AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei! Da jeg som ny i den private bedriften jeg nylig har sagt opp stillingen min i, spurte jeg i starten sjefen om jeg skulle føre opp reiseregning for reising i jobben (1 t), eller ikke. Drog til dette andre stedet med en times reisevei omtrent en gang i uken. Jeg trodde selv at jeg ikke skulle få reisepenger for dette, men sjefen sa at det skulle jeg få, siden kontoret mitt lå i hjembyen. Så det har jeg da fått, nå i omtrent ett år. Nå har jeg sagt opp. Nå så sier han at jeg ikke får dette likevel, og at han skal trekke fra dette fra feriepengene mine. Noen som vet om han har lov til dette? Anonymkode: 44cfc...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Har du det skriftlig? Kontakt fagforeningen din og kjør sak Anonymkode: 04afe...067 3
Hareena Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Nei, det kan ikke trekkes fra lønn/feriepenger, det er brudd på arbeidsmiljølovens § 14-15. Det finnes noen unntak som er listet i §14-15 (3), men gjelder ikke i dette tilfellet. 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei! Da jeg som ny i den private bedriften jeg nylig har sagt opp stillingen min i, spurte jeg i starten sjefen om jeg skulle føre opp reiseregning for reising i jobben (1 t), eller ikke. Drog til dette andre stedet med en times reisevei omtrent en gang i uken. Jeg trodde selv at jeg ikke skulle få reisepenger for dette, men sjefen sa at det skulle jeg få, siden kontoret mitt lå i hjembyen. Så det har jeg da fått, nå i omtrent ett år. Nå har jeg sagt opp. Nå så sier han at jeg ikke får dette likevel, og at han skal trekke fra dette fra feriepengene mine. Noen som vet om han har lov til dette? Anonymkode: 44cfc...e7d Du skal alltid ha dekt reise til andre steder en ditt daglige oppmøtested, men du har ikke krav på dekning utover det som overskrider den normale distansen fra ditt hjemsted til fast oppmøtested. Anonymkode: 532cb...653 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du skal alltid ha dekt reise til andre steder en ditt daglige oppmøtested, men du har ikke krav på dekning utover det som overskrider den normale distansen fra ditt hjemsted til fast oppmøtested. Anonymkode: 532cb...653 Du har kun krav på det om det er fastsatt i tariffavtale. Det er lov med flere oppmøtesteder i samme stilling, hvor du selv må komme deg til hvert av dem for egen regning. Men har du avtale om det skal du selvsagt få. Og arbeidsgiver kan ikke trekke i feriepengene sånn uten videre uansett. Anonymkode: 9fe09...59e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du det skriftlig? Kontakt fagforeningen din og kjør sak Anonymkode: 04afe...067 Usikker på om jeg fortsatt har det skriftlig, mest sannsynlig ikke Anonymkode: 44cfc...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Hareena skrev (4 timer siden): Nei, det kan ikke trekkes fra lønn/feriepenger, det er brudd på arbeidsmiljølovens § 14-15. Det finnes noen unntak som er listet i §14-15 (3), men gjelder ikke i dette tilfellet. Å, såpass. Takk for paragraf. Da blir jeg vel nødt til å ta kontakt med fagforening angående dette Anonymkode: 44cfc...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skal alltid ha dekt reise til andre steder en ditt daglige oppmøtested, men du har ikke krav på dekning utover det som overskrider den normale distansen fra ditt hjemsted til fast oppmøtested. Anonymkode: 532cb...653 Jeg tok en titt på arbeidskontrakten igjen, stedet er faktisk listet opp som et av arbeidsstedene, så da kommer jeg kanskje ikke så langt likevel.. Men til meg sa han at kontoret i hjembyen var arbeidsstedet, så alt annet enn det skulle jeg få reidepenger for, og har fått også. Rart dette ikke gjaldt lenger og jeg måtte bli trekt.. Anonymkode: 44cfc...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har kun krav på det om det er fastsatt i tariffavtale. Det er lov med flere oppmøtesteder i samme stilling, hvor du selv må komme deg til hvert av dem for egen regning. Men har du avtale om det skal du selvsagt få. Og arbeidsgiver kan ikke trekke i feriepengene sånn uten videre uansett. Anonymkode: 9fe09...59e Takk for svar. Er en veldig liten privat bedrift, så er vel ikke noe tariffavtale som gjelder her dessverre Anonymkode: 44cfc...e7d
Kelsier Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har kun krav på det om det er fastsatt i tariffavtale. Det er lov med flere oppmøtesteder i samme stilling, hvor du selv må komme deg til hvert av dem for egen regning. Men har du avtale om det skal du selvsagt få. Og arbeidsgiver kan ikke trekke i feriepengene sånn uten videre uansett. Anonymkode: 9fe09...59e Dette er grunnleggende feil. For det første fordi en mengde arbeidsgivere og arbeidstakere ikke er knyttet til noen tariffavtale, for det andre fordi tariffavtaler på ingen måte trenger å regulere dette forholdet for å være en tariffavtale og for det tredje er det ikke relevant. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Om du har fått utbetalt dette over tid, fra arbeidsgiver, uten at du har presset på for å få det, så skal det ganske mye til for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling. De har vel uansett ikke lov til å trekke det av oppsparte feriepenger før utbetaling, uten at du har godkjent det. Her ville jeg tatt en telefon til en advokat innen arbeidsrett/lønn og hørt hvordan jeg skulle forholde meg. (Er du organisert, vil du sannsynligvis ha en eller annen mulighet til å rådføre deg med en advokat. Anonymkode: 70f9e...d80 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om du har fått utbetalt dette over tid, fra arbeidsgiver, uten at du har presset på for å få det, så skal det ganske mye til for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling. De har vel uansett ikke lov til å trekke det av oppsparte feriepenger før utbetaling, uten at du har godkjent det. Her ville jeg tatt en telefon til en advokat innen arbeidsrett/lønn og hørt hvordan jeg skulle forholde meg. (Er du organisert, vil du sannsynligvis ha en eller annen mulighet til å rådføre deg med en advokat. Anonymkode: 70f9e...d80 Takk for godt svar. Anonymkode: 44cfc...e7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå