Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står midt oppi samlivsbrudd eller skilsmisse, vi er altså gift.

Problemet er at jeg ikke har hatt oversikt over økonomien. Da jeg møtte mannen min for 8 år siden mente han, som var økonomiutdannet, at det var veldig viktig for han å sitte med kontrollen over økonomien, han kunne jo dette best og jeg må innrømme at jeg synes det var topp å slippe å betale regninger hver måned.

Nå finner jeg ut at det var kanskje ikke helt lurt. Før jeg møtte han, hadde jeg aldri hatt forbrukslån, kredittkort eller inkassovarsler. Er ganske striks på sånt, var vant til å tjene pengene før jeg brukte dem på luksusting og å betale regningene mine.

Jeg vet at han har tatt opp flere forbrukslån. Jeg har ikke signert eller står som lånetaker på dem, kun på en konto. Lånene har blitt tatt opp av han for å kjøpe mobil, data etc til seg selv, noe på ting til huset, som f.eks det ene jeg står som ansvarlig på papiret for. Siden har gjelden fortsatt å vokse da han har hevet kredittgrensene og hele tiden brukt disse kortene når vi har hatt lite penger, til mat, klær, etc; vanlig forbruk for familien.

Nå har det seg slik at min snart ex-mann påstår at gjelden skal deles 50-50 ved brudd, også det som jeg hverken har kjent til eller signert for, som foreksempel flere forbrukslån som har blitt refinansiert med enda litt ekstra penger osv.

Jeg skal selvfølgelig kontakte advokat, dette er en vanskelig situasjon så jeg har ikke kommet så langt enda. Kan noen fortelle meg om lover og regler ang. ektefelles gjeld og stemmer det han sier med 50-50 fordeling på alt uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, personlig gjeld skal ikke deles.

Det dere skal gjøre, er at hver av dere tar det h*n eier, og trekker fra den h*n skylder. Hvis det blir noe til overs, skal dette deles 50-50 med den andre, men hvis det blir negativt, deler man ikke gjeld.

Husk også at du kan kreve skjevdeling hvis det er midler som klart skriver seg fra arv eller gave til deg.

Skrevet

Min første tanke er, om han kan låne penger uten din signatur, er han ansvarlig for den gjelden selv. Men om det er slik, vet jeg ikke. Men skulle tro det, for ellers kan han jo ta opp masse lån nå rett før skilsmissen, for så å gjemme det unna til etter dere er ferdig. Da kan han jo betale ned sin del, men samtidig sitte igjen med penger, så jeg tviler på at det er så enkelt.

Skrevet

Synes du skal snakke med en advokat snarest mulig. Det behøver ikke bli sånn "min"/"din" advokat løsning for det. Hvis du bare får en til å gå gjennom økonomien - og se på hva du/han har krav på blir det mye enklere.

Mange som tror de kan litt økonomi kan ta veldig feil - og det er veldig greit å få hjelp av en som er helt nøytral.

Enig med Allium at det er viktig å være klar over dette med skjevdeling - det er det mange som ikke er.

Skrevet

Tusen takk for svar, det var betryggende :) Skal kontakte advokat så fort jeg får hodet over vannet her.

Skrevet

Synes du skal gjøre det før du får hodet over vannet jeg

... for det kan kanskje hjelpe deg med å få hodet opp fortere (egen erfaring - og venners erfaring)

Skrevet

Huff og huff, lei situasjon. Ikke la han lure deg til å overta en masse gjeld som han selv er ansvarlig for. Kontakt advokat ASAP! Forbrukslån er fryktelig dyrt og han bør selv betale det hvis det er han som har tatt dem opp, hevet kredittgrenser etc uten å spørre deg først. Man er selv ansvarlig for personlig gjeld. Du kan jo lese litt her

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...ey=33&ArtKey=78

Skrevet

Kjedelig situasjon. Bare pass på at du ikke blir lurt.

Skrevet

Jeg tror ikke du vil få noe problem med å nekte å dele gjelda, når du ikke har vært med på å ta opp lånene. Etter mitt samlivsbrudd (vi var riktignok ikke gift, men jeg tror ikke reglene er annerledes i ditt tilfelle), fikk eksen beholde sin gjeld og halvparten av tingene vi hadde anskaffet sammen, og jeg beholdt tv, oppvaskmaskin og andre dyre ting vi hadde fått fra min familie.

Skrevet

Hvis du har det trangt økonomisk, og derfor venter med å kontakte advokat, kan jeg anbefale deg å høre med jusstudentene sin gratis-tjeneste, hvis du vil være helt sikker på å ha ditt på det tørre. De får hjelp av praktiserende advokater, og er med på Juss-Buss for å øve seg til de selv er ferdig utdannede, så de gir gode råd. Jeg vet at tjenesten finnes i Oslo og i Tromsø, og er ganske sikker på at det også finnes i Bergen, og de tar imot spørsmål uansett hvor du bor. Lykke til :klem:

Gjest Tristessa
Skrevet

Nei, personlig gjeld kan han ikke gjøre deg ansvarlig for, men ved skilsmisse er det ikke slik at man deler gjeld 50/50 heller. Man setter opp et regnestykke over aktiva fra begge sider, fratrukket hver sin gjeld på sine sider og deler på to. Linken Caramba kommer med gir en grei oversikt over hvordan oppgjøres foretas i henhold til loven. Men jeg vil absolutt anbefale at du skaffer deg en advokat snarlig, særlig i og med at du ikke har hatt noen styring over økonomien mens dere har vært gift.

Skrevet

Hei, jeg jobber i et advokat kontor og har litt kjenskap til slike problemer som du snakker om. Det er to typer gjeld i en familie, gjeld som tilhører den ene og gjeld som tilhører begge to. Gjeld som var skaffet mens dere har vært gift er felles uansett hvem skaffet gjelden. Gjelden som står i navnet ditt skal deles og gjelden som står i navnet hans skal også deles. Det eneste unntakk er gjeld som dere hadde før dere ble gift. Gjeld som ble skaffet mens dere var gift er felles, samt alt dere eier. Har dere hus eller bil sammen så skal de deles. Den andre type gjelden er privatgjeld, Det vil si det som bare tilhører den ene. Studielån er en eksempel av slike gjeld som kan ikke deles fordi det er en økonomisk fordel for den ene. Hadde han en studielån for flere hundre tusen så tilhører lånen han og ikke deg. Som regel skal alt etter en skilesmisse deles 50-50 eller etter nærmere avtale mellom dere. Lykke til videre.

Skrevet

Gjeld som han har opprettet, er hans. En ektefelle kan ikke stifte gjeld for den andre ektefellen. Det eneste er hvis du har signert som ansvarlig for lånet. Et forbrukslån kan han ta opp alene og øke uten din tillatelse i motsetning til huslån på det huset dere bor i. Der må du være med. Et forbrukslån er derfor hans eget ansvar.

Skrevet

Men som trådstarter skriver så har jo en god del av pengene han har lånt blitt brukt på hele familien (mat, klær osv. altså vanlig forbruk når de har hatt lite penger) - så det er vel ikke riktig at han skal sitte med hele gjelden for de tingene?

Skrevet
Men som trådstarter skriver så har jo en god del av pengene han har lånt blitt brukt på hele familien (mat, klær osv. altså vanlig forbruk når de har hatt lite penger) - så det er vel ikke riktig at han skal sitte med hele gjelden for de tingene?

Det lurte jeg også på litt. For selv om det er han som har tatt opp lånet, så er det jo penger som har blitt brukt på familien. Hun har jo akseptert at han har styrt økonomien, selv om hun ikke visste at han tok opp ekstra lån.

Dette hørest veldig vansklig ut, så kontakt advokat, og få skikkelig hjelp.

Skrevet

Se her for noen nyttige linker:

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...ey=33&ArtKey=78

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledni...k000-b-n-a.html

Jeg håper at du finner mye nyttig her. Slik jeg forstår det er du ikke ansvarlig

for den gjelden han har opprettet alene. Men han kan trekke fra denne gjelden

i den totale verdien som dere skal dele. Dersom det er noe å dele. Men jeg er

ingen jurist så det beste er nok å snakke med en advokat.

Lykke til. :)

Skrevet

Da blir det hans oppgave å vise at pengene har blitt brukt til det, for ellers er det hans gjeld. Veldig lett å bare si at pengene har blitt brukt til det, for ås lippe halve gjelden.

Skrevet
Da blir det hans oppgave å vise at pengene har blitt brukt til det, for ellers er det hans gjeld. Veldig lett å bare si at pengene har blitt brukt til det, for ås lippe halve gjelden.

Vel, nå sier jo trådstarter selv at endel/mye av pengene er blitt brukt på familien da, ikke noe han plustselig kommer med nå. Så jeg kan ikke se at han skal være nødt til å bevise så fryktelig mye.

Og om jeg ikke misforstår helt har hun vært klar over at lånte penger er blitt brukt for å kjøpe mat/klær osv. Så selv om hun gjerne ikke har hatt en fullstendig oversikt over omfanget av lånene så kan det jo ikke komme som noen sjokk at de har lån. En kan jo ikke bare sitte å nyte godt av lånepengene (under forutsetning av at en vet at det er lånte penger selvsagt) - og så når det går gale si at nei, det der er ikke min skyld. Jeg har ikke lånt de pengene. Jeg skal ikke betale.

Men når det gjelder det han har lånt til private "luksus-ting" er jeg såklart enig i at det er hans personlige gjeld som han må ta ansvar for helt på egen hånd.

Uansett trådstarter, jeg håper virkelig det ordner seg for deg, og at du finner en advokat som kan hjelpe deg til å finne frem til hvor mye av gjelden du skal påta deg. Det er ikke riktig at du skal måtte påta deg 50% av all gjelden.

Slike eksempler viser bare viktigheten av å holde seg orientert om familiens økonomi. Om ikke annet så sjekke ligningen når den kommer en gang i året - da får en hvertfall en viss pekepinn på hvordan økonomien ligger ann.

Skrevet

Her var det farlig mange folk som snakker om ting de overhodet ikke har greie på. Ikke hør på noen av rådene her, men skaff deg kvalifisert juridisk hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...