Gå til innhold

Parental advisory-label på musikk. Hvilke utsalgssteder er det som bruker dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har havnet i en diskusjon om parental advisory-merking på musikk. Altså seksuelt innhold i dette tilfellet. Jeg følger såpass lite med at jeg ikke visste at dette er en greie, men ser nå at det brukes på musikk på strømmetjenestene. Jeg har kjøpt cd-er og vinyl, ganske nylig også, men har ikke sett dette merket på det jeg har kjøpt, hverken på nettsiden eller på fysisk produkt. Cdon, iMusic og Discogs bruker det ikke? Jeg kikket på Ebay og ser at en plate som merkes på Amazon music og Spotify, ikke er merket der, uansett om man kjøper fra Australia eller England.

Er det amerikanske regler som er ute og går? Gjelder det kun på strømming og ikke på fysiske produkter? Rart at samme album noen ganger merkes og andre ganger ikke... Er forvirret.

Noen som vet?

Anonymkode: 58c22...f15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker dette sto på mange av CD-ene mine da jeg bodde i statene. Tror det er en amerikansk greie, og jo, det står også på fysiske produkter (dette var 90-tallet).

Tror grunnen til at vi ser enkelte produkter med merket på her, er grunnet import og ikke produksjon/ompakking osv. i Europa.

Anonymkode: c1fa6...f2a

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som vet?

Utsalgsstedene har ingenting med det å gjøre. Det er ikke de som trykker varene, eller bestemmer hvordan de skal se ut. Det blir som at Rema skal trykke embalasje til andre produsenters produkter.

Anonymkode: 7e02e...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe de må ha på, som også film må ha på aldersgrenser. Og for film er det i hvertfall forskjellig fra land til land men for musikk tror jeg det kommer i den innpakningen den kommer i. Men i USA kan man jo ikke banne overhode på radioen men det kan man jo i Norge, så det er ikke så strengt her. 

Der at Dutty Diors album som nettopp kom ut har et sånt merke på seg da. 🤷‍♀️ veit ikke om det var nødvendig eller om det er litt stas bare 😄

Anonymkode: a9fb4...417

Skrevet (endret)

Wal-mart selger ikke plater med det på, eller gjorde det ikke før iallfall.

Så en dokumentar om det en gang, det var Tipper Gore sin kamp mot sex og banning i musikk.

Wal-mart var det største utsalget for CDer i USA. Ved å utelukke musikk med banning etc., så tapte de artistene mye penger.

Noen laget gjerne snille versjoner av plata for Wal-mart, MTV, radio osv, hvor man sensurerte bort ord, endret dem som i Weezer sin "Hash pipe" som ble til "Halfpipe", eller fjernet hele låter. Mange eksempler på dette opp gjennom musikkhistorien.

Andre kreative måter å omgå Parental Advisory på er for eksempel Britney Spears sin låt "If you seek Amy". Eller "f-u-c-k me" som hun egentlig synger 😅

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar alle. Platekompaniet sier det er en amerikansk merking som ikke er i bruk i Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...