AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei. Jeg skal snart ha planlagt keisersnitt og lurer på om dere damer kan svare på et par ting: Hva trenger man å ha med seg for oppholdet (både forkant og på barsel)? De skriver på nettsiden at mor kan få barnet på brystet umiddelbart hvis alt er bra med mor og barn. Men jeg har også lest noe om sen avnavling og sett noen filmer fra KS hvor man ser at det går flere minutter fra babyen begynner å skrike til det blir lagt hos mor. Vet noen hva man kan forvente tidsmessig fra barnet forløses til det får komme inntil mor hvis alt er bra med begge? Takker for alle svar❤ Anonymkode: ca29b...d23
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei. Jeg skal snart ha planlagt keisersnitt og lurer på om dere damer kan svare på et par ting: Hva trenger man å ha med seg for oppholdet (både forkant og på barsel)? De skriver på nettsiden at mor kan få barnet på brystet umiddelbart hvis alt er bra med mor og barn. Men jeg har også lest noe om sen avnavling og sett noen filmer fra KS hvor man ser at det går flere minutter fra babyen begynner å skrike til det blir lagt hos mor. Vet noen hva man kan forvente tidsmessig fra barnet forløses til det får komme inntil mor hvis alt er bra med begge? Takker for alle svar❤ Anonymkode: ca29b...d23 Barnet gikk rett på brystet. Begynte å amme umiddelbart. Barnet hadde en apgar på 10. skrek omtrent før han var ute av magen Anonymkode: 2167d...d28
Anonym6789 Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Ta med noen løøøse bukser uten strikk, type ballongbukser fra cubus eller noe, som ikke presser på såret. Slippers var også greit, jeg klarte ikke bøye meg for å ta på sko. Ellers noe digg snacks i tilfelle du ikke har matlyst, det kom godt med her. Jeg fikk baby på brystet med en gang. Tror kanskje de bare tørket av han litt? Lykke til 🥰
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Anonym6789 skrev (1 time siden): Ta med noen løøøse bukser uten strikk, type ballongbukser fra cubus eller noe, som ikke presser på såret. Slippers var også greit, jeg klarte ikke bøye meg for å ta på sko. Ellers noe digg snacks i tilfelle du ikke har matlyst, det kom godt med her. Jeg fikk baby på brystet med en gang. Tror kanskje de bare tørket av han litt? Lykke til 🥰 Støtter denne! Jeg brukte Cubus sine yogapants, hos meg kom den stramme kanten over såret. Hadde også med birkenstock sandalene mine, helt magisk å slippe og bøye seg for å ta på sko. Hos meg måtte de undersøke baby pga mistanke om sykdom (det var årsak til keisersnittet), så her tok det lang tid før jeg fikk se han - kan derfor ikke svare på det spm Anonymkode: 4ccdf...a91
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Støtter de andre som nevner ballongbukser/yogabukser fra cubus og slippers. Kjole med gravidestrømpebukse funker også. Truser uten strikk over magen. Våtservietter til å vaske deg under armene osv (litt slitsom å dusje de første dagene). Hadde hastekeisersnitt pga afyksi (baby fikk ikke oksygen tror jeg), men babyen skrek med en gang hodet var tatt ut så da fikk jeg babyen på brystet så og si med en gang. Sen avnavling er en fordel ja, men da må du vente noen minutter før du får hen i armene dine. Min baby ble avnavlet med en gang fordi navlestrengen ikke leverte som den skulle, så derfor gikk det nok kjapt. Apgar score 9-10-10 syns jeg å huske. Tror den scoren er mer avgjørende enn selve keisersnittet. Anonymkode: 3f51e...b29
jaromei Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Skriver under på løse klær og enkle sko. Alt for å gjøre ting så behagelig som mulig. Jeg hadde med meg meeegatruser! Jeg har hatt to planlagte keisersnitt. Med første barnet fikk jeg ikke barnet til brystet med en gang. Jeg fikk se ham og ha ham bittelitt ved hodet mitt før de tok han med videre for sjekk. Så han ikke igjen før jeg lå på oppvåkning, og da var jeg VELDIG borte pga morfin. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det ble sånn, men tror det har med at han lå i seteleie og gjøre. Med andre keisersnitt, fikk jeg baby på brystet med en gang, kanskje etter 30 sek ca, og det ble brukt god tid på å la ham finne puppen og prøve å die. Fikk ligge sånn lenge og kose og bare ha det fint mens de holdt på å sy meg sammen. En helt annen opplevelse. Denne gangen var det ikke seteleie, kun planlagt pga tidligere snitt. Ellers er det ikke så mye annerledes enn en vanlig fødebag jeg tenker du må tenke på, annet enn behagelige klær. Minst mulig stramming over magen hjalp for min del hvertfall. Du klarer nok ikke å bøye deg så mye med en gang. Husk hårbørste dog! Ved mitt første snitt hadde jeg ganske langt hår, og du får en spesiell såpe du må vaske deg med fra topp til tå. Den ØDELA håret mitt totalt, det ble helt knnnusk tørt, og var UMULIG å gre etterpå. Mannen min brukte minst 20 minutter på å gre det. Ved andre snittet klipte jeg håret til en kort bob kort tid før, og det var det beste jeg gjorde av forberedelse 😂
Anonym6789 Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 jaromei skrev (14 timer siden): Skriver under på løse klær og enkle sko. Alt for å gjøre ting så behagelig som mulig. Jeg hadde med meg meeegatruser! Jeg har hatt to planlagte keisersnitt. Med første barnet fikk jeg ikke barnet til brystet med en gang. Jeg fikk se ham og ha ham bittelitt ved hodet mitt før de tok han med videre for sjekk. Så han ikke igjen før jeg lå på oppvåkning, og da var jeg VELDIG borte pga morfin. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det ble sånn, men tror det har med at han lå i seteleie og gjøre. Med andre keisersnitt, fikk jeg baby på brystet med en gang, kanskje etter 30 sek ca, og det ble brukt god tid på å la ham finne puppen og prøve å die. Fikk ligge sånn lenge og kose og bare ha det fint mens de holdt på å sy meg sammen. En helt annen opplevelse. Denne gangen var det ikke seteleie, kun planlagt pga tidligere snitt. Ellers er det ikke så mye annerledes enn en vanlig fødebag jeg tenker du må tenke på, annet enn behagelige klær. Minst mulig stramming over magen hjalp for min del hvertfall. Du klarer nok ikke å bøye deg så mye med en gang. Husk hårbørste dog! Ved mitt første snitt hadde jeg ganske langt hår, og du får en spesiell såpe du må vaske deg med fra topp til tå. Den ØDELA håret mitt totalt, det ble helt knnnusk tørt, og var UMULIG å gre etterpå. Mannen min brukte minst 20 minutter på å gre det. Ved andre snittet klipte jeg håret til en kort bob kort tid før, og det var det beste jeg gjorde av forberedelse 😂 Litt off topic, men måtte du ha keisersnitt på nummer to siden du hadde hatt det med nummer en? Er gravid med nr to nå, keisersnitt med forrige
jaromei Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 1 hour ago, Anonym6789 said: Litt off topic, men måtte du ha keisersnitt på nummer to siden du hadde hatt det med nummer en? Er gravid med nr to nå, keisersnitt med forrige Planen var egentlig å føde vaginalt, men jeg hadde litt risikoer med høy bmi og svangerskapsdiabetes. Dét, pluss tidligere keisersnitt, gjorde at legene bestemte seg for at keisersnitt var det lureste. Det ble ikke bestemt før dagen jeg egentlig skulle settes igang. Så kort sagt, nei, som oftest kan man helt fint føde vaginalt selv om man har hatt ett tidligere keisersnitt.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 jaromei skrev (15 timer siden): Skriver under på løse klær og enkle sko. Alt for å gjøre ting så behagelig som mulig. Jeg hadde med meg meeegatruser! Jeg har hatt to planlagte keisersnitt. Med første barnet fikk jeg ikke barnet til brystet med en gang. Jeg fikk se ham og ha ham bittelitt ved hodet mitt før de tok han med videre for sjekk. Så han ikke igjen før jeg lå på oppvåkning, og da var jeg VELDIG borte pga morfin. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det ble sånn, men tror det har med at han lå i seteleie og gjøre. Med andre keisersnitt, fikk jeg baby på brystet med en gang, kanskje etter 30 sek ca, og det ble brukt god tid på å la ham finne puppen og prøve å die. Fikk ligge sånn lenge og kose og bare ha det fint mens de holdt på å sy meg sammen. En helt annen opplevelse. Denne gangen var det ikke seteleie, kun planlagt pga tidligere snitt. Ellers er det ikke så mye annerledes enn en vanlig fødebag jeg tenker du må tenke på, annet enn behagelige klær. Minst mulig stramming over magen hjalp for min del hvertfall. Du klarer nok ikke å bøye deg så mye med en gang. Husk hårbørste dog! Ved mitt første snitt hadde jeg ganske langt hår, og du får en spesiell såpe du må vaske deg med fra topp til tå. Den ØDELA håret mitt totalt, det ble helt knnnusk tørt, og var UMULIG å gre etterpå. Mannen min brukte minst 20 minutter på å gre det. Ved andre snittet klipte jeg håret til en kort bob kort tid før, og det var det beste jeg gjorde av forberedelse 😂 Jeg hadde seteleie og fikk barnet på brystet. Hadde nok ikke noe med det å gjøre. Anonymkode: 2167d...d28
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 Jeg fikk babyen på brystet først på postoperativ, ca. en time etter at hun ble tatt ut. Fikk så vidt se henne med en gang, så ble hun og samboeren min med jordmor for å tørke av, klippe navlestrengen og veie. Fram til samboeren min og babyen fikk komme bort på postoperativ, lå hun med hud-mot-hud-kontakt på samboeren min sitt bryst. Jeg skalv så mye og ukontrollert under og like etter operasjonen at jeg uansett ikke hadde klart å håndtere henne på brystet da uten hjelp fra andre. Alt var ellers normalt og fint med både babyen og meg. Ammingen kom umiddelbart i gang da babyen ble lagt til meg på postoperativ. Kunne gjerne tenkt meg å få henne til meg tidligere, men opplevde ikke at jeg hadde noe styring over det, og alt gikk så fort at jeg fikk ikke spurt noe mer om det før hun plutselig var der igjen. Dette var på Rikshospitalet. Anonymkode: 6f660...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå