AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei! Trenger noen tips og ærlige tilbakemeldinger til gjennomføring av dåp med tanke på tid og servering, og håper noen her vil dele. Vi skal ha dåpen på en lørdag i oktober (er ikke en "vanlig" dåp, derav lørdag og ikke søndag). Vi blir cirka 30 stykker hvor cirka 10 stykker er barn i alderen 0 - 17 (hvor vekten på alderen ligger rundt 12 år). De fleste har relativt kort reisevei, mens noen få må kjøre i underkant av 2 timer - disse har også barn i alderen 11-17. Vi tenker følgende: begynner kl. 15, ønsker velkommen, og så serveres det koldtbord. Når man er ferdige med å spise og maten er ryddet bort, serveres det kaffe og kaker. Når alle har forsynt seg første gang, holdes eventuelt et par taler. Og så består resten av kvelden av prating, kaffe osv. Barna kan leke og de voksne kan flytte seg rundt i lokalet slik de ønsker. Ser for meg at folk føler seg "ferdige" og fornøyde rundt kl. 20. De som drar langveis og som har veldig små barn kan selvsagt bare gå når de ønsker det, mens andre blir kanskje sittende og prate litt. Vår baby vil være cirka 2-3 måneder på dette tidspunktet. Hva tenker folk om dette opplegget? Begynner vi for sent? Bedre å begynne 14 kanskje, eller blir det for tidlig igjen? Hva hadde dere syntes om å bli invitert til dette? Anonymkode: ce481...86f
Daria Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Min umiddelbare tanke er at koldtbord kl 15 hverken er fugl eller fisk - litt sent til å være lunsj, litt tidlig til å være middag med bare kaker resten av dagen. 3
uglejenta Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Skal det ikke være noen form for seremoni? Tror jeg ville valgt et tidligere tidspunkt, mellom 12-13. Godt å ha litt tid for seg selv på lørdagskvelden😊 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Daria skrev (6 minutter siden): Min umiddelbare tanke er at koldtbord kl 15 hverken er fugl eller fisk - litt sent til å være lunsj, litt tidlig til å være middag med bare kaker resten av dagen. TS her. Er egentlig helt enig, men alternativene er å starte veldig tidlig - f.eks. kl. 13 slik at det da blir mer lunsj - eller senere - f.eks. kl. 16 slik at det blir mer middag. Ved førstnevnte så blir det en veldig lang dag, ved sistnevnte blir det en veldig kort dag. Men jeg vet ikke hva som er vanlig i "ordinære" dåper? Har ikke vært i noen (til tross for veldig mange nieser og nevøer 😅). uglejenta skrev (5 minutter siden): Skal det ikke være noen form for seremoni? Tror jeg ville valgt et tidligere tidspunkt, mellom 12-13. Godt å ha litt tid for seg selv på lørdagskvelden😊 Det skal ikke være noen seremoni, nei - ikke på den vanlige måten i hvert fall. Så det blir ikke kirke eller lignende først, alt skal skje i selve selskapet. Anonymkode: ce481...86f
Daria Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Jeg er vant til at dåp og navnefest - med og uten seremoni - er et lunsjarrangement. Koldtbord/snitter i 13-tiden med påfølgende kaker og kaffe, og ferdig før kl 17. 4
Ulven Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Når det er såpass mange barn i selskapet synes jeg dere skal starte tidlig, ved 1300 tiden, og så heller avslutte når det er naturlig ved 17-1800 tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Daria skrev (Akkurat nå): Jeg er vant til at dåp og navnefest - med og uten seremoni - er et lunsjarrangement. Koldtbord/snitter i 13-tiden med påfølgende kaker og kaffe, og ferdig før kl 17. Ts her. Det blir muligens litt for "lite" opplegg igjen. Halvparten av de som kommer skal bo rett i nærheten, men de har reist langt for den ene helgen (ser det ble misvisende av meg å skrive at de bodde nært - de bor per definisjon nært, men de må fly for å komme. Da føler vi at vi bør ha litt mer enn bare noen få timer med greier). Anonymkode: ce481...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Vanlig dåp begynner vanligvis med gudstjeneste kl 11 til ca 12.30, og servering fra 13-14-tida. Jeg ville begynt rundt da. Både med tanke på de som kommer med barn, men også ditt eget. Et lite dåpsbarn er som regel ferdig med dagen ca 19, pluss minus en time. Et tips: skaff kjøkkenhjelp! Ikke tenk at du skal servere og rydde opp, du er opptatt med baby. Anonymkode: 56327...dad 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 Ulven skrev (1 minutt siden): Når det er såpass mange barn i selskapet synes jeg dere skal starte tidlig, ved 1300 tiden, og så heller avslutte når det er naturlig ved 17-1800 tiden. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanlig dåp begynner vanligvis med gudstjeneste kl 11 til ca 12.30, og servering fra 13-14-tida. Jeg ville begynt rundt da. Både med tanke på de som kommer med barn, men også ditt eget. Et lite dåpsbarn er som regel ferdig med dagen ca 19, pluss minus en time. Et tips: skaff kjøkkenhjelp! Ikke tenk at du skal servere og rydde opp, du er opptatt med baby. Anonymkode: 56327...dad Ts her. Syns det høres fornuftig ut å begynne tidligere. Er bare jeg som er usikker på når slikt vanligvis starter, men virker som at det er vanlig å begynne såpass tidlig som 13-14. Vi kan f.eks. begynne kl. 13, så blir det sikkert litt dødtid på at folk kommer og finner seg til rette osv. Så skal vi ha noen varmretter (blir kanskje mer tapasbord enn koldtbord). Bruker god tid på maten, deretter kaffe, kake, taler og sosialisering. Og så er man ferdig til 18 kanskje - da har de som har flydd hit (ref. mitt siste innlegg) fått frem til 13 på å slappe av, titte litt i byen, ordne seg osv. og man får tid på kvelden til å dra hjem igjen/slappe av etter selskapet. Anonymkode: ce481...86f
Kicki_90 Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Det er ikke et tidspunkt jeg ville valgt, med to små barn som legger seg rundt 18.30/19.00. Vi skal ha navnefestselskap for våre nå snart, og starter kl. 13. Ca 13.30 blir det mat, koldtbord/buffé. Da går det fort halvannen time, kanskje to, satser på kaker rundt 15.30/16.00. Da kan folk reise når ungene deres nærmer seg leggetid, det er tid til kveldsmat for de som ønsker det, eller bare litt fritid. Har ikke tenkt at det er noen som kommer til å holde noen taler, men mulig jeg kommer til å si noen ord selv ila dagen. For de som kommer langveisfra kan det kanskje fortsette litt utover om de ønsker det? Det blir vi å gjøre for de som må overnatte i nærheten, og inviterer de så klart på restemat dagen etter i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Kicki_90 skrev (2 minutter siden): Det er ikke et tidspunkt jeg ville valgt, med to små barn som legger seg rundt 18.30/19.00. Vi skal ha navnefestselskap for våre nå snart, og starter kl. 13. Ca 13.30 blir det mat, koldtbord/buffé. Da går det fort halvannen time, kanskje to, satser på kaker rundt 15.30/16.00. Da kan folk reise når ungene deres nærmer seg leggetid, det er tid til kveldsmat for de som ønsker det, eller bare litt fritid. Har ikke tenkt at det er noen som kommer til å holde noen taler, men mulig jeg kommer til å si noen ord selv ila dagen. For de som kommer langveisfra kan det kanskje fortsette litt utover om de ønsker det? Det blir vi å gjøre for de som må overnatte i nærheten, og inviterer de så klart på restemat dagen etter i tillegg. Ts her. Ja, tenker vi lander på noe som dette. Mannen er redd for at vi ikke inviterer til "nok" opplegg med tanke på de som flyr hit, men tenker at det du skisserer der er helt supert. Og folk velger jo selv om de vil komme eller ikke. Vi disponoerer et lokale til søndags formiddag så ingen problem at de som ønsker blir igjen litt - dersom babyen vår ikke blir veldig sliten eller urolig, så tenker jeg at vi også blir sittende litt, evt. at vi inviterer hjem til oss dersom det ikke er så mange det er snakk om. Og det er en god ide å invitere på noe dagen etter. Der må vi se det litt an fordi vi bor i en leilighet hvor det er begrenset med plass. Men absolutt en mulighet dersom det passer seg slik. Takk for alle innspill! Anonymkode: ce481...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Håper ikke du inviterer til dåp når det faktisk ikke er dåp, men familiebesøk. Syns også det høres greit ut å begynne rundt kl 13, da kan de som har barn gå hjem når ungene er lei, og de som ønsker mer middagsgreier på kvelden kan evt fikse det selv. Anonymkode: 44edd...193 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Vi skal ha konfirmasjon med omtrent samme opplegg. Kirke først, så middagen har vi satt til kl. 13.30. Anonymkode: c41c8...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 Dåp uten dåp? Kan du forklare hvorfor du kaller det dåp? Anonymkode: c41c8...4c9 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Håper ikke du inviterer til dåp når det faktisk ikke er dåp, men familiebesøk. Syns også det høres greit ut å begynne rundt kl 13, da kan de som har barn gå hjem når ungene er lei, og de som ønsker mer middagsgreier på kvelden kan evt fikse det selv. Anonymkode: 44edd...193 Ts her. Nei, vi skal ikke invitere til dåp, jeg brukte bare det ordet i mangel av en bedre beskrivelse. I invitasjonen vil det være helt tydelig hva vi inviterer til. Anonymkode: ce481...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dåp uten dåp? Kan du forklare hvorfor du kaller det dåp? Anonymkode: c41c8...4c9 Fordi det ligner veldig på dåp, og dåp er noe de fleste har et forhold til. Det er ikke akkurat noe å henge seg opp i - vi inviterer til det det faktisk er, selv om jeg kaller det dåp her. Anonymkode: ce481...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Nei, vi skal ikke invitere til dåp, jeg brukte bare det ordet i mangel av en bedre beskrivelse. I invitasjonen vil det være helt tydelig hva vi inviterer til. Anonymkode: ce481...86f Så en familiesammenkomst, med andre ord? Anonymkode: c41c8...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så en familiesammenkomst, med andre ord? Anonymkode: c41c8...4c9 Ja, men det innebærer noe seremonielt. Anonymkode: ce481...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men det innebærer noe seremonielt. Anonymkode: ce481...86f En velsignelse da. Anonymkode: 1c20b...d44 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Min erfaring til kommende navnefest fra vår første navnefest? 1. oppmøte en time før middag! Alle har visst veldig god tid på komme, og sjukt kjipt å måtte vente på folk… 2. bilder før middag! Da er man ren og pen(spesielt barna), og det går sjukt fort med middag - taler - mer middag - oppvask - klargjøring til kaker og kaffe etc. 3. tiden går sabla fort.. og man må påberegne minst fem timer! sist hadde vi ankomst 14;30, middag 15;00, kakene var ikke på bordet før 17:30.. og når det var covid, og 35 gjester som skulle ta seg mat og kaker, gjerne i flere omganger - ja, da ble tiden så knapp så vi nesten ikke rakk bildene før de eldste og yngste var så slitne at de bare ville hjem Anonymkode: 660e1...630 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå