Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir dere diskriminert? Jeg har alltid hatt en interesse for IT, og planlegger å studere innenfor dette feltet til høsten. Problemet er vel det at jeg ikke orker å gå inn i et miljø hvor jeg kommer til å bli behandla som ingenting og ikke tatt seriøst. Det hjelper heller ikke å vite at en god del kvinner føler seg diskriminert og føler de må jobbe hardere enn mennene i samme yrket. Så kan noen kvinner som faktisk jobber med IT fortelle meg om det er verdt det? 

Anonymkode: 245ec...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg merker ikke noen form for diskriminering. 

Har alltid jobber i såkallet "mannsdominert yrke" og har opplevd enkelte rare greier fra menn som tror de er morsomme og bruker humor, som kommentarer som "jenta mi" osv - men sier man fra på en skikkelig måte at man ikke setter pris på slik humor har min erfaring vært at de få dette gjelder sjerper seg 😆 og generelt tror jeg damer er minst like ille på hersketeknikker osv som menn er i alle yrker.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen diskriminering, veldig bra miljø. Jobber som leder, og det er veldig enkelt og greit å forholde seg til mannfolk. 

Anonymkode: fb7f4...f12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg merker ikke noen form for diskriminering. 

Har alltid jobber i såkallet "mannsdominert yrke" og har opplevd enkelte rare greier fra menn som tror de er morsomme og bruker humor, som kommentarer som "jenta mi" osv - men sier man fra på en skikkelig måte at man ikke setter pris på slik humor har min erfaring vært at de få dette gjelder sjerper seg 😆 og generelt tror jeg damer er minst like ille på hersketeknikker osv som menn er i alle yrker.. 

Godt å høre at du ikke opplever diskriminering :) Jeg vet at både menn og kvinner kan være like ille men redselen kom vel fra det at jeg ikke skulle bli likestilt i arbeidsmiljøet i et mannsdominert yrke 

AnonymBruker
Skrevet

Tja..IT.. er ikke utdannet IT konsulent, men fikk jobben fordi jeg var god på ett av systemene de driver brukerstøtte på. Her er det flest menn ja, men aldri opplevd noe negativt mtp at jeg er kvinne

Anonymkode: 2cde5...6e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen diskriminering, veldig bra miljø. Jobber som leder, og det er veldig enkelt og greit å forholde seg til mannfolk. 

Anonymkode: fb7f4...f12

Takk for svar, føler meg ihvertfall mer lettet etter å se at det er kvinner som er komfortable og har det godt i IT :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i it, men et annet mannsdominert yrke. Aldri lagt merke til diskriminering fra mine kolleger, men har opplevd fra kunder at de mat mistillit til min kunnskap basert på kjønn. Da har jeg gitt kunden to valg: Du kan velge å stole på meg som har gjort dette i 13 år, eller du kan spørre en av de andre. Nestemann på lista har 4 års erfaring, så de blir ofte dirigert tilbake til meg, da jeg innehar mest bredde-erfaring. 

Anonymkode: 9b8e8...01d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja..IT.. er ikke utdannet IT konsulent, men fikk jobben fordi jeg var god på ett av systemene de driver brukerstøtte på. Her er det flest menn ja, men aldri opplevd noe negativt mtp at jeg er kvinne

Anonymkode: 2cde5...6e2

Godt å høre :) takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet

At de har* mistillit.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd noe negativt jeg heller 😊

Anonymkode: ea2bc...27d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i it, men et annet mannsdominert yrke. Aldri lagt merke til diskriminering fra mine kolleger, men har opplevd fra kunder at de mat mistillit til min kunnskap basert på kjønn. Da har jeg gitt kunden to valg: Du kan velge å stole på meg som har gjort dette i 13 år, eller du kan spørre en av de andre. Nestemann på lista har 4 års erfaring, så de blir ofte dirigert tilbake til meg, da jeg innehar mest bredde-erfaring. 

Godt å høre at kollegaene ikke diskriminerer. Var litt bekymret over det med kundene også, men kult å se at de til slutt må akseptere at du som kvinne kan hjelpe dem slik som menn !! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke i IT, men i en jobb med en del avansert software som man aldri blir 100% utlært på fordi utviklingen aldri stopper opp. Det er en overvekt av menn på jobben, men de siste årene har vi blitt flere jenter også. Merker ingen diskriminering, men skal innrømme at jeg selv ofte stoler litt mer på mine mannlige kolleger når det kommer til løse de virkelige nerdete, detaljorienterte oppgavene hvor det krever enda mer "forskning". 

Det er ikke til å stikke under en stol at det er større interesse blant enkelte menn når de kommer til kompetanse som virkelig går ned i dybden på skikkelige nerdenivå. Men dette gjelder da bare en liten prosentdel av mennene. Utover den lille prosenten opplever jeg det som veldig likestilt mellom menn og kvinner, og merker absolutt ingen mistro fra menn.

Anonymkode: ca987...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 10 ganger verre å være kvinne i et kvinnedominert yrke, for å si det sånn.

Jeg jobbet i helsesektoren før. Vi var 36 kvinner og 3 menn. Det var så mye sladder, stygge blikk, rykter, grining på jobb osv 

Nå studerer jeg IT og har en deltidsstilling innen dette. Har aldri opplevd annet enn gjensidig respekt fra de jeg jobber med. 

Anonymkode: 1ef26...030

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som kvinne i IT-firma. Vi er ca 1/3 kvinner på avdelingen. Merker ingen diskriminering blant kollegaer eller ledelse. Vi har en og annen kunde som har vanskelig å stole på oss kvinnene, men de er faktisk sjeldne. Og blir sjeldnere. Oppfatter menn i IT som veldig hyggelige, detaljorienterte og flinke. Ikke så mye macho-fakter hvor de skal hevde seg. Har opplevd mye verre macho-idioter i andre bransjer. Kanskje jeg er heldig med bedriften min, men jeg føler meg tatt på alvor, inkludert og respektert for mine kunnskaper og kompetanse.

Anonymkode: f277b...7e9

• Liker 2
Skrevet

Det er ulike miljøer på ulike arbeidsplasser. Jobber du eks med helseinformatikk er det liten sjanse for at du ender opp et sted fullt a klysete pappagutter eller høyreekstreme menn uten sosial kompetanse🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i it-bransjen i snart 20 år nå, og har aldri, noen sinne, følt meg diskriminert pga at jeg er kvinne. Jeg har vært eneste kvinne i et firma i mange år, og aldri jobbet et sted med mer enn 20% kvinneandel. Aldri vært noe problem. 

Nærmeste jeg har opplevd "diskriminering" er en sjef som så på meg da han sa at det var gode muligheter for shopping på det stedet vi skulle på firmatur ;)  Og det tok jeg ikke akkurat så fryktelig tungt. 

Første året på it-studie var det noen av de mannlige studentene som var nedlatende mot jentene på studiet. Men det ga seg rimelig fort, da de slukøret oppdaget at jentene faktisk var akkurat like flinke som dem. 

Hvor har du hørt at det er mye diskrimering i it-yrket? Jeg kjenner ingen kvinner som klager på dette i yrket mitt. 

Anonymkode: 56d96...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt en jobb i kommunen der jeg var en av "gutta på gølvet" (ja, med tjukk l). Nå har jeg levert en bachelorgrad innenfor IT, og skal begynne i et IT-firma til høsten. 

Gutta på gølvet-jobben var preget av surmaga sladrekjerringer forkledd som menn, der du som ung kvinne er en ubetydelig dritt. Du skal holde kjeft og se fornøyd ut. Firmaet jeg skal jobbe i nå, virker moderne, med en langt lavere snittalder.

Mange med IT-utdanning har et mer moderne syn på menneskeheten, sammenlignet med dem på 55+, som har stampet rundt på samme arbeidsplass i 10+ år, og bare gleder seg til å gå av med pensjon. Joda, du har sikkert noen black hat hackerman incels som bor i kjelleren til mamma, men disse jobber tvilsomt med andre, fordi de passer ikke inn i en moderne arbeidsplass. 

IT-folk - og jeg snakker generelt - virker å bry seg om andre, og å dele kunnskap. Tenk på hvor mye du kan lære av dem på youtube - helt gratis! Andre har på nettsidene sine kjørt på med støtte til Black lives matter og LGBTQ+-/(&(jeg vet da faen)-bevegelsen. Og i gutta på gølvet-jobben? Du får kanskje gjøre arbeidsoppgaver du fra før av er kvalifisert til... om tre år. 

Nei, jeg frykter ikke diskriminering innenfor IT.

Anonymkode: 17fd2...8d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet på teknisk i et lite og som konsulent i to store IT-selskaper siden 2006 og har aldri opplevd diskriminering på jobb. Fra noen kunder, ja, men ikke på jobb. Har vært eneste kvinne, men alltid blitt respektert og tatt vare på av "gutta". Var litt ekstra flørting osv på teknisk, men da var vi ganske unge alle sammen, så tenker det har noe å si. 😅

Anonymkode: 4fc05...f1e

• Liker 1
Skrevet

Jobber ikke i IT men har hele mitt liv jobbet som bruker av forskjellige, til dels store, datasystemer og vært med på å utvikle /implementere enkelte av dem også. Har hele mitt liv jobbet i mannsdominert yrke. Null stress i de miljøene jeg har ferdes i ihvertfall. Den dag i dag opplever jeg at folk (menn) kommer og spør meg om hjelp i systemer jeg har jobbet med tidligere, og de spør så definitivt om hjelp innen systemene jeg jobber med nå. Innimellom må jeg faktisk forklare gutta på IT hvordan enkelte ting henger sammen i et av systemene vi bruker :fnise: . 

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! 

Er det noen her som jobbet i helsevesenet og studerer eller jobber nå innenfor IT? Jeg tenker å skifte karriere også og har sterkt lyst til IT men jeg vet ikke hvordan skal jeg komme igang? Er programmering/web utvikling vanskelig å lære? Hvordan dere startet? Tenker å ta årstudium på noroff for å se hvordan det er. Hvordan var det i forhold til å finne seg jobb etter utdanning? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...