Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke selg meg, mamma.

”jeg er liten. Vær så snill og ikke selg meg” bønnfaller Noqra Gul sine foreldre. Det er sjokkerende, men å selge jenter er blitt vanlig i Afghanistan. For mange familier er det den eneste måten å overleve på. Afghanistan i dag antas å ha den verste humanitære krisen i verden. Ifølge forskjellige estimater lever to millioner familier på sultegrensen. Dette er grunnen til at mange foreldre i Afghanistan bliver tvunget til å selge sine døtre for å overleve. Gjennomsnittsprisen ligger på mellom $1500 - $2000.

Se den hjerteskjærende dokumentaren her:

https://www.youtube.com/watch?v=G3JRTEafrOg

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest DislayName
Skrevet

Jeg tror jeg heller hadde tatt livet av barna og meg selv enn å selge barna mine...

Skrevet

Dette klarte jeg se nøyaktig ett minutt av😨

Skrevet

Uansett hva så selger man ikke sine barn! Man selger dem ikke å bli sexslaver, voldtatt og misbrukt! Det er ikke det mødre og fedre gjør. Det er primitivt og det er inhumant. Herregud, heller flykte med dem enn å selge dem.

• Liker 4
Skrevet

Selger barna sine for å redde sitt eget skinn! Den faren i starten var bare kvalm! Fy f* så sykt

• Liker 2
Skrevet (endret)

Forferdelig.

Amerikanerne trakk seg ut- og med dem alle pengene. Alt er sanksjonert, og økonomien har kollapset. Det er tørke, og i tillegg er det er krig i Ukraina, og sanksjoner mot Russland. Dermed fyker prisenei været i hele verden. Til og med vi kjenner litt på det, mens det er helt umulig for disse. Hvete, matolje og gass er svindyrt samtidig som ingen har jobb der. De vet de vil fryse og sulte ihjel til vinteren.https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wO0oEd/afghanistan-verste-toerke-paa-ti-aar-og-oekonomisk-kollaps-blir-verre-for-hver-uke

Hva er alternativet deres? La jentene sulte ihjel? Hele verden sender alle pengene sine til Ukraina. Det er en ny krise som er in nå.....

Det er helt galskap det som skjer i verden nå. Det er som en perfekt storm med vær, krig og sult som kommer nå. Skremmende. Hvor mange kommer egentlig til å dø, bli solgt, sulte ihjel kommende år slik prisene ser ut nå ?  Enormt mange. 

Nei, hva skal man si? 

Endret av Mooza
Skrevet

Dette er ikke noe nytt fenomen, og det viser vel heller hvor lite folk her i vesten faktisk vet om hva som foregår i verden.

Se til Thailand og Filippinene for eksempel, som har et kjempestort marked for pedofile. Tror dere alle disse barna har blitt stjålet fra foreldrene? Nei, de blir solgt så resten av familien skal ha mat på bordet. Se på Egypt. Der har det lenge vært et marked for menn fra midt-østen. De reiser dit og kjøper sex fra mindreårige, eller VELDIG unge jenter. Fra hvem? Fra fedrene deres. Vet alle dere turistene hva dere EGENTLIG bidrar til å finansiere når dere kjøper piratvarer i Thailand? Det er det nederste leddet i den mafiaen som styrer sexmarkedet for barn. 

Å dra Ukraina inn i dette viser bare våre EGNE fordommer og uvitenhet. Nordmenn har gått mann av huse for å donere og samle inn til disse flyktningene. Hvorfor? Fordi det plutselig er veldig nærme og folk tror (helt feilaktig) at de har nøyaktig samme mentalitet og kultur som oss. Se på Balkankrigen på 90-tallet. Var det samme gavmildhet hos folk? Nei. Får vanlige flyktninger til Norge noe i nærheten av hva vi bidrar med til ukrainere? Nei. 

Dette er ikke noe regjeringer eller politikk har skylda for. Det er den vanlige mannen i gatas sin mentalitet og uforstand. Dagens samfunn har blitt slik at for de aller fleste er det viktigere å følge med på reality og influensere, samt hva som gagner dem personlig. Det finnes en mengde seriøse dokumentarer, bøker og artikler som belyser hva som faktisk foregår på denne kloden for de som gidder å engasjere seg. Og tro meg, det kan gjøre noen og enhver søvnløs....

Skrevet
Mooza skrev (7 timer siden):

Forferdelig.

Amerikanerne trakk seg ut- og med dem alle pengene. Alt er sanksjonert, og økonomien har kollapset. Det er tørke, og i tillegg er det er krig i Ukraina, og sanksjoner mot Russland. Dermed fyker prisenei været i hele verden. Til og med vi kjenner litt på det, mens det er helt umulig for disse. Hvete, matolje og gass er svindyrt samtidig som ingen har jobb der. De vet de vil fryse og sulte ihjel til vinteren.https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wO0oEd/afghanistan-verste-toerke-paa-ti-aar-og-oekonomisk-kollaps-blir-verre-for-hver-uke

Hva er alternativet deres? La jentene sulte ihjel? Hele verden sender alle pengene sine til Ukraina. Det er en ny krise som er in nå.....

Det er helt galskap det som skjer i verden nå. Det er som en perfekt storm med vær, krig og sult som kommer nå. Skremmende. Hvor mange kommer egentlig til å dø, bli solgt, sulte ihjel kommende år slik prisene ser ut nå ?  Enormt mange. 

Nei, hva skal man si? 

Man kan starte med å si at ''amerikanerne'' (det inkluderer også de allierte) har skjønt etter X antall år at de kjemper mot vindmøller. Taliban har altfor stor støtte blant den sivile befolkningen og dette motarbeider alle forsøk å endre noe vesentlig i landet. Til syvende og sist kan ingen påtvinges demokrati og demokratisk styre hvis de ikke er modne nok å ønske dem selv. Det lønner seg ikke å pøse på med penger i landet når ''alt'' går til Taliban og deres styre. Samtidig mister man liv man ikke kan rettferdiggjøre overfor familiene og befolkningen for øvrig og det eneste logiske var å si ''nok er nok, vi er ute herfra''. 

Russerne prøvde og feilet i Afghanistan, de også. Det måtte en Gorbachev til for å si ''nok er nok, vi er ute herfra''. For amerikanerne var det Trump. 

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (7 timer siden):

Det lønner seg ikke å pøse på med penger i landet når ''alt'' går til Taliban og deres styre. Samtidig mister man liv man ikke kan rettferdiggjøre overfor familiene og befolkningen for øvrig og det eneste logiske var å si ''nok er nok, vi er ute herfra''. 

Nei, men det er kanskje en dårlig ide hvis man ikke vil ha et folkemord å sanksjonere så mye at hele økonomien kollapser. Fordi Taliban sitter ved styret? Er det hevn fordi man mislykkkes i å lage "demokrati"? Hva med Irak?  Mange barn døde som følge av saksjoner implimentert av USA og de vestlige. Madeleine Albright er kjent for svaret på det spørsmålet; Det er verd det. 

Nå er det Russland som er sanksjonert, og alle disse landene som i utgangspunktet en gang i alle fall hadde mat- om enn diktatorer, der er det fullstendig krise. Der og andre steder. 

Jeg blir forbannet. Amerikanerne hadde fader meg ingenting å gjøre i Afghanistan så lenge. Hele økonomien ble en krigsøkonomi, der dollar smurte alt. De hadde i alle fall ikke noe å gjøre i Irak, der grunnen til at de gikk inn var basert på en løgn. Libya- hva skjede der liksom? Alt ligger i fuckings ruiner etter at de har herjet og kriget. Folk kan godt dø rundt omkring, men det gjør meg lynforbannet at det er blod på våre hender. 

Nå er det Ukraina, og jammen skal Europa stå sammen mot Russland. Som jo er fint... viktig å stå opp for våre verdier og slå ned på en slik oppførsel som Putin står for. Men til hvilken kost? -...og med tanke på alt jeg har skrevet til nå. ER det veldig rart at Putin ikke ville bli omringet av NATO-land, deriblant USA? Er det rart at Putin ble paranoid?? For jeg ble det etter tiårene bak oss. Det var et shit-show uten like.  Og det skal vi faan ikke snakke om. grrrrr.... 

Nei nå skal vi være skinnhellige og stå opp for våre verdier, sanksjonere og lære Russland en lekse, mens resten av verden vil sulte. Vi greier oss jo. Vi har gjerne ikke råd å ta en sydentur ekstra i året, men vi slipper å selge ungene våre. 

Her setter jeg det på spissen. Men jeg føler at det er noe her som ikke henger på greip. Putin er jævel, men det er noe med hvordan vesten med USA i spissen har gått fram i verden som plager min samvittighet. Det er gjerne bare meg...men ja. 

Endret av Mooza

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...