Gå til innhold

Mannlig "kontaktperson" ved tilvenning, men barnet er ikke like trygg på menn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi skal bytte barnehage til høsten, da er jenta vår 2 år. Vi har fått beskjed om hvem som skal være vår "kontaktperson", og dette er altså en mann. Jeg vet at "kontaktperson" blant annet vil si den som følger opp under tilvenningen og den som barnet skal bli mest trygg på de dagene, eller tar jeg feil? Jenta vår er i alle fall overhodet ikke like trygg på menn som på kvinner, og jeg er ganske sikker på at dette vil ha noe å si selv om vi her snakker om en mannlig pedagog. Dette er nok en person hun helt sikkert vil knytte seg til etter hvert, det er det selvfølgelig ikke tvil om!

Jeg har lyst til at hun skal få best mulig tilvenning og føle seg trygg. Overdriver jeg dersom jeg forteller barnehagen om dette og ønsker å bytte kontaktperson? 

Anonymkode: f08e2...23b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke om hun er redd menn.

Gutten min var livredd menn med skjegg (??) og gråt hysterisk en periode. Gikk over, merkelig nok har pappaen litt skjegg uten at det var noe problem 😅

Men i denne fasen hadde menn vært uaktuelt dessverre. Den varte heldigvis veldig kort. 

Anonymkode: bd2c9...75c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje er litt overdrevet og kan potensielt påvirke din relasjon til de ansatte i barnehagen negativt. Dette skriver jeg ut i fra at du skriver at barnet ikke er LIKE trygg på menn som kvinner, men ikke nødvendigvis utrygg. Mye handler nok også om personlighet, og jeg vil påstå at mange av de som jobber i barnehage nok har mange av de samme kvalitetene tilknyttet varme og omsorgsevne. Jeg hadde nok gitt han en sjanse, og dersom det viser seg å bli et problem så vil pedagogene kunne vurdere situasjonen og hvor man skal ta det derfra. 

Dersom du velger å kontakte barnehagen håper jeg du opplyser om bekymringen fremfor å be om å få bytte primærkontakt. Litt tillit må pedagogene få også. 🥰

Anonymkode: 41eca...dcd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det kanskje er litt overdrevet og kan potensielt påvirke din relasjon til de ansatte i barnehagen negativt. Dette skriver jeg ut i fra at du skriver at barnet ikke er LIKE trygg på menn som kvinner, men ikke nødvendigvis utrygg. Mye handler nok også om personlighet, og jeg vil påstå at mange av de som jobber i barnehage nok har mange av de samme kvalitetene tilknyttet varme og omsorgsevne. Jeg hadde nok gitt han en sjanse, og dersom det viser seg å bli et problem så vil pedagogene kunne vurdere situasjonen og hvor man skal ta det derfra. 

Dersom du velger å kontakte barnehagen håper jeg du opplyser om bekymringen fremfor å be om å få bytte primærkontakt. Litt tillit må pedagogene få også. 🥰

Anonymkode: 41eca...dcd

Hei! Jeg skriver "overhodet ikke like trygg", det vil egentlig si langt ifra trygg. Jeg håper du ser av det jeg ellers skriver at jeg absolutt har tillit til barnehagen og til denne mannen, men at jeg ønsker en god barnehagestart. Det jeg ville gjort var å opplyse barnehagen om dette + evt. ønske å bytte kontaktperson, som jeg skriver. 

Er dog litt redd for at det virker overdrevent og potensielt påvirker relasjonen til de ansatte i alle årene fremover, slik du skriver. Var ikke lett dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, ikke om hun er redd menn.

Gutten min var livredd menn med skjegg (??) og gråt hysterisk en periode. Gikk over, merkelig nok har pappaen litt skjegg uten at det var noe problem 😅

Men i denne fasen hadde menn vært uaktuelt dessverre. Den varte heldigvis veldig kort. 

Anonymkode: bd2c9...75c

Takk for svar! Litt bekreftende at jeg bør snakke med barnehagen om dette, men er fortsatt usikker..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt barnehagen om råd. Det er ganske vanlig at barn er redd for menn, så dette må være en situasjon de har opplevd tidligere. De har også bedre kompetanse på dette enn den jevne kg-bruker.

En mulig løsning kan være at de bytter kontaktpersonen til en kvinnelig assistent på samme avdeling. Den mannlige pedagogen kan bli kontaktperson for et av barna det var planlagt at hun skulle ha. Interne bytter slik er ikke uvanlig, f.eks ved sykdom.

Anonymkode: 1389c...f19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei! Jeg skriver "overhodet ikke like trygg", det vil egentlig si langt ifra trygg. Jeg håper du ser av det jeg ellers skriver at jeg absolutt har tillit til barnehagen og til denne mannen, men at jeg ønsker en god barnehagestart. Det jeg ville gjort var å opplyse barnehagen om dette + evt. ønske å bytte kontaktperson, som jeg skriver. 

Er dog litt redd for at det virker overdrevent og potensielt påvirker relasjonen til de ansatte i alle årene fremover, slik du skriver. Var ikke lett dette. 

Hvorfor er datteren din på 2 år overhode ikke trygg på menn? Det er ganske drøyt å påstå, for all del jeg tror deg - men kan det hende det er du selv som overfører dette til hun? 

Hvorfor hun er utrygg har mye å si, men jeg tenker dette kan være med på å løfte tilliten hennes mye. Det er ikke mange menn som jobber i barnehage, og de som gjør det er som regel utrooolig flinke med barn. 

Anonymkode: f5e95...847

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er en veldig flott situasjon for ditt barn for å knytte seg og bli tryggere på menn. Ville luftet bekymringen slik at de var obs på det, men å spørre om å bytte synes jeg er sært. 

Anonymkode: 6beff...93a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dette er en veldig flott situasjon for ditt barn for å knytte seg og bli tryggere på menn. Ville luftet bekymringen slik at de var obs på det, men å spørre om å bytte synes jeg er sært. 

Anonymkode: 6beff...93a

Dette tenker jeg også. Det er jo bedre at hun nå får sjansen til å bli trygg på menn også. 

Anonymkode: 56316...bc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en ypperlig mulighet for henne til å bli tryggere på menn. Barnehageyrket er jo kvinnedominert, og derfor er det ikke så rart at hun ikke er like vant til menn som kvinner.

Ville sagt ifra slik at barnehagen er obs, og at kontaktpersonen kan være ekstra mild i fremtoningen. Det kommer nok til å gå veldig fint skal du se ❤️

Anonymkode: 5f4a3...118

• Liker 3
Skrevet

Tenker det et en ideell anledning til at hun kanskje kan bli mindre skeptisk til menn. Ville selvsagt informert barnehagen og kontaktpersonen om det på forhånd. Dere kan jo også høre med barnehagen om det er mulig å besøke de to-tre ganger før barnehagestart. Slik barnet deres kjenner igjen den mannlige kontaktpersonen og gjerne andre også. Slikt er greit uavhengig av om man tenker på kontaktpersonen eller ei. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Barn som starter i bhg kan klikke med ulike personer eller ikke. Uavhengig av kjønn. ;) Jeg har hatt barn som overhode ikke fikk noen "connection" med i starten, men annan kollega. Da bruker vi bare bytte. Og andre ganger har barn som absolutt ikke knyttet seg an til andre, gjort det med meg og jeg tatt over det barnet.  

Men, veldig merkelig å problematiskere at et lite barn "ikke liker noen menn".  Men mindre det finns en historie bak, men det regner jeg med hadde vært tatt med i startinnlegget. 

Endret av vinterskog
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Vi skal bytte barnehage til høsten, da er jenta vår 2 år. Vi har fått beskjed om hvem som skal være vår "kontaktperson", og dette er altså en mann. Jeg vet at "kontaktperson" blant annet vil si den som følger opp under tilvenningen og den som barnet skal bli mest trygg på de dagene, eller tar jeg feil? Jenta vår er i alle fall overhodet ikke like trygg på menn som på kvinner, og jeg er ganske sikker på at dette vil ha noe å si selv om vi her snakker om en mannlig pedagog. Dette er nok en person hun helt sikkert vil knytte seg til etter hvert, det er det selvfølgelig ikke tvil om!

Jeg har lyst til at hun skal få best mulig tilvenning og føle seg trygg. Overdriver jeg dersom jeg forteller barnehagen om dette og ønsker å bytte kontaktperson? 

Ja du overdriver.

Hva med å stole på barnehagens kompetanse? Det er vel ikke sånn at den personen (uansett kjønn) er bestemt for evig og alltid uansett. Tipper de er fleksible om de skulle se det ikke funker. Barnehagen selv tjener jo bare på at det blir så bra som mulig.

Du er nok ikke den første med barn som har lite/få manlige forebilder.

Anonymkode: 35524...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt i fra til barnehagen, og så latt dem vurdere. Det er ikke uvanlig at noen av barna er skeptiske til noen av de ansatte, og de er vant til å håndtere det på en måte så barnet opplever trygghet. 

Vår var skikkelig redd kontaktpersonen sin til å begynne med. Og det ble løst ved at det var hun som var hovedkontakt for oss foreldre, mens en annen ansatt tok imot og var mest med barnet. Det gikk seg til ganske raskt. Barnet vårt er fortsatt mest knyttet til den ansatte hun selv valgte seg ut som trygg helt i starten, men har en god relasjon til kontaktpersonen også nå. Der tror jeg det gikk på at kontaktpersonen er en energisk og utadvendt dame som snakker ganske høyt, mens datteren vår søker mer mot de i personalgruppen som er litt stille og rolige. 

Anonymkode: 1024c...a24

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ta kontakt og forklar situasjonen. Jeg jobber selv i barnehage, og vi pleier å fordele barn og ansatte før oppstart, for at foreldrene skal være litt forberedt på hvem de kommer til å møte. Dette er jo stort sett helt tilfeldig, og naturlig nok så jobber det også en del menn i barnehager rundt om. Kan ikke tenke meg at dette er noe problem for barnehagen. 

Noen ganger bytter vi også etter oppstart, hvis vi ser at et barn knytter seg veldig til en annen enn kontaktperson. Uansett, jeg hadde bare tatt kontakt med dem 😊

Anonymkode: 60d1b...184

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemte seg for å ikke like sin kontaktperson for han var "for høy". Er ikke redd for menn eller høye folk generelt, men tydeligvis hadde hun bestemt seg for å ikke like denne mannen. Jeg sa det barnehagen. og prøvde å oppmuntre henne å se de positive egenskapene med kontaktpersonen. Hun fortsette å ha han som kontaktperson, men så var jeg ikke på heller, sa de kunne styre det selv. 

Anonymkode: fac16...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv pedagog, og jobber med flere mannlige pedagoger. Dette er ikke noe nytt for dem, noen av de minste er skeptiske til menn. Det går seg nok til. Ikke nøl med å ta kontakt med barnehagen og forklar problemet, og be om å få en kvinnelig kontaktperson. Ingen tar seg nær av det! 

Anonymkode: f2afe...7fa

Gjest EmKay
Skrevet

Jeg hadde tatt bekymringen opp med barnehagen og spurt dem om hva de tenker om situasjonen. De er nok like interessert i å få en best mulig barnehagestart for barnet ditt, og vil helt sikkert tilrettelegge dersom de er enig i at det er det beste. Den mannlige pedagogen vil barnet uansett bli kjent med i barnehagen selv om han ikke er primærkontakt i starten. 
Kan jo også hende de tenker det kan være en fin anledning for barnet å bli tryggere på menn, men uansett tenker jeg det kan være greit å lufte det med barnehagen før oppstart.

Min begynner også i barnehage til høsten, og de har vært veldig klare på at de ønsker god kommunikasjon med oss foreldre, og at de gjerne ønsker å vite om alle hensyn som kanskje bør tas og ellers både små og store bekymringer vi foreldre måtte ha :) 

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig? Synes det er å sy puter under armene på barnet. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 3fdaa...34b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...