står på i en tid der bemanning og krav ikke samspiller. Vikarer er det heller ikke mulig å få tak i for tiden. Er superfornøyd med pedagogene i poden sin barnehage og unner de den lønnen de fortjener! Tenker det er viktig å huske på dem også når det er snakk om lærerstreik! 

Anonymkode: 5b770...8fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

nå kan det jo hende at det blir lærer streik. Syntes dere det er greit av lærerne å be om mer penger, eller burde de være fornøyd i forhold til arbeidet de gjør? Jeg ønsker deres meninger om akkurat det så skriv i vei:)

Lærerne har bedre avtaler, høyere lønn og mer fri enn andre sammenlignbare helsefaggrupper, eks sykepleiere eller radiografer. Stor frihet i yrket. Mange svært samvittighetsfulle og flinke, men  også mye " dill" og i skolehverdagene og ikke alle lærere er gode dessverre. Lite nyttig undervisning før ferier. Likevel er det alltid de som skriker høyest og klager mest. Sånn har de alltid holdt på. Men dette evner de ikke å se selv. 

Anonymkode: c234a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er altså så lei av de lærerne. Etter å ha hatt barn i skole i 11 år, så må jeg bare si at dette er en slitsom og ubrukelig rase. Det er altså så mye ubrukelige lærere. Takk gud for at jeg har barn som er skoleflinke og velfungerende sosialt. 

Anonymkode: 116fd...50d

Ja, tenker nok at du har gud å takke for at dine barn er skoleflinke og sosialt velfungerende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...