Gå til innhold

Naboens hund bjeffer konstant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger råd her. 

Jeg bor i blokk. Under meg bor det en familie med hund. Og hunden bjeffer konstant når den er alene, noe den er så godt som hver eneste hverdag på dagtid mens foreldrene er på jobb og barna på skole (til to). Jeg frilanser og jobber hjemmefra, og jeg har konsentrasjonskrevende arbeid som krever stillhet. Lyder her og der som man må kunne tåle når man bor i blokk er ikke noe problem, men konstant bjeffing er et veldig stort problem for meg. 

Jeg har gitt dem beskjed tre ganger. Den første gangen sa jeg vennlig at hunden deres bjeffer veldig mye om dagen, Den høres ut som om den har det vondt når den er alene. Jeg tenkte at de kanskje ikke var klar over det. De takket for beskjeden og sa at de venner hunden til å være alene og at det mest sannsynlig vil bli bedre. Tre måneder senere sa jeg fra igjen om at det ikke har blitt bedre, men de mente at det fremdeles går framover (uten at jeg skjønner at de vet noe om det, de er jo ikke hjemme). Nå har jeg sagt fra igjen og forklart at jeg har arbeid som er uforenlig med konstant bjeffing. Nå virker det som om de er sure på meg. 

Jeg forstår jo at de er forferdelig glade i hunden sin, men dette er åpenbart ikke en hund som egner seg for en familie i blokk der ingen er hjemme på dagtid. Jeg vil jo ikke kreve at de skal kvitte seg med den heller, den er jo sikkert som et familiemedlem. Men det er jo terror for meg...

Hva tenker dere?

Anonymkode: 72d0b...8f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At det er et under at du holdt ut 3 mnd før du klaga igjen.. 

De må fikse dette eller flytte, har du styre eller sameie å klage til?

Anonymkode: 09cdd...76f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At det er et under at du holdt ut 3 mnd før du klaga igjen.. 

De må fikse dette eller flytte, har du styre eller sameie å klage til?

Jeg er veldig konfliktsky. Og jeg lever meg inn i problemstillingen på feil måte. Hadde blitt ekstremt stressa om det var MIN elskede hund som terroriserte naboene og jeg ikke hadde mulighet til å ta den med på jobben.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig konfliktsky. Og jeg lever meg inn i problemstillingen på feil måte. Hadde blitt ekstremt stressa om det var MIN elskede hund som terroriserte naboene og jeg ikke hadde mulighet til å ta den med på jobben.

Jeg skjønner og jeg hadde også tenkt sånn, hvilket har gjort at jeg har holdt ut litt av hvert av idiotiske naboer...

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rettigheter på å ha en stille arbeidsplass når du jobber hjemmefra… dessverre 😕 så det er ikke en gyldig grunn du kan bruke i mot dem, og du vil tape dette her om du fortsetter bruke dette som grunn

Hva du føler hunden gjennomgår er heller ikke noe du vinner på å utrykke deg om

Men her er det du kan gjøre:

Les deg opp på de nye hundereglene som nylig har kommet. De stiller noen krav til hundeeeier. Om du klager, har du faktisk på lovens side at de skal prøve tilrette legge situasjonen. Men hva som hår under det, kan være så lite som å ta et kurs, gi hunden en distraksjon (bein) mens de er på jobb. Greia er at hunde eier skal ha prøvet å møte deg på veien, og tatt henvendelsen din seriøst 

Det andre du kan gjøre er å kjøpe måle utstyr og måle hvor høyt hunden bjeffer. 

Du burde notere når hunden bjeffer

Men alt det satt til side. Det er HELT normalt at det tar tid å jobbe med at hunden bjeffer hjemme alene. Mest sannsynlig så vil ikke dette bli 100% borte og det må du innfinne deg i. Men at hunde eiere jobber med saken, det har du krav på

Noen hunder har separasjons angst og dermed kaller på flokken. Da kan de høres triste ut. Men… en hund som kjeder seg, vil også kalle på flokken. En del hunder har en tendens å bli litt «baby» når de vil ha noe, og derfor høres litt triste ut. Se for deg en hund som sitter og tigger for mat, den gjør seg søt/stakkarslig den også. Så at en hund høres trist og bråker, kan grunnes så mangt. Et udekt behov, ja, men den kan også være bortskjemt 

Anonymkode: fab68...8db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke rettigheter på å ha en stille arbeidsplass når du jobber hjemmefra… dessverre 😕 så det er ikke en gyldig grunn du kan bruke i mot dem, og du vil tape dette her om du fortsetter bruke dette som grunn

Les deg opp på de nye hundereglene som nylig har kommet. De stiller noen krav til hundeeeier. Om du klager, har du faktisk på lovens side at de skal prøve tilrette legge situasjonen. Men hva som hår under det, kan være så lite som å ta et kurs, gi hunden en distraksjon (bein) mens de er på jobb. Greia er at hunde eier skal ha prøvet å møte deg på veien, og tatt henvendelsen din seriøst 

Men alt det satt til side. Det er HELT normalt at det tar tid å jobbe med at hunden bjeffer hjemme alene. Mest sannsynlig så vil ikke dette bli 100% borte og det må du innfinne deg i. Men at hunde eiere jobber med saken, det har du krav på

Noen hunder har separasjons angst og dermed kaller på flokken. Da kan de høres triste ut. Men… en hund som kjeder seg, vil også kalle på flokken. En del hunder har en tendens å bli litt «baby» når de vil ha noe, og derfor høres litt triste ut. Se for deg en hund som sitter og tigger for mat, den gjør seg søt/stakkarslig den også. Så at en hund høres trist og bråker, kan grunnes så mangt. Et udekt behov, ja, men den kan også være bortskjemt 

Det står i husordensreglene at dyrehold ikke skal være til sjenanse for naboene, så jeg har mitt på det tørre. 

Saken er vel at jeg gjerne vil ha dem til å ta dette på alvor, men samtidig ikke få et helvete av et naboforhold. Vet ikke om det er mulig, de er allerede sure enda jeg har vært så mild som bare det. Men jeg må liksom finne en løsning hvor jeg ikke klikker av hunden og ikke har en konflikt gående, for begge deler er forstyrrende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en hund i byggefeltet som sto ute hele dagen og bjeffet og grein. Den eieren fikk besøk av Mattilsynet, da ble det stopp.

Anonymkode: a9563...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om den ikke takler å være alene hjemme, så burde de kanskje vurdere hundebarnehage, pass på dagtid eller lignende?😌

Anonymkode: 3e0b1...4fe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ærlig talt!! Naboen skal overhode ikke måtte finne seg i den type støy. De fleste borettslag/sameier har husordensregler som sier noe om husdyrhold og at husdyr ikke skal være til plage. En hund som bjeffer ustanselig i 8 timer hver dag er en plage. Hva om ts hadde vært syk? Hva om ts hadde jobbet netter og måtte sove på dagtid? Om ts jobber i det aktuelle tidsrommet, sover eller er syk er totalt irrelevant. Ts har full rett på fred og ro i sitt eget hjem.

Jeg har selv hund med separasjonsangst. Vi har trent og trent, men han er nå 8 år og bjeffer like konstant alene hjemme. Løsningen da jeg bodde i blokk var å skaffe hundepass når jeg var på jobb. Hadde aldri i verden falt meg inn å forvente at naboene skulle sitte i den støyen all den tid jeg var på jobb.

Daglig hundepass er ikke så enkelt å få til, så for oss ble løsningen rett og slett å flytte i enebolig samt tilpasse med mest mulig hjemmekontor.

Du burde virkelig ta opp dette med styret, ts. Sånn kan du ikke ha det. Gå evt sammen med andre naboer, må jo være fler som har hørt det? Som en siste utvei ville jeg faktisk kontaktet Mattilsynet. Det er ikke  ok hundehold å la hunden stå sånn og lide hver dag. Det er utrolig hva man får til med tilpasninger. Vår med separasjonsangst er ikke alene mer enn toppen et par timer i uken - og det holder i massevis!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det står i husordensreglene at dyrehold ikke skal være til sjenanse for naboene, så jeg har mitt på det tørre. 

Saken er vel at jeg gjerne vil ha dem til å ta dette på alvor, men samtidig ikke få et helvete av et naboforhold. Vet ikke om det er mulig, de er allerede sure enda jeg har vært så mild som bare det. Men jeg må liksom finne en løsning hvor jeg ikke klikker av hunden og ikke har en konflikt gående, for begge deler er forstyrrende.

Det er helt rett at det i de fleste husordensregler står at dyr ikke skal være til sjenanse. Men så handler det litt om hvordan man tolker dette. Det eneste du har på det tørre, er at dyre eierne skal tilrettelegge. Om de kommer i mål er en annen sak, men de skal fortsette prøve tilrettelegge. 

Jeg er ikke på noen sin side, jeg prøver bare forklare hvordan loven fungerer og hva man har rett til. Kjipt å misforstå loven og kjempe på sitt og bli møtt med avslag og tap. Så mye bedre å heller bruke loven slik at man kommer frem med noe

At de tar deg på alvor har du 100% rett til å ha. Det er her du har et kort å bruke. At dette nabo forholdet går i vasken er dessverre bare slik det blir. Viktigste er å fortsette håndtere saken på en voksen måte, for om du klikker så taper du dessverre. Det er kjipt og urettferdig. Man blir tatt mindre seriøs om man ikke klarer holde roen, uansett hva man har rett på. Det er ikke en sjanse jeg ville tatt i ditt tilfelle. 

Du må bestemme selv hva som er mest forstyrrende, en hund som bjeffer eller et dårlig/surt naboforhold. På en side så vil du nok ikke klare å komme igjennom med at hunden blir helt stille og du får et surt naboforhold. Men du sier jo de allerede er sure, så hva har du å tape? Du sitter på en måte igjen med begge alternativer nå, uansett hva du gjør

Jeg skjønner godt at hunden er forstyrrende. Men det er lite som kan bli gjort i din favør. Eneste er at eierne prøver fortsette tilrettelegge. Hunde eierne har en del rettigheter på sin side, hunden kan ikke bli krevd fjernet, satt på dagspass, dopet ned på dagtid, krevd at ikke skal være alene ect. 

Det som er viktig for din del, er at du krever skriftlig hva hunde eierne gjør som tiltak for å bedre situasjonen. Der skal det også stå en beregnet tids horisont på hva hundeeierne mener er oppnåelig. Om problemet ikke er løst på den datoen, så krever du et nytt dokument på tiltak som skal gjøres. Du kan kreve at de innsetter nye tiltak om det de gjør ikke fungerer. Hvilke tiltak de velger å gjøre, har du dessverre ikke noe rett til å bestemme. Det er kjempe viktig at du skaffer utstyr til å måle lyd støy, så du har bevis på din side av saken. Disse bevisene må være notert med dato og tid. Du burde også føre en «dagbok» på dette. Skal du virkelig slå på stortromma, så får du med naboer rundt på å gjøre det samme. 

Det er mye jobb, men det er dessverre det du kan gjøre… Forholder du deg til saken på noen annen måte, så er det ikke vits og du burde ikke legge energi i en dødfødt sak man taper. Skal du gjøre dette, må du gjøre det rett 

Anononyma skrev (42 minutter siden):

Ærlig talt!! Naboen skal overhode ikke måtte finne seg i den type støy. De fleste borettslag/sameier har husordensregler som sier noe om husdyrhold og at husdyr ikke skal være til plage. En hund som bjeffer ustanselig i 8 timer hver dag er en plage. Hva om ts hadde vært syk? Hva om ts hadde jobbet netter og måtte sove på dagtid? Om ts jobber i det aktuelle tidsrommet, sover eller er syk er totalt irrelevant. Ts har full rett på fred og ro i sitt eget hjem.

Jeg har selv hund med separasjonsangst. Vi har trent og trent, men han er nå 8 år og bjeffer like konstant alene hjemme. Løsningen da jeg bodde i blokk var å skaffe hundepass når jeg var på jobb. Hadde aldri i verden falt meg inn å forvente at naboene skulle sitte i den støyen all den tid jeg var på jobb.

Daglig hundepass er ikke så enkelt å få til, så for oss ble løsningen rett og slett å flytte i enebolig samt tilpasse med mest mulig hjemmekontor.

Du burde virkelig ta opp dette med styret, ts. Sånn kan du ikke ha det. Gå evt sammen med andre naboer, må jo være fler som har hørt det? Som en siste utvei ville jeg faktisk kontaktet Mattilsynet. Det er ikke  ok hundehold å la hunden stå sånn og lide hver dag. Det er utrolig hva man får til med tilpasninger. Vår med separasjonsangst er ikke alene mer enn toppen et par timer i uken - og det holder i massevis!

Igjen, siterer til det jeg skrev over. Om noen er syke ect, så betyr ikke det at husordensregler skal gjelde dem særlig mye mer enn andre. Samme om noen som jobber hjemmefra. Dette er ikke noe man kan bruke som et argument, og det er synd om man gjør det, for da vil man tape saken. 

Igjen, jeg er på ingen sin side her, jeg bare sier at man må ikke alltid lese lover i sitt favør. 

Om man tar loven «husdyr skal ikke være til plage», så er jo det aller første man må gjøre, er å bevise at det er en plage. Og for at man skal bli tatt seriøst og ikke bare som vanskelig, så skal man samtidig ha gitt dyreeier mulighet til å rette opp i situasjonen. Men det er etter det loven skaper krøll, fordi hvor lenge kan dette pågå? Da kommer hunde eier sine rettigheter inn på banen, og det skal ganske mye til før Mattilsynet tar vekk noen sin hund. Det gjør ikke Mattilsynet om det er bevis på at hunden har det bra og hundeeier prøver tilrettelegge. Og hundeeier må få mulighet til å tilrettelegge for at klageren skal ha en sak. 

Eneste håpet ts har for å vinne dette, er at hunde eier gir opp og flytter hunden et annet sted. Eller i beste scenario klarer hunde eier å få hunden lydløs på dagtid. 

At du skaffet hundepass var jo snillt av deg. Men naboer har ikke rett på det. Men å bruke samvittighet for å vinne frem en sak, er heller ikke noe man kommer noe vei med ift loven. 

Martilsynet kommer ikke til å gjøre noen ting med at en hund bjeffer på dagtid. Mattilsynet tar seg av dyr som virkelig lider. Om ts kontakter Mattilsynet og ikke fører saken frem på en ordentlig måte ellers, så vil ts tape på dette og bli møtt med klager på terrorisering og plaging. Ts vil da heller ikke bli tatt seriøst. Så dette er noe jeg fraråder stort. 

Det ts kan gjøre, er å kontakte styret for å gjøre de informert på saken og be om lyd måle utstyr. Styret kan også sette seg ned med klager og hundeeier, slik at et skriv om tiltak for støy blir laget. Med en tids horisont for bedring. 

• Nyttig 1
Skrevet

En hund som bjeffer 8 timer hver dag har ikke et bra liv. Den er stresset, redd, usikker osv. De har ikke øvd på dette og øver ikke, da ville de ikke ha reagert med sinne, men heller unnskyldt seg. Jeg ville ha skrevet en mail til styret i første omgang. Her må du gjøre noe for din egen mentale helse og den stakkars hunden som ikke har det noe bra. 

AnonymBruker
Skrevet
h/k skrev (12 minutter siden):

En hund som bjeffer 8 timer hver dag har ikke et bra liv. Den er stresset, redd, usikker osv. De har ikke øvd på dette og øver ikke, da ville de ikke ha reagert med sinne, men heller unnskyldt seg. Jeg ville ha skrevet en mail til styret i første omgang. Her må du gjøre noe for din egen mentale helse og den stakkars hunden som ikke har det noe bra. 

Hva hunden bjeffer for, kan være så meget, så det er ikke vits å legge i antagelser for sin egen selvfølelse for å ha rett til å klage. At det er støy er nok, grunnene bak kan man ikke begynne å spekulere i. 

Det kan være reperasjons angst, den kan kjede seg, det kan hende det er en hund som bjeffer et annet sted den svarer, det kan være en ulyd i blokken den varsler om (knirking, dører som smeller). Hva enn den hunden bjeffer for, kan vi ikke legge oss opp i. 

Et annet tema er om man opplever at et dyr lever under omsorgssvikt. Men da skal det ganske alvorlige tilfeller til før Mattilsynet blander seg inn. Bjeffing på dagtid er ikke grunn nok. 

Man må også huske på at husdyr som katt og hund lager mye lyder fordi de har lært seg at det er slik de får respons fra mennesker. Jeg sier ikke at dette er bra eller dårlig, det er bare fakta. 

Å da kreve total stillhet for noen timer på dagen, er umulig for et dyr å forstå. Dyrene skjønner jo ikke at vi er flere kilometer unna, for alt det de tror så står eieren bare å henger utenfor blokka. 

Uansett, det vil ikke fremme saken at man kommer med anklagelser om hvorfor hunden lager lyd, og man kan ikke bruke hundens helse som begynnelse på sin egen samvittighet til å klage på støy. Hva som er grunnen til bråket, er hunde eier sin oppgave å finne ut av. Klageren har heller ingen rett til å få vite hvorfor hunden lager støy. 

Så hvorfor hunden lager støy er urelevant ift saken på klagers side. 

Man kan heller ikke legge følelser på hundeeier og si at hunde eier reagerer med sinne fordi hen ‘’ikke har klart sin oppgave’’. Man kommer ingen vei med en sak å ilegge følelser over på andre. 

Man kan tape på dette også, for da kan hunde eier komme med motsvar på hvorfor ting er som de er, og klager sin sak blir tatt mindre seriøst. 

Så man skal trå forsiktig. 

Selvfølgelig skal man melde i fra om man oppdager omsorgssvikt på dyr, men bjeffing på dagtid er ikke ansett som gyldig grunn. 

At noen reagerer med sinne, kan være så enkelt med at motstand møter motstand. Dessverre, De færreste legger seg flate om voksne påpeker hvordan andre vokse skal ha det i hjemmet. 

Det er riktig at man skal stå opp for sin egen mentale helse, men den skal ikke bli tatt mer hensyn til enn de andre som bor der. Ts kunne kommet med lege erklæringer på at hens helse blir forverret av støyet, uten at det hadde fremmet saken noe i det hele tatt. 

Men jeg syntes dog ikke at ts skal gi opp. Men man må føre saken riktig, være klar over utfallet på hva resultatet kan bli og det er å ta et valg å ta om man er villig til å ta den kampen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...