Gjest z Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Jeg trenger noen gode aktiviseringstips til en unghund (les: propell). Det er jo mange muligheter, som å kaste godbiter på bakken, gjemme godbiter etc, men jeg tar gjerne imot flere tips!
Gjest vimse Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Ute eller inne? Tror ikke det er så lenge siden det var en tråd om dette, men du får kikke litt.. Ellers, tja, hva gjør vi? Inne er vi lite i aktivitet, av og til vi har noen runder på gulvet, dra litt, sloss litt eller gjemme oss, men det meste skjer egentlig ute. Da trener vi litt lydighet, hvor avansert, kommer jo an på alderen til hunden, og hva den kan/ikke kan. Vi trener nå stå under marsj, i hovedsak, men trener selvfølgelig på andre ting også. Så søker vi litt på gjemte stein og sånt, og løper litt på jordet, henter ved(hun vil så gjerne bære litt). Kanskje ikke akkurat sterke mentale utfordringer, men siden vi trener lydighet hver dag, i små doser selvfølgelig, tror jeg hun får en del der. En periode syklet vi litt, på grusveiene her hjemme og litt i skogen, og det var stas, da trente vi samtidig litt på å gå på plass når vi skulle over hovedveien, og avstandskommandoer. Og nei, jeg bruker ikke springer, og jo, hunden min løper løs når vi er ute og sykler. Jeg bor sånn til at dette er mulig, så slipper noen å henge seg opp i det.. Dessuten finnes det mange lure ting å få kjøpt i dyreforretninger, fôrballer osv, mange hunder som liker det.
Gjest vimse Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Ute eller inne? Tror ikke det er så lenge siden det var en tråd om dette, men du får kikke litt.. Ellers, tja, hva gjør vi? Inne er vi lite i aktivitet, av og til vi har noen runder på gulvet, dra litt, sloss litt eller gjemme oss, men det meste skjer egentlig ute. Da trener vi litt lydighet, hvor avansert, kommer jo an på alderen til hunden, og hva den kan/ikke kan. Akkurat nå trener vi stå under marsj, i hovedsak, men trener selvfølgelig på andre ting også. Så søker vi litt på gjemte stein og sånt, leker litt apport osv, og løper litt på jordet, henter ved(hun vil så gjerne bære litt). Kanskje ikke akkurat sterke mentale utfordringer, men siden vi trener lydighet hver dag, i små doser selvfølgelig, tror jeg hun får en del der. Når det er vær, og ikke for bløtt, som nå, sykler vi litt, på grusveiene her hjemme og litt i skogen, og det er stas, da trener vi samtidig litt på å gå på plass når vi skal over hovedveien, og avstandskommandoer. Og nei, jeg bruker ikke springer, og jo, hunden min løper løs når vi er ute og sykler. Jeg bor sånn til at dette er mulig, så slipper noen å henge seg opp i det.. Har også startet opp med litt agilitytrening, en gang i uka, dette er bare på gøy, og ikke noe vi fokuserer allverden på, foreløpig... Men bruker det som aktivitet, og som sosial trening! Dessuten finnes det mange lure ting å få kjøpt i dyreforretninger, fôrballer osv, mange hunder som liker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå