AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei! Jeg har satt meg selv i en skikkelig fæl situasjon. Byttet jobb i høst, og fikk da utbetalt feriepengene etter siste lønning. Satt pengene til side for å spare de til det de var ment til. Men, så fikk jeg plutselig store problemer med bilen og måtte ut med over 20 000. Og så har det vært det ene etter det andre; ting som har blitt ødelagt, mat og diesel har blitt dyrt osv. Samboeren min går på aap og har lite å bidra med til økonomien. Jeg har 24 000 utbetalt i mnd. Vi betaler 10 000 i leige, 2500 til strøm, har 1 dieselbil, betaler på studielån. Jeg er relativt nyutdannet og har ikke klart å bygge meg opp en buffer. Feriepengene har derfor blitt brukt som buffer. Hver måned har jeg satt av penger for å erstatte det jeg har «lånt», men har havnet i en ond sirkel der jeg hele tiden har havnet på minussiden. Har ca. 100 000 på BSU-konto, men siden jeg er i starten av 20-årene vil jeg ikke åpne den kontoen for å ta ut penger. Nå nærmer juni seg, og jeg har bare 8000 igjen av feriepengene! Jeg skammer meg så fælt! Tør ikke å si det høyt til noen at jeg har rotet økonomien så fryktelig til for meg selv. Hva gjør jeg nå? Ligger våken hver natt og hater meg selv for dette. Anonymkode: ad164...63d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Skal du på ferie da? Er det sånn at den måneden feriepengene skulle kommet at du bare har 8000 å leve for eller er det 8000 i tillegg til den lønnen du får fra ny arbeidsgiver? Anonymkode: 2e825...913
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei! Jeg har satt meg selv i en skikkelig fæl situasjon. Byttet jobb i høst, og fikk da utbetalt feriepengene etter siste lønning. Satt pengene til side for å spare de til det de var ment til. Men, så fikk jeg plutselig store problemer med bilen og måtte ut med over 20 000. Og så har det vært det ene etter det andre; ting som har blitt ødelagt, mat og diesel har blitt dyrt osv. Samboeren min går på aap og har lite å bidra med til økonomien. Jeg har 24 000 utbetalt i mnd. Vi betaler 10 000 i leige, 2500 til strøm, har 1 dieselbil, betaler på studielån. Jeg er relativt nyutdannet og har ikke klart å bygge meg opp en buffer. Feriepengene har derfor blitt brukt som buffer. Hver måned har jeg satt av penger for å erstatte det jeg har «lånt», men har havnet i en ond sirkel der jeg hele tiden har havnet på minussiden. Har ca. 100 000 på BSU-konto, men siden jeg er i starten av 20-årene vil jeg ikke åpne den kontoen for å ta ut penger. Nå nærmer juni seg, og jeg har bare 8000 igjen av feriepengene! Jeg skammer meg så fælt! Tør ikke å si det høyt til noen at jeg har rotet økonomien så fryktelig til for meg selv. Hva gjør jeg nå? Ligger våken hver natt og hater meg selv for dette. Anonymkode: ad164...63d Hva er egentlig problemet? Hvis du ikke har råd til ferie nå fordi du har brukt mesteparten av pengene så dropper du ferie i år og problemet er løst. Om du ikke har råd til "livsopphold" så tar du på deg ekstra arbeid og problemet er løst. Anonymkode: 44a15...9ff 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Drit i ferie, eller ta sommerjobb dersom de stenger arbeidsplassen der du jobber. Anonymkode: 79ad0...652 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Du har jo ikke rotet bort pengene når du har brukt størsteparten på bilreperasjon! Hvis du kun har 8000 å leve for I juli ville jeg søkt på sommerjobb var jeg deg. Det er ikke krise det! 😊 Om du har 8000 på toppen av vanlig lønn, så dekker det jo fint en ferie for to! Anonymkode: 249f1...790 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Har kun 8000kr i juni, ikke lønn utenom. Det er sommerstengt på jobben, så vi må ta ut ferie. Skadet meg nylig og er derfor 50% sykemeldt. Skaden gjør at jeg ikke kan jobbe fult før til høsten. Det er derfor ikke så lett å få sommerjobb. Har fått ett maleoppdrag som jeg vil få 3500 for, men de pengene kommer ikke før i juli. Anonymkode: ad164...63d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Du får leve sparsommelig og bruke kredittkortet med omhu. Anonymkode: 61ac5...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Skal du på ferie da? Er det sånn at den måneden feriepengene skulle kommet at du bare har 8000 å leve for eller er det 8000 i tillegg til den lønnen du får fra ny arbeidsgiver? Anonymkode: 2e825...913 Så lenge hun har fått feriepenger har hun opparbeidet seg rett og plikt på ferie, selv om hun har v by jobb. Anonymkode: 95e1f...702 1
Kelsier Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 Men TS, hvis du byttet jobb på høsten, så har du muligens tjent opp noe feriepenger i ny jobb også? Selv startet jeg i ny jobb 1. august, og får utbetalt omtrent 66% av en vanlig lønn. Husk at feriepengeutbetalingen er feriepenger+lønn-trekk for fire/fem uker ferie, så det blir nok noe penger utbetalt uansett? 3
Kelsier Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Dette kan du forresten finne ut ved å sjekke årsmeldingen fra ny arbeidsgiver for 2021, og se på feriepengegrunnlaget der. Så fyller du ut denne kalkulatoren Feriepengekalkulator.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Du får feriepenger for det du har jobbet hos ny arbeidsgiver før jul. Samboeren din har en skattefri utbetaling i sommer. Du har ikke sløst bort pengene. Dere har lav inntekt og høye utgifter. Og pengene har du brukt på en bil dere antakelig trenger og på å erstatte ødelagte ting. Dette er kjipt, men sånt som kan skje - og særlig når man er ung og ikke har fått bygd seg opp en buffer. Jeg tenker du bør være ærlig med samboeren din, og at dere må sette dere ned å se på økonomien i lag. Dette er ikke verdens undergang. Alle går på noen økonomiske smeller innimellom. Ikke ta hull på BSU, da kommer det en skattesmell av en annen verden. Anonymkode: 55b4a...5e8 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 Kelsier skrev (13 timer siden): Men TS, hvis du byttet jobb på høsten, så har du muligens tjent opp noe feriepenger i ny jobb også? Selv startet jeg i ny jobb 1. august, og får utbetalt omtrent 66% av en vanlig lønn. Husk at feriepengeutbetalingen er feriepenger+lønn-trekk for fire/fem uker ferie, så det blir nok noe penger utbetalt uansett? Kan du forklare det nærmere? Trodde det kun var feriepenger man fikk utbetalt i juni? Anonymkode: ad164...63d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 Kortere ferie på deg i år kanskje? Evt hvis dere kan klare dere uten bil så avskilt den (gratis) i noen måneder for å få litt mindre utgifter en periode. Anonymkode: 7835c...42d
Eneri Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Ferietrekket i juni fra ny arbeidsgiver vil være på fem uker. Du sier jobben har sommerstengt så dere må ta ut sommerferie. Men det er vel bare tre av fem uker? Kan du søke arbeidsgiver om å få slippe å ta ut de siste to ferieukene pga lav feriepengeopptjening, og dermed få lavere ferietrekk i juni? Da vil du ha litt utbetalt fra ny arbeidsgiver i juni +de 8.000 kr som er igjen av feriepenger fra forrige arbeidsgiver Og du har jo ikke sløst? Snakk med samboeren din, dere har begge ansvar for å få økonomien til å gå rundt, og han er jo også kjent med at mye røk ut i bilreparasjon, så det ble jo ikke være en bombe at det blir trangt i juni.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 Hvis du er nyutdannet og ikke hadde 100% jobb hele fjor kan du søke jobben din om å avkorte ferien. Da får du jo mer utbetalt. Se på lønnsslippen/årsoppgave fra desember hvor mye du hadde opptjent i ny jobb. I det offentlige er dette utbetaling i juni: Månedslønn - 25 arbeidsdager ferie) + feriepenger I praksis betyr det at du trekkes hele månedslønn (22 dager) og 3 dager av feriepengene. DVS at utbetaling i juni blir litt lavere enn opptjente feriepenger. Gjøres slik at man får normal lønn når man har ferien. Anonymkode: 9cabc...b50
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Det høres ikke ut som at du har sløst bort pengene, men brukt de fornuftig. Jeg får feriepenger i juni, og mange av de pengene må også gå til reparasjon av bil… Men du får vel vanlig lønn i juni? Anonymkode: 6fec8...9bd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #17 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det høres ikke ut som at du har sløst bort pengene, men brukt de fornuftig. Jeg får feriepenger i juni, og mange av de pengene må også gå til reparasjon av bil… Men du får vel vanlig lønn i juni? Anonymkode: 6fec8...9bd I juni trekkes man som regel for ferie, og får derfor kun feriepenger med trekk for noe av den femte ferieuken. Anonymkode: 61d80...7d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå