Gå til innhold

Å betale selv for advokat ved oppsigelse, er det verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Usaklig oppsigelse 

Anonymkode: f61f6...676

At du mener at oppsigelsen er usaklig betyr ikke at den er det. Mitt råd er at du kontakter en advokat, legger frem saken og hører hva han eller hun sier. 

• Liker 7

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontakt fagforeningen du er med i. Mange får 1 times gratis advokathjelp ved medlemsskap i feks Parat

Anonymkode: b8357...08d

Fagforeningen er altfor opptatt. Lover å ringe, men gjør det ikke. 

AnonymBruker

Med mindre du er svært godt bemidlet eller en jurist med praksis fra arbeidsrett mener det er en klar sak, bør du være forsiktig, du kan bli idømt saksomkostninger i tillegg til å betale advokatregningen. Det blir fort en kvart million.

Langt de fleste saker blir dessuten avgjort ved mekling og kommer ikke opp i tingretten engang. Og om du vinner? Hva har du egentlig vunnet? Å få fortsette i en jobb der noen vil bli kvitt deg + 60 tusen i oppreising?

Heng på fagforeningen heller! Hvis deres jurister ikke vil ta saken, kan den være ganske tynn.

Anonymkode: 8f1ed...999

• Liker 1
AnonymBruker

Venninnen min tok med seg advokat på møtet der hun skulle få oppsigelsen, endte med tre måneders sluttpakke (hun ønsket uansett ikke å bli der lenger). De fulgte ikke loven, og hadde nok ingen planer om å tilby sluttpakke. De ble satt skikkelig ut av at hun stilte med advokat. Er du allerede oppsagt er er det litt sent, men er det en usaklig oppsigelse kan du gå til sak. Finn en advokat som kan arbeidsrett og ta en konsultasjon.

Anonymkode: 18742...14a

AnonymBruker

Hvis du er helt sikker på at det er usaklig kan det være verdt det og ta en time med advokat og legge frem saken, så får du heller ta det derfra. 

Anonymkode: 713d7...c22

Men det er jo aldri "en time". Advokaten sier at oppsigelsesaker koster vanligvis 12-15 tusen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo aldri "en time". Advokaten sier at oppsigelsesaker koster vanligvis 12-15 tusen. 

Det var vel snakk om kun en konsultasjon for å høre om du har en sak.

Anonymkode: abead...bc3

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å ja. De sier at det har jeg absolutt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det var det jeg mente.

Anonymkode: 713d7...c22

AnonymBruker

Hva ønsker du å oppnå?

Erstatning? Det er omtrent ikke-eksisterende i Norge.

Få tilbake jobben? Vil det være trivelig å møte opp der hver dag nå? 

Og er det energi og penger du ønsker å bruke om det ikke går? Eller er det på et tidspunkt like greit å sette en strek, og se fremover? 

Anonymkode: d5a15...8bd

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva ønsker du å oppnå?

Og er det energi og penger du ønsker å bruke om det ikke går? Eller er det på et tidspunkt like greit å sette en strek, og se fremover? 

Det finnes andre ting. Arbeidsgiveren kan ikke bare holde på med sånt uten videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva ønsker du å oppnå?

Venninna mi fikk erstatning for tapt arbeidsfortjeneste og ny jobb i annen butikk, hvor saken ikke skulle nevnes til ny sjef. Så det er jo mulig å få noe, om det skulle være en god sak.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes andre ting. Arbeidsgiveren kan ikke bare holde på med sånt uten videre. 

Hvilke "andre ting" er det du håper å oppnå?

Jeg er ikke negativ. Jeg sier bare at du bør ha tenkt gjennom alle spørsmålene mine før du setter i gang. Det er først da du vet om det kan være verdt det. 

AnonymBruker

Venninna mi fikk erstatning for tapt arbeidsfortjeneste og ny jobb i annen butikk, hvor saken ikke skulle nevnes til ny sjef. Så det er jo mulig å få noe, om det skulle være en god sak.

Det fikk hun etter oppsigelsen ved hjelp av advokat? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...