AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei. Jeg har ei jente på fem år som har endret atferden sin litt de siste månedene. Jeg håper at dette bare er en uskyldig og irriterende fase uten noe alvorlig årsak, men når jeg Googler, finner jeg kun alvorlige ting. Hun har ved tre anledninger den siste måneden, ved toalettbesøk, tatt i sin egen avføring og "holdt på med det" i hendene. Forrige gang forklarte jeg henne at det ikke er greit, forklarte om bakteriene at de kan gjøre oss veldig syke, at det er uhygienisk og lukter vondt om man ikke vasker seg veldig nøye etterpå. Da hun nektet å dusje, ble jeg irritert og hevet stemmen 😳 og forklarte jeg det igjen. Etterpå begynte jeg jo å tenke om noe hadde skjedd. Jeg spurte henne derfor hvorfor hun gjør dette. Nei det var fordi hun ville kjenne på det og se om det var mykt. Jeg sa at ok, nå har du fått kjent, ikke gjør dette igjen. Så gjorde hun det samme i dag, halvannen uke senere. Hun har også blitt veldig fæl i språket, veldig mye "bæsjesnakk" og rett og slett frekk, er det normalt for den alderen? Venninna hennes som hun leker med mest i barnehagen er veldig utadvendt i språket, men hun har visst søsken som går på skolen. De to har visstnok et sterkt språk seg i mellom ifølge bhg. Hun har også blitt veldig viljesterk når pappaen er hjemme, det er brøling i et sett. Det er aldri noe nøytrale og rolige lyder, det er kun ytterpunkter. Idag var hun med meg til butikken, og hun presterer altså å si til butikkmedarbeideren "kan du skynde deg?". Jeg vet ikke om dattera mi var klar over at slik sier man ikke, men altså... Jeg beklaget selvsagt på hennes vegne.. Men altså..? Jeg synes dette er litt vanskelig å håndtere for jeg veit ikke om dette er normalt, for hvis det er det så kan jeg jo ta det litt med ro og heller korrigere oppførselen.. Altså det gjør jeg jo uansett, men da bekymrer jeg meg ikke så mye. Før dette var hun uskyldigheten selv, fulgte alt av regler og snakket ordentlig. Hun oppfører seg ordentlig i barnehagen også, hun er visst helt fantastisk. Det er når de to snuppene leker sammen at det kan bli veldig fargerikt språk at de voksne har måttet korrigere dem litt... Har noen noe gode svar på hvordan jeg bør gå frem her? Anonymkode: cd6d9...cca
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Maks dosen til 20 ganger mer bekymret, da får du en virkning og avkastning på bekymringene dine. Anonymkode: f81d6...f37
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Maks dosen til 20 ganger mer bekymret, da får du en virkning og avkastning på bekymringene dine. Anonymkode: f81d6...f37 Dette forstod jeg ikke, beklager.. Anonymkode: cd6d9...cca
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette forstod jeg ikke, beklager.. Anonymkode: cd6d9...cca Beklager. Håper du får hjelp. 🙂 Anonymkode: f81d6...f37
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei. Jeg har ei jente på fem år som har endret atferden sin litt de siste månedene. Jeg håper at dette bare er en uskyldig og irriterende fase uten noe alvorlig årsak, men når jeg Googler, finner jeg kun alvorlige ting. Hun har ved tre anledninger den siste måneden, ved toalettbesøk, tatt i sin egen avføring og "holdt på med det" i hendene. Forrige gang forklarte jeg henne at det ikke er greit, forklarte om bakteriene at de kan gjøre oss veldig syke, at det er uhygienisk og lukter vondt om man ikke vasker seg veldig nøye etterpå. Da hun nektet å dusje, ble jeg irritert og hevet stemmen 😳 og forklarte jeg det igjen. Etterpå begynte jeg jo å tenke om noe hadde skjedd. Jeg spurte henne derfor hvorfor hun gjør dette. Nei det var fordi hun ville kjenne på det og se om det var mykt. Jeg sa at ok, nå har du fått kjent, ikke gjør dette igjen. Så gjorde hun det samme i dag, halvannen uke senere. Hun har også blitt veldig fæl i språket, veldig mye "bæsjesnakk" og rett og slett frekk, er det normalt for den alderen? Venninna hennes som hun leker med mest i barnehagen er veldig utadvendt i språket, men hun har visst søsken som går på skolen. De to har visstnok et sterkt språk seg i mellom ifølge bhg. Hun har også blitt veldig viljesterk når pappaen er hjemme, det er brøling i et sett. Det er aldri noe nøytrale og rolige lyder, det er kun ytterpunkter. Idag var hun med meg til butikken, og hun presterer altså å si til butikkmedarbeideren "kan du skynde deg?". Jeg vet ikke om dattera mi var klar over at slik sier man ikke, men altså... Jeg beklaget selvsagt på hennes vegne.. Men altså..? Jeg synes dette er litt vanskelig å håndtere for jeg veit ikke om dette er normalt, for hvis det er det så kan jeg jo ta det litt med ro og heller korrigere oppførselen.. Altså det gjør jeg jo uansett, men da bekymrer jeg meg ikke så mye. Før dette var hun uskyldigheten selv, fulgte alt av regler og snakket ordentlig. Hun oppfører seg ordentlig i barnehagen også, hun er visst helt fantastisk. Det er når de to snuppene leker sammen at det kan bli veldig fargerikt språk at de voksne har måttet korrigere dem litt... Har noen noe gode svar på hvordan jeg bør gå frem her? Anonymkode: cd6d9...cca Hva får du opp av alvorlige ting da? Jeg ville tatt det opp med helsestasjonen , vet ikke om hs er inne i bildet med eldre barn eventuelt lege om du er veldig bekymret. Jeg har ingen erfaring med dette. Høres lurt ut å korrigere oppførselen i kassa, fin læring i hvordan man skal oppføre seg. Anonymkode: 7acd3...348 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 «Kan du skynde deg» er da ikke bekymringsverdig? Anonymkode: 65e64...3bb 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Det eneste som fremstår bekymringsfullt for meg er lek med egen avføring. Anonymkode: 9ca7c...a28 11 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva får du opp av alvorlige ting da? Jeg ville tatt det opp med helsestasjonen , vet ikke om hs er inne i bildet med eldre barn eventuelt lege om du er veldig bekymret. Jeg har ingen erfaring med dette. Høres lurt ut å korrigere oppførselen i kassa, fin læring i hvordan man skal oppføre seg. Anonymkode: 7acd3...348 Fikk opp at å leke med avføring kan være et mulig symptom på traumer.. Og jeg aner jo ikke hva det kan være for noe. Kan eventuelt høre med helsesøster, hun er god å snakke med. Anonymkode: cd6d9...cca 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Kan du skynde deg» er da ikke bekymringsverdig? Anonymkode: 65e64...3bb Jeg sliter også med å forstå hva av alvorlige ting man får opp!? og jeg mener ikke at det er så bekymringsfullt, men det er frekt å si at kassadama skal skynde seg. Ville også korrigert den oppførselen og forklart at man skal være høflig mot andre mennesker. Anonymkode: 7acd3...348 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Kan du skynde deg» er da ikke bekymringsverdig? Anonymkode: 65e64...3bb Neida, det er nok ikke det. Jeg ble bare veldig satt ut fordi vi sier ikke sånn her hjemme 😅 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det eneste som fremstår bekymringsfullt for meg er lek med egen avføring. Anonymkode: 9ca7c...a28 Ja.. Det er virkelig rart at hun holder på med det. Hun virker jo helt uberørt, annet enn at jeg ser hun skjønner at det hun driver med ikke er innafor, for hun får det "usikre smilet" hvis du skjønner.. Anonymkode: cd6d9...cca
Kaneel Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Det vennskapet der bør brytes få Bhg til å hjelpe deg med det. De ser nok å det ikke er til det beste for barna. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Kaneel skrev (3 minutter siden): Det vennskapet der bør brytes få Bhg til å hjelpe deg med det. De ser nok å det ikke er til det beste for barna. Altså.. Jeg er ikke veldig happy, men det er kun et år igjen før de begynner på separate skoler. Hun leker med andre barn også, dog i litt mindre grad.. Blir ikke det veldig ekstremt å bryte opp et vennskap i så ung alder? Anonymkode: cd6d9...cca
Kaneel Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså.. Jeg er ikke veldig happy, men det er kun et år igjen før de begynner på separate skoler. Hun leker med andre barn også, dog i litt mindre grad.. Blir ikke det veldig ekstremt å bryte opp et vennskap i så ung alder? Anonymkode: cd6d9...cca Nei veldig korrekt å bryte det i ung alder! Tenk hva det her gjør med barnet ditt i et helt år til.. det her blir nok noe hu tar med seg videre og tror det er kult å oppføre seg sånn. Tror nok Bhg å helst vil bryte det der.. om du virkelig er bekymret, så gjør du det! Jeg hadde aldri tillatt mine barn å ha slike skadelige relasjoner som barn. Det er nå hu faktisk formes og du kan påsvirke valg av venner(det kan du drite i om noen år, da er det smart å ha hjulpet til på forhånd) 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Neida, det er nok ikke det. Jeg ble bare veldig satt ut fordi vi sier ikke sånn her hjemme 😅 Ja.. Det er virkelig rart at hun holder på med det. Hun virker jo helt uberørt, annet enn at jeg ser hun skjønner at det hun driver med ikke er innafor, for hun får det "usikre smilet" hvis du skjønner.. Anonymkode: cd6d9...cca Du må lære deg å skille frekkhet fra unormalt. Det er frekt av datteren din å si at en ansatt skal skynde seg. Da trengs det oppdragelse fra din side. Mens det er unormalt og bekymringsverdig at hun gjentatte ganger tas i å leke med sin egen avføring. Da bør du vurdere å kontakte fagfolk som kan veilede deg/dere videre. Anonymkode: 9ca7c...a28 5
Johanne07 Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 Kaneel skrev (2 minutter siden): Nei veldig korrekt å bryte det i ung alder! Tenk hva det her gjør med barnet ditt i et helt år til.. det her blir nok noe hu tar med seg videre og tror det er kult å oppføre seg sånn. Tror nok Bhg å helst vil bryte det der.. om du virkelig er bekymret, så gjør du det! Jeg hadde aldri tillatt mine barn å ha slike skadelige relasjoner som barn. Det er nå hu faktisk formes og du kan påsvirke valg av venner(det kan du drite i om noen år, da er det smart å ha hjulpet til på forhånd) Tenker det samme. Kan nok virke litt brutalt, men tror nok i dette tilfelle det er det beste for både ungen din og deg. Det med hun kasse damen var frekt, men hadde ikke vært så bekymret ang det. Verre med avføringen. Anbefaler å ta en prat med helsestasjonen ect, og høre dems syn på dette og få noen gode råd av dem 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må lære deg å skille frekkhet fra unormalt. Det er frekt av datteren din å si at en ansatt skal skynde seg. Da trengs det oppdragelse fra din side. Mens det er unormalt og bekymringsverdig at hun gjentatte ganger tas i å leke med sin egen avføring. Da bør du vurdere å kontakte fagfolk som kan veilede deg/dere videre. Anonymkode: 9ca7c...a28 Du sier noe. Får håpe det ikke gjentar seg det med å si upassende ting til fremmede. Får kontakte helsesøster i morgen.. Anonymkode: cd6d9...cca
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 Kaneel skrev (5 minutter siden): Nei veldig korrekt å bryte det i ung alder! Tenk hva det her gjør med barnet ditt i et helt år til.. det her blir nok noe hu tar med seg videre og tror det er kult å oppføre seg sånn. Tror nok Bhg å helst vil bryte det der.. om du virkelig er bekymret, så gjør du det! Jeg hadde aldri tillatt mine barn å ha slike skadelige relasjoner som barn. Det er nå hu faktisk formes og du kan påsvirke valg av venner(det kan du drite i om noen år, da er det smart å ha hjulpet til på forhånd) Slike "uønskede" bekjentskap vil barnet støte på hele livet ut. Være seg i klassen, i militæret, under studiene, på jobben. Man må heller være tett på og veilede for å innarbeide gode verktøy for åvære gode venner og samtidig for å sette grenser. Her må TS be om møte med ped leder, og de må sammen legge opp en plan. Anonymkode: 9ca7c...a28 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 Johanne07 skrev (1 minutt siden): Tenker det samme. Kan nok virke litt brutalt, men tror nok i dette tilfelle det er det beste for både ungen din og deg. Det med hun kasse damen var frekt, men hadde ikke vært så bekymret ang det. Verre med avføringen. Anbefaler å ta en prat med helsestasjonen ect, og høre dems syn på dette og få noen gode råd av dem Kaneel skrev (6 minutter siden): Nei veldig korrekt å bryte det i ung alder! Tenk hva det her gjør med barnet ditt i et helt år til.. det her blir nok noe hu tar med seg videre og tror det er kult å oppføre seg sånn. Tror nok Bhg å helst vil bryte det der.. om du virkelig er bekymret, så gjør du det! Jeg hadde aldri tillatt mine barn å ha slike skadelige relasjoner som barn. Det er nå hu faktisk formes og du kan påsvirke valg av venner(det kan du drite i om noen år, da er det smart å ha hjulpet til på forhånd) Nå vet jeg jo ingenting om hvordan vennskapet deres er og utformer seg. De har jo taushetsplikt. Alt jeg har fått vite er at de har måttet bryte inn pga språk, og det kan like gjerne være min datter. Kanskje moren til den andre jenta sitter med akkurat samme tanker.. Kanskje jeg kan få mer informasjon fra barnehagen om hvor sunt det vennskapet egentlig er? Vi har liten takhøyde for dårlig oppførsel hjemme, men samtidig, hun er bare fem år og i en lærefase. Anonymkode: cd6d9...cca
Kaneel Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slike "uønskede" bekjentskap vil barnet støte på hele livet ut. Være seg i klassen, i militæret, under studiene, på jobben. Man må heller være tett på og veilede for å innarbeide gode verktøy for åvære gode venner og samtidig for å sette grenser. Her må TS be om møte med ped leder, og de må sammen legge opp en plan. Anonymkode: 9ca7c...a28 Ikke i en alder av 4-5 år når barnet brått forandrer oppførsel og man ser tydlig hva som påvirker. Den refleksjons evnen har ikke barnet, skjerm det, og tiden for å lære kommer siden når man blir eldre. Desutten noen barn har refleksjons evne til slikt, andre har ikke og da må man se Ann ungen sin å skjerme. Man lar ikke være å ta hensiktsmessige valg for å være pk pedagog
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Du må be om et møte med pedagog i barnehagen. Spør de ut om vennskapet, og be dem ha et øye med dem. De kan observere litt over tid, og vil se om det er en relasjon der det trengs veiledning. Å skille to venner er ganske brutalt. Da bør det være gode grunner for det. Jeg ville pratet med barnet om at man aldri må ta på avføring, og fortalt at det er bakterier i den som kan gjøre oss syke. Fortsetter problemet søker du hjelp på helsestasjonen. Anonymkode: 7d44c...ddc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå