Gå til innhold

Ny penge-trend tar fullstendig av: Økonomer advarer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.moss-avis.no/ny-penge-trend-tar-fullstendig-av-okonomer-advarer/s/5-67-1515265

Flere betaler regningene med kontanter for å få bedre oversikt over økonomien, men forbrukerøkonomer advarer mot en rekke ulemper. Fenomenet med opphav i USA er å budsjettere ved å putte kontanter i konvolutter øremerket utgifter som husleie, matvarer, strøm osv. På den måten skal man få bedre oversikt over hva man bruker på de ulike faste utgiftene. 

Men er det så smart?

– Nei. Vi er på vei mot et kontantfritt samfunn, og dette oppleves som feil vei å gå, sier forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand.

– Jeg vet at noen fortsatt sverger til kontanter, men å bruke kontanter er både dyrt, tungvint og usikkert sier DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

Anonymkode: 626c5...5d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan de jo gjøre i nettbanken. Opprette ulike kontoer å fordele der.

Men jeg forstår meg ærlig talt på de som ikke har økonomien i orden. må de virkelig fordele i konvolutter for å få oversikt?

Herregud..

Anonymkode: 5a6e3...96b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lei dette draget og pushet mot kontantfritt samfunn, fuck off. 

Anonymkode: 8c778...1ea

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier det om deg hvis du må putte kontanter i konvolutter for å holde styr på økonomien?!

Anonymkode: 8743c...b8e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette, men ikke med kontanter. Har forskjellige kontoer i nettbanken til forskjellige formål.

Anonymkode: 0ca98...398

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen er nok dette en smart løsning - se penger fysisk, slik at en også ser at de forsvinner. Veldig greit å lære barn at penger ikke bare er et kort, men noe som faktisk minker og kan gå tomt. For andre er det ok med kun kort. 

Anonymkode: 3e7fd...df6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kontanter bør aldri forsvinne. Det hender rett som det er at bankterminalene er nede, eller at det er ett eller annet tull som gjør at kort ikke blir godtatt. Digitalisering har ikke gjort ting lettere. Snarere tvert imot.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. 

Regninger betales gjennom nettbank, men ellers handler det om å betale forbruk kontant fordi de er visuelle mennesker som best har oversikt når ting er håndgripelige.  (Penger i hånda fremfor tall på skjerm/papir)

Hvis det er dette som skal til for at de skal ha kontrollen,  hva så?

Anonymkode: 2fad4...65d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig syns jeg det høres tungvindt ut, men skjønner at andre kan ønske å gjøre det på denne måten. Hendelsen med kortproblemer 16. mai er et argument mot å fase ut kontanter helt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (Akkurat nå):

Kontanter bør aldri forsvinne. Det hender rett som det er at bankterminalene er nede, eller at det er ett eller annet tull som gjør at kort ikke blir godtatt. Digitalisering har ikke gjort ting lettere. Snarere tvert imot.

Forrige mandag var kortbetaling nede, vet ikke om det var i hele landet eller bare i min by, det var heller ikke nok penger i min bys 3 minibanker så Securitas måtte hente mer, tenk deg dagen før 17 mai. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Det hender heldigvis ikke spesielt ofte. Jeg har ikke brukt kontanter siden 2015 og har aldri opplevd problemer med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hender heldigvis ikke spesielt ofte. Jeg har ikke brukt kontanter siden 2015 og har aldri opplevd problemer med det.

Samme her. Forstår meg ikke på de som er for kontanter. Det er tungvint og gammeldags.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier det om deg hvis du må putte kontanter i konvolutter for å holde styr på økonomien?!

At du har problemer med abstrakte tall?

• Liker 3
Skrevet

Jeg hater kontanter, og gjør mest mulig elektronisk. Betaler hundefrisøren på Vipps, betaler eksmannen min for utlegg med vipps, betaler alle varer med kort, både på nett og i butikker. Har flere kontoer i nettbanken, listet opp etter bruk og hensikt; f.eks en konto kalt regningskonto, en som heter bufferkonto, en som heter veterinærutgifter osv. FULL OVERSIKT listet opp i nettbanken!

Å begynne og ta ut penger i sedler og mynter og fordele rundt i konvolutter hadde bare blitt rot og kaos for meg. Kan ikke fatte og begripe at det skulle gjort noe som helst for å forbedre "oversikten", slik det påstås at denne "penge-trenden" skal ha til hensikt. Hva slags folk er det som må ha penger i konvolutter og i kontanter for å ikke miste overblikket???? Det er jo bare mer rot!

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig "advarer" DNB mot det. De vil ha et kontantfritt samfunn, og de vil ha fullstendig innsyn i folks forbruk.

Jeg er personlig ikke fan av den type organisering av pengene mine, men dem om det. Folk skal kunne bruke kontanter dersom de ønsker det. Vi skal kunne bruke begge deler.

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig "advarer" DNB mot det. De vil ha et kontantfritt samfunn, og de vil ha fullstendig innsyn i folks forbruk.

Jeg er personlig ikke fan av den type organisering av pengene mine, men dem om det. Folk skal kunne bruke kontanter dersom de ønsker det. Vi skal kunne bruke begge deler.

Heldigvis går det mot at kontanter forsvinner. Ja til et kontantfritt samfunn!

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

https://www.moss-avis.no/ny-penge-trend-tar-fullstendig-av-okonomer-advarer/s/5-67-1515265

Flere betaler regningene med kontanter for å få bedre oversikt over økonomien, men forbrukerøkonomer advarer mot en rekke ulemper. Fenomenet med opphav i USA er å budsjettere ved å putte kontanter i konvolutter øremerket utgifter som husleie, matvarer, strøm osv. På den måten skal man få bedre oversikt over hva man bruker på de ulike faste utgiftene. 

Men er det så smart?

– Nei. Vi er på vei mot et kontantfritt samfunn, og dette oppleves som feil vei å gå, sier forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand.

– Jeg vet at noen fortsatt sverger til kontanter, men å bruke kontanter er både dyrt, tungvint og usikkert sier DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

Jeg får ikke lest artikkelen da den er bak betalingsmur. Men står det virkelig at denne "penge-trenden" tar fullstendig av i Norge også, eller er det kun i statene?

Dette må være den dummeste trenden jeg har hørt om. Det er jo svindyrt å betale regninger med kontanter! I alle fall her i Norge. Man betaler minst 100 kr pr giro, og det er summen jeg husker fra flere år tilbake. Gudene vet hva en regning koster å betale kontant NÅ!

Hvilken bank tar i mot kontanter forresten, trodde de fleste banker var kontantfrie nå?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Heldigvis går det mot at kontanter forsvinner. Ja til et kontantfritt samfunn!

Hbordan plager det deg at jeg betaler maten min med kontanter? For ikke å snakke om mine besteforeldre? 

• Liker 6
Skrevet

Trenden kommer fra USA der kontanter fortsatt i aller høyeste grad er kurant betalingsmiddel. I Norge er vi kommet lenger i digitaliseringen av samfunnet.

For å sitere litt mer fra artikkelen linket til i HI;

"– Dessuten har jeg forstått det slik at cash stuffing, iallfall i Norge, brukes med vett. Man har kontanter for butikkjøp, mens faste regninger betales via nettbanken."

- Siviløkonom Hallgeir Kvadsheim

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hbordan plager det deg at jeg betaler maten min med kontanter? For ikke å snakke om mine besteforeldre? 

Det holder utviklingen tilbake.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...