Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og har 4 aborter bak meg uten barn. Skal gå på albyl e, fortsette 1tbl metformin og ta crinone annenhver dag.

Noe jeg ikke helt har skjønt meg på er dette med stoffskifte.. det kan tydeligvis ha mye å si for hvor vellykket en graviditet skal gå eller??

spurte fastlege om hvilke verdier jeg hadde da jeg ble utredet for habituell abort i mars. Viste seg at TSH lå på 3.1 og ut fra all research jeg har gjort ser det ut som den bør aller helst være på eller rundt 1.0. Hvorfor har ikke min gyn reagert eller sett på dette lurer jeg på.. er det virkelig veldig stor risk for abort med TSH på 3? En tidligere test fra januar viste jeg hadde TSH på 2.3.. 

Skal ta ny test hos fastlege imorgen da jeg ikke klarer å vente til gyn er tilbake på jobb mandag neste uke. Er det noen her inne som har peiling eller erfaring rundt dette evt har tips til hva jeg burde gjøre?🥺

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi startet i fertilitetsbehabdling hadde jeg en TSH på 4,4. Overlegen på sykehuset ville ikke starte behandling før TSH var undr 2,5 for størst sjanse for å bli gravid. Men hvorvidt det har noe å si når man er gravid vet jeg ingenting om.

Skrevet (endret)

Mja, dette er jo ikke spesielt gunstig nei.

TSH bør ligge på rundt 1 ved prøving, og mange må øke dosen med mellom 30-50%.

Dine verdier er veldig viktig for fosteret i første trimester, så her må du få en opptrappingsplan på Levaxin.

Noen øker dosen raskt når de er gravide. Jeg hadde TSH på 0,3 og trengte ikke øke. Men du bør få time raskt hos noen som kan dette.

Jeg hadde kostet på meg en videokonsultasjon med Balderklinikken for eksempel. Så kan de rekvirere prøver, og du kan følges opp på doseringsanbefaling der.

Fosteret er avhengig av mors produksjon, så jeg hadde ringt på mandag :) 

Avvik gir større risiko for spontanabort og fosterskader, men ved sistnevnte skal det være store avvik. Du kan nok slappe helt av på det. 

Endret av DundreMilfin
AnonymBruker
Skrevet

Når på dagen sjekket du TSH verdien din? Jeg opplevde det, at TSH var på litt over 3 når jeg var hos legen for å sjekke da jeg hadde en abort. Men denne ble tatt rundt 13 tiden. Når jeg tok på morgenen, før kl 8, så var TSH på over 5😐 Lest at det er viktig at denne testen tas så tidlig som mulig på dagen… Dette visste ikke fastlegen engang så byttet. 

Selv sa min nye fastlege at TSH må under 2,5 når jeg nå prøver å bli gravid igjen. 

Anonymkode: 35a6c...0b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...