Gå til innhold

Norge eit U-land i selvforsyningsgrad av matvarer !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pandemien, og nå Ukraina krisen har utløst en matvarekrise i verden, og følgen er blitt  mangel på en rekke matvarer, og prisene på en rekke  matvarer en vil stige dramatisk.   60 % av alle maten vi lever av i Norge er importert fra utlandet,og mange land er nå  iferd med å endre eksporten av matvarer som ledd i å bygge  opp egne matvarelager.

Vil Norge oppleve en matvarekrise, og at en rekke matvare som vi har sett på som eg selvfølge å ha på matbordet vil forsvinne fra butikkhyllene. Og vil etterhvert høye matvarepriser, energipriser,m.m føre til at mange  må "tenke nytt" i forhold  til sin egen økonomisk forbruksvaner,  og omprioritere ? 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skybe skrev (3 timer siden):

Vil Norge oppleve en matvarekrise, og at en rekke matvare som vi har sett på som eg selvfølge å ha på matbordet vil forsvinne fra butikkhyllene. 

Nei. Prisene vil stige, men ikke så mye at folk ikke har råd til å spise seg mette. 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Nei. Prisene vil stige, men ikke så mye at folk ikke har råd til å spise seg mette. 

Vi nordmenn er bedre vant enn bare å spise oss mette. 

Gjest SnowBells
Skrevet (endret)
Amossa skrev (4 minutter siden):

Vi nordmenn er bedre vant enn bare å spise oss mette. 

Kanskje ikke noen krise om nordmenn må stramme inn litt på matgildet heller? 70 % av landets befolkning er vel overvektige?

Det sagt, så er det på høy tid at landet forsøker å bli mer selvforsynt. Ikke bare hva angår mat, noe som begrenser seg selv mtp landets klima og utforming med mye fjell, men også alt annet, som f eks smittevernutstyr og klesproduksjon av god kvalitet, med tøy som er verdt å reparere fremfor å kaste.

Endret av SnowBells
Skrevet
SnowBells skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke noen krise om nordmenn må stramme inn litt på gildet heller? 70 % av landets befolkning er vel overvektige?

Sant nok.  Den største krisen blir nok likevel når Vinmonopolet går tom for vin fordi spanjoler, italienere osv. skal dyrke mat i stedet for druer.  I beste fall blir det så kostbare dråper!

Gjest SnowBells
Skrevet
Amossa skrev (2 minutter siden):

Sant nok.  Den største krisen blir nok likevel når Vinmonopolet går tom for vin fordi spanjoler, italienere osv. skal dyrke mat i stedet for druer.  I beste fall blir det så kostbare dråper!

Ja ja. Selv håper jeg verden snart kan slutte med å produsere sjokolade, for det er min nemesis 🙈😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...