Kaneel Skrevet 23. mai 2022 #21 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vet jeg jo ingenting om hvordan vennskapet deres er og utformer seg. De har jo taushetsplikt. Alt jeg har fått vite er at de har måttet bryte inn pga språk, og det kan like gjerne være min datter. Kanskje moren til den andre jenta sitter med akkurat samme tanker.. Kanskje jeg kan få mer informasjon fra barnehagen om hvor sunt det vennskapet egentlig er? Vi har liten takhøyde for dårlig oppførsel hjemme, men samtidig, hun er bare fem år og i en lærefase. Anonymkode: cd6d9...cca Uansett hvem av dem det er, det vennskapet der er ikke bra for noen av de! Si til Bhg du ønsker de ikke skal dyrke det vennskapet men å jobbe for å bryte det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanne07 Skrevet 23. mai 2022 #22 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå vet jeg jo ingenting om hvordan vennskapet deres er og utformer seg. De har jo taushetsplikt. Alt jeg har fått vite er at de har måttet bryte inn pga språk, og det kan like gjerne være min datter. Kanskje moren til den andre jenta sitter med akkurat samme tanker.. Kanskje jeg kan få mer informasjon fra barnehagen om hvor sunt det vennskapet egentlig er? Vi har liten takhøyde for dårlig oppførsel hjemme, men samtidig, hun er bare fem år og i en lærefase. Anonymkode: cd6d9...cca vet ikke forholdet mellom deg og moren, men hadde kanskje anbefalt å ta en prat med moren til barnet? Kanskje hun også går rundt å tenker på det og evt kan dere velge å sette vennskapet til barna på pause? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #23 Del Skrevet 23. mai 2022 Barn forstår ikke hva det vil si å være frekk, tenker jeg da! Synes ikke dette er så unormalt egentlig, bortsett fra dette med egen avføring. Her går det mye i bæsj, fis, rumpe etc. Men det er språkmessig. Har aldri opplevd at de faktisk har tatt på egen avføring. Toåringen var helt hysterisk en gang hun fikk bæsj på leggen, og hylskreik. Så jeg tror små barn oppfatter det som ekkelt. Kan barnehagen ha snakket noe om bæsj? Å prøvd å normalisere det? Vet at i min bhg da første gikk der og alle barna snakket og lo om bæsj-perioden, så var det bæsj hele tiden. Også ved matbordet. Da tror jeg de ansatte hadde hatt en bleie,og om noen ville spise så kunne de det ( var sikkert en tom og ren bleie 😀) Anonymkode: 96903...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #24 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slike "uønskede" bekjentskap vil barnet støte på hele livet ut. Være seg i klassen, i militæret, under studiene, på jobben. Man må heller være tett på og veilede for å innarbeide gode verktøy for åvære gode venner og samtidig for å sette grenser. Her må TS be om møte med ped leder, og de må sammen legge opp en plan. Anonymkode: 9ca7c...a28 Høres fornuftig ut. For det er litt det jeg har tenkt at hun kan ikke skjermes fra folk. De vil hun jo møte uansett, men har man et godt grunnlag hjemmefra og riktige verktøy så klarer man etterhvert å ikke la seg påvirke i negativ retning. Jeg har selv vært litt "på" ved å forklare hva man bør si og ikke si for å ta hensyn til andres følelser, at selvom man bare tuller, kan en annen bli lei seg. Osv osv.. Anonymkode: cd6d9...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #25 Del Skrevet 23. mai 2022 Johanne07 skrev (1 minutt siden): vet ikke forholdet mellom deg og moren, men hadde kanskje anbefalt å ta en prat med moren til barnet? Kanskje hun også går rundt å tenker på det og evt kan dere velge å sette vennskapet til barna på pause? Vi kjenner ikke hverandre, og jeg er veldig konfliktsky og livredd for at hun skal ta det som kritikk. Skal være litt åpen å si at jeg sliter litt med å ta kontakt.. Men det hadde kanskje vært lurt og kanskje møttes alle sammen (oss og barna) for å se an og observere litt hvordan ståa er før jeg eventuelt gjør et så drastisk valg ved å foreslå en pause.. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn forstår ikke hva det vil si å være frekk, tenker jeg da! Synes ikke dette er så unormalt egentlig, bortsett fra dette med egen avføring. Her går det mye i bæsj, fis, rumpe etc. Men det er språkmessig. Har aldri opplevd at de faktisk har tatt på egen avføring. Toåringen var helt hysterisk en gang hun fikk bæsj på leggen, og hylskreik. Så jeg tror små barn oppfatter det som ekkelt. Kan barnehagen ha snakket noe om bæsj? Å prøvd å normalisere det? Vet at i min bhg da første gikk der og alle barna snakket og lo om bæsj-perioden, så var det bæsj hele tiden. Også ved matbordet. Da tror jeg de ansatte hadde hatt en bleie,og om noen ville spise så kunne de det ( var sikkert en tom og ren bleie 😀) Anonymkode: 96903...75f Kan høre med dem hva som er greia, noe må skje ihvertfall. Hun fikk bæsj på fingeren da hun var tre og begynte å hylskrike. Hun torde ikke gå på do alene på en uke.. Er helsesøster riktig å gå til først? Anonymkode: cd6d9...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #26 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kjenner ikke hverandre, og jeg er veldig konfliktsky og livredd for at hun skal ta det som kritikk. Skal være litt åpen å si at jeg sliter litt med å ta kontakt.. Men det hadde kanskje vært lurt og kanskje møttes alle sammen (oss og barna) for å se an og observere litt hvordan ståa er før jeg eventuelt gjør et så drastisk valg ved å foreslå en pause.. Ja, det høres smart ut. Noen tar jo selfølgelig det som kritikk, men om du bare er åpen om det med henne kan du jo iallefall satse på at hun er forståelses full. Evt kan du spørre bhg om de kan ta kontakt med henne, og meddele denne informasjonen om vennskapet uten at de trenger å si at du har sagt det? Anonymkode: e5085...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #27 Del Skrevet 23. mai 2022 Kaneel skrev (9 minutter siden): Uansett hvem av dem det er, det vennskapet der er ikke bra for noen av de! Si til Bhg du ønsker de ikke skal dyrke det vennskapet men å jobbe for å bryte det Dette er åpenbart barn som søker mot hverandre i barnehagen. Skal de nektes å være sammen? Bedre å veilede dem i vennskapet og å sørge for at de lærer seg gode, sosiale verktøy for å ha det fint sammen. Ikke å skille dem fra hverandre, det å nekte bestevenner å leke sammen høres enda mer skadelig ut. Anonymkode: 9ca7c...a28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #28 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kjenner ikke hverandre, og jeg er veldig konfliktsky og livredd for at hun skal ta det som kritikk. Skal være litt åpen å si at jeg sliter litt med å ta kontakt.. Men det hadde kanskje vært lurt og kanskje møttes alle sammen (oss og barna) for å se an og observere litt hvordan ståa er før jeg eventuelt gjør et så drastisk valg ved å foreslå en pause.. Kan høre med dem hva som er greia, noe må skje ihvertfall. Hun fikk bæsj på fingeren da hun var tre og begynte å hylskrike. Hun torde ikke gå på do alene på en uke.. Er helsesøster riktig å gå til først? Anonymkode: cd6d9...cca Jeg vet ikke. Jeg tenker jo at man med barn må gi de litt tid. Og ikke tenke katastrofe med en gang. Jeg ville prøvd å snakket enda mer med jenta. Kanskje se en film om avføring? Etc? Slik at det ikke er "spennende" med bæsj lenger. I tillegg til å snakke om at når man er sluttet med bleie, som hun som stor jente har, så skal bæsj kun i do. Og at det lukter og at andre kan kjenne lukten og trekke seg unna. Er noen diagnoser, der de tar på egen avføring. Feks autister. Anonymkode: 96903...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #29 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi kjenner ikke hverandre, og jeg er veldig konfliktsky og livredd for at hun skal ta det som kritikk. Skal være litt åpen å si at jeg sliter litt med å ta kontakt.. Men det hadde kanskje vært lurt og kanskje møttes alle sammen (oss og barna) for å se an og observere litt hvordan ståa er før jeg eventuelt gjør et så drastisk valg ved å foreslå en pause.. Kan høre med dem hva som er greia, noe må skje ihvertfall. Hun fikk bæsj på fingeren da hun var tre og begynte å hylskrike. Hun torde ikke gå på do alene på en uke.. Er helsesøster riktig å gå til først? Anonymkode: cd6d9...cca Ped leder i fht observasjon av vennskapet i bhg. Be om telefonsamtale asap og så innkalling til møte dersom de også oppfatter utfordringer i vennskapet som krever mer tilstedeværelse av en voksen for å kunne veilede barna. Ped leder kan også involveres i fht avføringsepisodene. Spør ped leder om helsesykepleier bør involveres, eller om ped leder tror det bare kan være en fase. Anonymkode: 9ca7c...a28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #30 Del Skrevet 23. mai 2022 Begynner barnehagens navn på T tilfeldigvis? Anonymkode: ac5ef...d0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #31 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke. Jeg tenker jo at man med barn må gi de litt tid. Og ikke tenke katastrofe med en gang. Jeg ville prøvd å snakket enda mer med jenta. Kanskje se en film om avføring? Etc? Slik at det ikke er "spennende" med bæsj lenger. I tillegg til å snakke om at når man er sluttet med bleie, som hun som stor jente har, så skal bæsj kun i do. Og at det lukter og at andre kan kjenne lukten og trekke seg unna. Er noen diagnoser, der de tar på egen avføring. Feks autister. Anonymkode: 96903...75f Ja får kanskje gå litt dypere til verks her. Hun er ikke så veldig åpen av seg og jeg er redd for å grave for mye. Må liksom velge orda med omhu før hun blir lei. Er det noe som plager henne, er det noe hun er lei seg for, er det noe hun synes er vanskelig osv er jo veldig generelle spørsmål. For det er jo ikke normalt. Hun som vanligvis er så pert.. Har sagt at ingen vil leke med henne om hun lukter bæsj... :/. Er det virkelig så uskyldig at hun bare vil kjenne på bæsjen...tre ganger 😱 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ped leder i fht observasjon av vennskapet i bhg. Be om telefonsamtale asap og så innkalling til møte dersom de også oppfatter utfordringer i vennskapet som krever mer tilstedeværelse av en voksen for å kunne veilede barna. Ped leder kan også involveres i fht avføringsepisodene. Spør ped leder om helsesykepleier bør involveres, eller om ped leder tror det bare kan være en fase. Anonymkode: 9ca7c...a28 Tusen takk for svar, hørtes fornuftig ut! Anonymkode: cd6d9...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #32 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begynner barnehagens navn på T tilfeldigvis? Anonymkode: ac5ef...d0f Nei 😊 Anonymkode: cd6d9...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. mai 2022 #33 Del Skrevet 23. mai 2022 Ang. vennskapet; Jeg får ikke helt tak i hvorfor så mange i tråden mener den andre jenta har dårlig innflytelse på datter til ts; er de sammen når de leker med avføring eller? Skjønner ikke helt relevansen ift å bryte dette vennskapet. Det er veldig drastisk og kan også være vanskelig å gjennomføre. Hvis ts er redd de har en usunn dynamikk, kan hun be personalet i barnehagen følge litt ekstra med. Ang å være frekk til butikkansatt, dette er ikke bekymringsverdig, betyr bare at jenta trenger veiledning i sosialt samspill (som enhver 5-åring) Det med å leke med egen avføring gir meg en litt dårlig magefølelse. Spesielt når hun tidligere har syntes dette er veldig ekkelt. Så her hadde jeg nok fulgt nøye med. Men for all del, barn gjør mye rart. En kompis av meg smurte inn hele badet med avføring som liten… i dag er han en normalt fungerende 50-åring i full jobb 🤪 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #34 Del Skrevet 23. mai 2022 Bacteria skrev (11 minutter siden): Ang. vennskapet; Jeg får ikke helt tak i hvorfor så mange i tråden mener den andre jenta har dårlig innflytelse på datter til ts; er de sammen når de leker med avføring eller? Skjønner ikke helt relevansen ift å bryte dette vennskapet. Det er veldig drastisk og kan også være vanskelig å gjennomføre. Hvis ts er redd de har en usunn dynamikk, kan hun be personalet i barnehagen følge litt ekstra med. Ang å være frekk til butikkansatt, dette er ikke bekymringsverdig, betyr bare at jenta trenger veiledning i sosialt samspill (som enhver 5-åring) Det med å leke med egen avføring gir meg en litt dårlig magefølelse. Spesielt når hun tidligere har syntes dette er veldig ekkelt. Så her hadde jeg nok fulgt nøye med. Men for all del, barn gjør mye rart. En kompis av meg smurte inn hele badet med avføring som liten… i dag er han en normalt fungerende 50-åring i full jobb 🤪 Da jeg var liten, var det en gutt...når han var sånn 12-13, som tok handen ned i buksa på skolebussen litt før han kom hjem og hadde dritt på hendene når han gikk av.... Det skjedde en 2-3 ganger. Gutten hadde ,og har fortsatt,en diagnose som har fulgt ham hele livet. Anonymkode: 96903...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. mai 2022 #35 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da jeg var liten, var det en gutt...når han var sånn 12-13, som tok handen ned i buksa på skolebussen litt før han kom hjem og hadde dritt på hendene når han gikk av.... Det skjedde en 2-3 ganger. Gutten hadde ,og har fortsatt,en diagnose som har fulgt ham hele livet. Anonymkode: 96903...75f Uffda. Nå er det litt forskjell på 5 og 12 år da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #36 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja får kanskje gå litt dypere til verks her. Hun er ikke så veldig åpen av seg og jeg er redd for å grave for mye. Må liksom velge orda med omhu før hun blir lei. Er det noe som plager henne, er det noe hun er lei seg for, er det noe hun synes er vanskelig osv er jo veldig generelle spørsmål. For det er jo ikke normalt. Hun som vanligvis er så pert.. Har sagt at ingen vil leke med henne om hun lukter bæsj... :/. Er det virkelig så uskyldig at hun bare vil kjenne på bæsjen...tre ganger 😱 Tusen takk for svar, hørtes fornuftig ut! Anonymkode: cd6d9...cca Det er jo ikke så vanlig akkurat, at barn leker med avføringen nei. Likevel, barn kan være utrolig spontane og gjøre veldig mye lite gjennomtenkte ting. Ikke alle har disse sperrene utviklet med jevnaldrende. Så, følg godt med! Og prøv å forklare. Fortsetter det og eskalerer, hadde jeg tatt en tur til legen. Kan hun ha tvangstanker? At hun bare må...? Jeg mener jeg har lest at en del 6-åringer kan få tvangstanker, det er ikke unormalt og går over av seg selv. Anonymkode: 96903...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #37 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle henger seg så opp i vennskapet med denne andre jenta og mener de MÅ splittes. For meg høres det mer ut som to barn med lignende problemer som tyr til hverandrr, slik barn med lignende problemer alltid har gjort. Jeg ville vært langt mer bekymret for avføringsepisodene. Det behøver ikke å være noe alvorlig, men som du jo allerede har googlet deg fram til, kan slike ting sammen med endret adferd være tegn på traumer, også seksuelle traumer. Jeg ville snakket mer med jenta om slike ting, om kropp og funksjoner, om grenser og autonomi, om positive og negative berøringer, om bra og dårlige hemmeligheter... Men snakk om det uten å nevne avføringsepisodene. Vær varsom med å påføre henne skam i forhold til lukt, ingen vil være venner med noen som lukter etc. Hvis han har opplevd ting hun ikke burde, dytter du henne bare unna og får henne til å tie ved å påføre skam. Du sier hun er ekstra vanskelig og i opposisjon mot far. Hvordan er forholdet mellom dem generelt? Har du og far veldig ulik oppdragerstil? Eller never du forholdet hennes til far fordi du rett og slett har en dårlig magefølelse på det? Anonymkode: 30f6c...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #38 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle henger seg så opp i vennskapet med denne andre jenta og mener de MÅ splittes. For meg høres det mer ut som to barn med lignende problemer som tyr til hverandrr, slik barn med lignende problemer alltid har gjort. Jeg ville vært langt mer bekymret for avføringsepisodene. Det behøver ikke å være noe alvorlig, men som du jo allerede har googlet deg fram til, kan slike ting sammen med endret adferd være tegn på traumer, også seksuelle traumer. Jeg ville snakket mer med jenta om slike ting, om kropp og funksjoner, om grenser og autonomi, om positive og negative berøringer, om bra og dårlige hemmeligheter... Men snakk om det uten å nevne avføringsepisodene. Vær varsom med å påføre henne skam i forhold til lukt, ingen vil være venner med noen som lukter etc. Hvis han har opplevd ting hun ikke burde, dytter du henne bare unna og får henne til å tie ved å påføre skam. Uff, det er jo det virkemiddelet jeg har brukt for å få henne til å slutte (at det lukter bæsj om hun skal ta på det).. Håpte liksom hun ville slutte fordi hun selv skal synes det er ekkelt osv.. Har ikke tenkt på seksuelt misbruk 😕 kan dette reverseres tro? Du sier hun er ekstra vanskelig og i opposisjon mot far. Hvordan er forholdet mellom dem generelt? Har du og far veldig ulik oppdragerstil? Eller never du forholdet hennes til far fordi du rett og slett har en dårlig magefølelse på det? Jeg og mannen min har ulik oppdragerstil og gjør ting forskjellig. Har ikke noe dårlig magefølelse. Vi kan være uenige om ting, vi gjør feil og retter opp. Virker også som de har en god relasjon, det er med han hun får de kraftigste katter anfallene, det er han som blir med til tannlegen (fordi jeg er nervøs), han er en trygg person, men kan være lite konsekvent, ikke alltid god til å forklare ting på en aldersadekvat måte, men altså... Det er liksom ikke av betydning. Men vi er veldig forskjellige, så det er kanskje derfor det blir full krise når både jeg og han står for en ting feks leggetid. Han kan gire henne opp og forvente at hun roer seg sjøl og blir sur når hun nekter å legge seg 😅 Anonymkode: 30f6c...4ad Anonymkode: cd6d9...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #39 Del Skrevet 24. mai 2022 Det kan jo bare være så enkelt som at hun er nysgjerrig på det som kroppen har produsert, om den er myk etc. Kanskje hun har sett noe som handler om bæsj, og vil sjekke ut selv. Jeg hadde fortalt og forklart om bæsj, hva man gjør og ikke gjør etc. Kanskje det finnes en fin bok om temaet dere kan lese. Anonymkode: c5aae...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #40 Del Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det kan jo bare være så enkelt som at hun er nysgjerrig på det som kroppen har produsert, om den er myk etc. Kanskje hun har sett noe som handler om bæsj, og vil sjekke ut selv. Jeg hadde fortalt og forklart om bæsj, hva man gjør og ikke gjør etc. Kanskje det finnes en fin bok om temaet dere kan lese. Anonymkode: c5aae...8e8 Barn er veldig opptatt av bæsj! Veldig spennende å se hundebæsj ute på tur, eller andre dyr som har bæsjet. Dette er jo ofte en del av det å utvikle renslighet. Og de ferreste barn leker med egen avføring. Ville tro at de fleste fikk noia etter en gang. Likevel, noen barn kan jo være litt tregere på noen områder. Det viktigste er jo at dette opphører. Og dersom det ikke opphører, så er det med god grunn å stille spørsmål om hvorfor denne adferden fortsetter. Derfor hadde jeg fulgt nøye med, men samtidig også prøvd å komme til dette punktet at slikt ikke var spennende lenger. Som feks å kanskje se en film om bæsj, om de finnes 😅 Det finnes de som tørker avføring rundt forbi, og ikke kommer over dette. Da er vi inne på diagnoser og psykisk sykdom som regel. Anonymkode: 96903...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå