Gjest Acer Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 (endret) Pandemien, og nå Ukraina krisen har utløst en matvarekrise i verden, og følgen er blitt mangel på en rekke matvarer, og prisene på en rekke matvarer en vil stige dramatisk. 60 % av alle maten vi lever av i Norge er importert fra utlandet,og mange land er nå iferd med å endre eksporten av matvarer som ledd i å bygge opp egne matvarelager. Vil Norge oppleve en matvarekrise, og at en rekke matvare som vi har sett på som eg selvfølge å ha på matbordet vil forsvinne fra butikkhyllene. Og vil etterhvert høye matvarepriser, energipriser,m.m føre til at mange må "tenke nytt" i forhold til sin egen økonomisk forbruksvaner, og omprioritere ? Endret 23. mai 2022 av Skybe
CAPS LOCK Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Skybe skrev (3 timer siden): Vil Norge oppleve en matvarekrise, og at en rekke matvare som vi har sett på som eg selvfølge å ha på matbordet vil forsvinne fra butikkhyllene. Nei. Prisene vil stige, men ikke så mye at folk ikke har råd til å spise seg mette.
Amossa Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 CAPS LOCK skrev (3 timer siden): Nei. Prisene vil stige, men ikke så mye at folk ikke har råd til å spise seg mette. Vi nordmenn er bedre vant enn bare å spise oss mette.
Gjest SnowBells Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 (endret) Amossa skrev (4 minutter siden): Vi nordmenn er bedre vant enn bare å spise oss mette. Kanskje ikke noen krise om nordmenn må stramme inn litt på matgildet heller? 70 % av landets befolkning er vel overvektige? Det sagt, så er det på høy tid at landet forsøker å bli mer selvforsynt. Ikke bare hva angår mat, noe som begrenser seg selv mtp landets klima og utforming med mye fjell, men også alt annet, som f eks smittevernutstyr og klesproduksjon av god kvalitet, med tøy som er verdt å reparere fremfor å kaste. Endret 23. mai 2022 av SnowBells
Amossa Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 SnowBells skrev (1 minutt siden): Kanskje ikke noen krise om nordmenn må stramme inn litt på gildet heller? 70 % av landets befolkning er vel overvektige? Sant nok. Den største krisen blir nok likevel når Vinmonopolet går tom for vin fordi spanjoler, italienere osv. skal dyrke mat i stedet for druer. I beste fall blir det så kostbare dråper!
Gjest SnowBells Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Amossa skrev (2 minutter siden): Sant nok. Den største krisen blir nok likevel når Vinmonopolet går tom for vin fordi spanjoler, italienere osv. skal dyrke mat i stedet for druer. I beste fall blir det så kostbare dråper! Ja ja. Selv håper jeg verden snart kan slutte med å produsere sjokolade, for det er min nemesis 🙈😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå