Gå til innhold

Gifte seg når man er i en dårlig periode i forholdet??

Anbefalte innlegg

Gjest the1andonly
Skrevet

Av økonomiske, praktiske, trygghet grunner ønsker jeg å være gift med mannen.

Vi har to barn 4 og 1,5 år. Pga småbarnsfasen så har vi det begge tungt hver for oss og i paret. Det er en slitsom tid og vi hakker endel på hverandre. Livet er ikke smooth for tiden. Men jeg kjenner at det kommer til å gå bedre med oss og paret når søvn, bleier og denne perioden med småbarn er over. Jeg gleder meg til fremtiden med mannen og familien. Gleder meg til tida med han og etter barna er flyttet ut.

Er det dumt å gifte seg når man på en måte er på en bunn i forholdet? Jeg har valgt mannen allerede siden jeg valgte at det var han jeg ville ha barn med. Jeg ønsker å være med han for alltid og jeg ønsker at vi skal ha det bra sammen også. 

Har ett lite håp om at forholdet skal komme i en bedre periode om ett ekteskap hadde gjort oss mer nyforelsket. Noen som opplever en forelskelseperiode før/etter bryllup?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Småbarnslivet er jo svært tøft, spesielt når man har flere barn. Og selv tenkte jeg mye på en setning jeg leste en gang om at "ingen bør få lov til å skille seg når de har barn under 2-3 år, fordi dette er en unntakstilstand i livet". 

Nå har min minste bikket 5, og selv om hverdagen er vesentlig travlere, med aktiviteter og lekser og venner som løper inn dørene hele tiden osv, så er hverdagen også friere. I går hadde vi feks glemt brød, så da forlot jeg ungeflokken hjemme alene, og dro for å kjøpe brød. For 3-4 år siden måtte jeg hatt med meg tre slitne unger på samme turen...

og jeg har virkelig blitt nyforelsket i mannen min det siste året. Med sommerfugler i magen når jeg ser ham osv. (Og det etter tjue år sammen!)

Så sånn sett tenker jeg at det ikke er dumt å gifte seg selv om livet er på bunn akkurat nå. For forholdet vil bli bedre med tid og stunder. 

Men det er nok mer en utopi å tenke at giftemålet vil gi forholdet en ny boost. Kanskje vil det det den første uka, men så vil dere være tilbake i hverdagen og du vil kanskje på toppen av det hele være skuffet over at ting jo er nøyaktig likt. 

Jeg tenker også at det ikke er så lurt av dere å havne inn i et hakke-mønster, dette er noe som kan ødelegge forholdet mer enn noe. 

Anonymkode: 7052f...192

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips: slutt å hakke på hverandre. Ha heller fokus på å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 0375c...14d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et bryllup skaper ikke mindre uro i forholdet. Tenk hvordan alt stress med penger, planlegging, gjennomføring kommer til å påvirke dere. Og det kommer på toppen av det dere sliter med nå. Hvis du vil gifte deg for økonomisk trygghet ville jeg heller bare signert noen papirer på rådhuset

Anonymkode: 37798...778

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I søvnløs-bleieperioden fikk vi det bedre med parterapi. Vi hakket og kranglet, men vi fikk også mer åpen kommunikasjon. Feks når det rant over for begge kunne jeg med sammenbitte tenner si at jeg skjønner deg. Og vi kunne krangle og bli enige om å være uenige. Og krangle og si at nå er vi begge slitne. Vi fikk et samhold og toleranse samtidig som ikke😂 

Anonymkode: c460b...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at et bryllup er mye triveligere for dere å ha når dere er i en god periode!

sett en dato i god tid så dere har noe å glede dere til/motivasjon til å jobbe med forholdet:)  f.eks om 3 år? Når dere er ferdige med bleiebarn.

det kan være som en gulerot:)

Anonymkode: 6149b...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at et bryllup er mye triveligere for dere å ha når dere er i en god periode!

sett en dato i god tid så dere har noe å glede dere til/motivasjon til å jobbe med forholdet:)  f.eks om 3 år? Når dere er ferdige med bleiebarn.

det kan være som en gulerot:)

Anonymkode: 6149b...04e

Enig i denne! Sett dato om 3 år, så har dere 3 år på å jobbe dere igjennom verste småbarnsfasen og pleie forholdet. Samtidig grabber dere første og beste harmoniske anledning til å skrible sammen en god samboer kontrakt som gir tilnærmet like hos økonomisk trygghet som et giftemål vil ha. Samtidig er også samboerskap i dag mye sikrere enn for bare 10 år siden. Samboere kan også sitte i uskiftet bo osv uten kontrakt. 

Anonymkode: ddb4c...2e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
the1andonly skrev (På 23.5.2022 den 20.25):

Av økonomiske, praktiske, trygghet grunner ønsker jeg å være gift med mannen.

Vi har to barn 4 og 1,5 år. Pga småbarnsfasen så har vi det begge tungt hver for oss og i paret. Det er en slitsom tid og vi hakker endel på hverandre. Livet er ikke smooth for tiden. Men jeg kjenner at det kommer til å gå bedre med oss og paret når søvn, bleier og denne perioden med småbarn er over. Jeg gleder meg til fremtiden med mannen og familien. Gleder meg til tida med han og etter barna er flyttet ut.

Er det dumt å gifte seg når man på en måte er på en bunn i forholdet? Jeg har valgt mannen allerede siden jeg valgte at det var han jeg ville ha barn med. Jeg ønsker å være med han for alltid og jeg ønsker at vi skal ha det bra sammen også. 

Har ett lite håp om at forholdet skal komme i en bedre periode om ett ekteskap hadde gjort oss mer nyforelsket. Noen som opplever en forelskelseperiode før/etter bryllup?

ja jeg syns det er dumt. Bryllupet kommer mulig til å gi et kort blaff av forelskelse igjen, men det gir seg kjapt så snart dere er tilbake i hverdagen. Dessuten er det mye stress og styr og planlegge bryllup, og er dere på bunn kan dette være en faktor som fører til krangling og konflikt.

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bryllupp kan være veldig stressende, eller en flott ting å gjøre sammen som får dere nærmere. Tror dere må kjenne litt på det selv. Vi har også en liten en som til tider er utfordrende for oss som par, men planlegging av bryllupet har vært veldig koselig for oss. 

Kan parterapi være noe? Vi gikk i det før vi fikk sistemann, veldig nyttig. 

Virker som du elsker mannen din oppriktig og sikker på at du vil dele livet med han ❤ selv i tøffe perioder. Det er nydelig. Og ja, det blir bedre etterhvert. Vår eldste er nå ungdom, og når barna blir mer selvstendig får man mye mer tid og overskudd til hverandre. 

En annen ting er det praktiske med det å være gift å ha barn. Det er en stor fordel. På den andre siden så kan det også bli mye stress med et bryllupp at du føler du ikke får nytet det ordentlig. 

Tror dere må bare sette dere ned å snakke om det og føle på det selv 🥰

Anonymkode: 7b4dc...1e8

Skrevet

Gifte seg, tja, ikke nødvendigvis så dumt, hvis dere fortsatt er enige om og jobber for at dere skal dele resten av livet sammen. Det er en god og gjennomarbeidet økonomisk kontrakt som sikrer dere begge dersom noe skulle skje. 

Men bryllup ville jeg droppet i denne situasjonen. Det blir gjerne dyrt og tidkrevende, og kan medføre mye ekstra stress som dere antagelig ikke trenger akkurat nå. Dere kan eventuelt tenke at dere skal ha en bryllupsfest når barna er litt større? Skikkelig feiring av femårsjubileet f.eks.?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 10.50):

I søvnløs-bleieperioden fikk vi det bedre med parterapi. Vi hakket og kranglet, men vi fikk også mer åpen kommunikasjon. Feks når det rant over for begge kunne jeg med sammenbitte tenner si at jeg skjønner deg. Og vi kunne krangle og bli enige om å være uenige. Og krangle og si at nå er vi begge slitne. Vi fikk et samhold og toleranse samtidig som ikke😂 

Anonymkode: c460b...7f4

Hvor gikk dere til terapi? Hvordan går man frem liksom?😅

Anonymkode: 0b6d4...101

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig periode i forholdet?
da vil jeg si VENT!
Jeg gikk på samme feilen, vi holdt i 9mnd til, så blei det slutt.  Lite vits å gifte seg i en dårlig periode for å prøve å redde noe.

Anonymkode: d8f89...51e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dårlig periode i forholdet?
da vil jeg si VENT!
Jeg gikk på samme feilen, vi holdt i 9mnd til, så blei det slutt.  Lite vits å gifte seg i en dårlig periode for å prøve å redde noe.

Anonymkode: d8f89...51e

enig. Det er de som gjør sånt som ender opp som skilt kort tid etter

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke bryllup redder noe forhold nei, det vil jo bare skape mer stress og gi dere masse nye ting å krangle om. 

Det er jo heller ikke så uvanlig å få litt kalde føtter foran et bryllup, og er dere i en dårlig fase så kan det være en eller begge går ned det berømte kirkegulvet med følelse av skrekk og anger og at man gjør noe feil, i stedet for å glede seg.

Anonymkode: 3688f...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill, ikke tenk at det kommer til å gå over og ordne seg av seg selv. Det gjorde jeg, og innen barna var så store at ting ble lettere for faren og meg, hadde jeg mistet alle romantiske følelser for han. Jeg ble i forholdet noen år til, vi prøvde parterapi, etc, men jeg holdt på å miste meg selv også til slutt, og det var ikke sjans å få følelsene tilbake.

Så ha en datenight i stua en kveld nå og da, legg deg i armene hans når dere ser barnetv med ungene eller netflix på kvelden. Skaff barnevakt nå og da, prioriter tid sammen! Det er så viktig❤

Anonymkode: 1f1a0...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke planlagt bryllup midt oppi småbarnsstress og diverse. Hadde heller satt en dato 3 år frem i tid, som noen foreslo. 

Sier ikke at dette er tilfellet for dere, men jeg prøvde selv å gifte meg når forholdet begynte å gå nedover. Er skilt i dag, for å si det sånn. 

Anonymkode: f4b3a...c41

• Liker 1
Skrevet

Å dra igang ett bryllup vil koste mye penger men enda viktigere veldig mye energi/overskudd til planlegging, organisering, og gjennomføring så derfor vil jeg så absolutt ikke anbefale det i den situasjonen dere er i nå.

En blir ikke yr av forelskelse av å planlegge og gjennomføre ett bryllup. Finn heller ut hva dere savner, savner dere tid med venner så hyr inn barnepass og dra igang en sommerfest for venner og bekjente. Da slipper dere i hvertfall å be tante Pose som alltid skal klype en i kinnet..... og andre slektninger en ikke ønsker å være nær når de er brisen.

Savner dere kjærestetid så sett av tid til å være sammen. 

Hakker dere på hverandre for bagateller så sett strek, planlegg uken/måneden med hvem gjør hva sånn ca av matlaging, rydding, vasking, legge barn, aktiviteter, egentid..... Sett opp hvilken standard skal dere ha på ryddighet, hvor ofte dra ut på tur/besøk så dere er enige og vet at kommer det noe ekstra en uke så må en stå på ekstra først så kabalen går opp uten at det kun går ut over den andre parten i forholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an med en borgerlig vielse og så feire med en middag ute med de nærmeste? 

Ville ikke satset på stort bryllup da det både er dyrt og krevende. 

Og du, husk på at ingen driter seg ut med vilje. Oftest er det manglende kommunikasjon som er årsaken til kjekling, det å mangel på søvn. En klar arbeidsfordeling og en aksept for at den andre gjør ting annerledes enn en selv ville ha gjort hjelper en langt på vei.

Anonymkode: a8413...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...