AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Del Skrevet 23. mai 2022 I det siste har jeg både hørt og lest denne typen setninger i seriøse norske medier, sagt og skrevet av journalister: Hun skulle ta med barna hennes på tur Og det var altså hennes egne barn det var snakk om, ikke noen andres. Så er "sine" på vei ut av språket? Anonymkode: 6a6e1...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg vil vel heller påstå det er motsatt, garpegenitiv blir mer og mer i bruk. Anonymkode: 23948...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mai 2022 #3 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 19.47): Jeg vil vel heller påstå det er motsatt, garpegenitiv blir mer og mer i bruk. Anonymkode: 23948...991 Garpegenitiv er å si "Lise sine barn" i stedet for Lises barn. Du har rett i at det har blitt vanlig. Men det er ikke det TS tar opp, TS snakker om å bruke feil eieform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. mai 2022 #4 Del Skrevet 27. mai 2022 Jeg har også lagt merke til dette av journalister. En masse feil med sin/sine hennes. Jeg håper og tror at dette handler om hastverk og at de snakker og skriver riktig hvis de har tid til det. Nå har de ikke lenger korrekturlesere i avisene så vi vet ikke og journalister skriver mer feil nå enn tidligere. Jeg har også inntrykk av at det er lettere å gjøre feil når setningene blir lengre og kompliserte og siste ord er langt fra subjektet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Del Skrevet 27. mai 2022 Jepp, har merket meg det samme. "Deres", for eksempel, i stedet for "sine", tidt og ofte. Og de samme journalistene skriver "de" i stedet for "dem". "Jeg har sett de" osv. Grøss! Det er utrolig hvor lite fokus det er på rettskriving for journalister. Anonymkode: e9af8...fc8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 19.45): I det siste har jeg både hørt og lest denne typen setninger i seriøse norske medier, sagt og skrevet av journalister: Hun skulle ta med barna hennes på tur Og det var altså hennes egne barn det var snakk om, ikke noen andres. Så er "sine" på vei ut av språket? Anonymkode: 6a6e1...5ef Jeg ville aldri sagt eller skrevet den setningen. Her ville jeg brukt «sine» i stedet for «hennes». Anonymkode: c8547...cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 4. juni 2022 #7 Del Skrevet 4. juni 2022 On 5/23/2022 at 7:45 PM, AnonymBruker said: I det siste har jeg både hørt og lest denne typen setninger i seriøse norske medier, sagt og skrevet av journalister: Hun skulle ta med barna hennes på tur Og det var altså hennes egne barn det var snakk om, ikke noen andres. Så er "sine" på vei ut av språket? Anonymkode: 6a6e1...5ef Ja. Semantikk er en stor del av kontrollmekanismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Del Skrevet 4. juni 2022 Det blir vel helt feil, men tror det har blitt normalisert. Tror mange tror de peker tilbake på subjektet (hennes/hans/deres) rent ubevisst, og innser ikke at det er snakk om en tredje person. Anonymkode: 9cad7...d0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Del Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 19.45): I det siste har jeg både hørt og lest denne typen setninger i seriøse norske medier, sagt og skrevet av journalister: Hun skulle ta med barna hennes på tur Og det var altså hennes egne barn det var snakk om, ikke noen andres. Så er "sine" på vei ut av språket? Anonymkode: 6a6e1...5ef Her ville jeg tolket det som at «Hun» er person 1 og «Henne» er person 2. Skriver journalister virkelig på denne måten? Anonymkode: d6a46...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Del Skrevet 4. juni 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville aldri sagt eller skrevet den setningen. Her ville jeg brukt «sine» i stedet for «hennes». Anonymkode: c8547...cfb Det er liksom noe av poenget, men stadig flere journalister klarer ikke dette. 50 minutter siden, AnonymBruker said: Her ville jeg tolket det som at «Hun» er person 1 og «Henne» er person 2. Skriver journalister virkelig på denne måten? Anonymkode: d6a46...8bb Ja, jeg har hørt flere eksempler der tilsvarende ble sagt på nyhetene, og deretter skrevet i nettversjonen. Anonymkode: 6a6e1...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Del Skrevet 14. juni 2022 Nytt eksempel, "Märtha og Durek viser frem deres kjærlighet". Hvem sin kjærlighet, sa du? Haakon og Mette Marits? Harald og Sonjas? Anonymkode: 6a6e1...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå