AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Del Skrevet 23. mai 2022 Litt usikker på om dette er rett gruppe, men prøver. Jeg vurderer å anlegge meg en kjøkkenhage. I disse tider kan det i verste fall vise seg ganske nyttig. Og da lurer jeg på hva som er lurt å dyrke. Hvilke grønnsaker gir mest energi? Poteter, gulrøtter og kålrabi(kålrot) er vi sikre vinnere, men hva annet? er det først og fremt rotgrønnsaker som gjelder? Det er selvfølgelig mye man kan dyrke av f eks urter, men det er jo først og fremst smakstilsetninger og ikke noe man kan leve på. Anonymkode: 134c0...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sago Skrevet 23. mai 2022 #2 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg har kjøkkenhage, men det er mest som hobby for moro skyld. Hvis du skal kunne dyrke så mye at det skal kunne gjøre noen virkelig forskjell i en krisesituasjon, tror jeg du må ha veldig stor plass og bruke mye tid på det. Utfordringen med hjemmedyrkete grønnsaker er at alt blir ferdig samtidig. Du må altså satse på noe som kan lagres, og da er rotgrønnsaker og poteter bra. Poteter er ganske lett å dyrke, gulrot og løk, for ikke å snakke om kål, er mye mer utsatt for skadedyr. Det går det an å beskytte seg mot til en viss grad ved å dyrke under fiberduk. Du kan også dyrke bønner som kan lagres som tørre bønner, men det har jeg ikke prøvd selv så det kan jeg ikke si så mye om. Andre typer grønnsaker kan du sylte ned eller rett og slett fryse. Squash gir stor avling (men ikke så mye kalorier, tror jeg), sukkererter og grønne bønner (aspargesbønner) kan også gi mye hvis du plukker regelmessig og fryser ned. Tenk på frukt også, noen typer epler tåler lagring bra, annet kan syltes. Håper du får noen flere svar etter hvert, jeg syns dette er et spennende tema! Du kan også prøve å poste i "Hus og hage" hvis det blir lite respons her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Del Skrevet 23. mai 2022 Rødbeter og ulike gresskar. Også fine til lagring. Grønnkål er dessuten svært næringsrikt (om ikke så kaloririkt), og kan i tillegg stå ute i frosten og høstes gjennom hele vinteren. Anonymkode: 5a969...24d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Del Skrevet 23. mai 2022 Sago skrev (10 minutter siden): Jeg har kjøkkenhage, men det er mest som hobby for moro skyld. Hvis du skal kunne dyrke så mye at det skal kunne gjøre noen virkelig forskjell i en krisesituasjon, tror jeg du må ha veldig stor plass og bruke mye tid på det. Utfordringen med hjemmedyrkete grønnsaker er at alt blir ferdig samtidig. Du må altså satse på noe som kan lagres, og da er rotgrønnsaker og poteter bra. Poteter er ganske lett å dyrke, gulrot og løk, for ikke å snakke om kål, er mye mer utsatt for skadedyr. Det går det an å beskytte seg mot til en viss grad ved å dyrke under fiberduk. Du kan også dyrke bønner som kan lagres som tørre bønner, men det har jeg ikke prøvd selv så det kan jeg ikke si så mye om. Andre typer grønnsaker kan du sylte ned eller rett og slett fryse. Squash gir stor avling (men ikke så mye kalorier, tror jeg), sukkererter og grønne bønner (aspargesbønner) kan også gi mye hvis du plukker regelmessig og fryser ned. Tenk på frukt også, noen typer epler tåler lagring bra, annet kan syltes. Håper du får noen flere svar etter hvert, jeg syns dette er et spennende tema! Du kan også prøve å poste i "Hus og hage" hvis det blir lite respons her. Takk for bra svar! Det er mye som kan dyrkes, men jeg var interessert i hva som kan holde oss i live som en supplerende matvarekilde som det er mulig å ha i hagen. Sylting og hermetisering byr jo på skikkelige muligheter for å lagre med tanke på helårsbruk. For jeg ser at å spise kun det som kommer opp av jorda byr på litt utfordringer mtp kalorier. Hvis vi runder av litt så inneholder 100 g potet ca 60 kcl Dvs at om vi skal opp i dagsbehovet på 1500-2500 kcl så må vi spise nesten 3-5 kg poteter hver dag. Det blir litt mye. Anonymkode: 134c0...393 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg har styrt unna rotgrønnsaker da det krever så vanvittig med plass. Kjøper i bulk fra bonde eller reko, uvasket, på høsten, og har da i 6+ måneder, føler det holder fint. Grønnkål som allerede anbefalt er supert, purreløk og vårløk, reddik, sukkererter. Ellers er ting som epler og rips veldig takknemlig. Driver også matauk på sopp om høsten, det er mettende, og godt. Om du først skal begynne med dette må du også sikre at du kan konserveringsmetoder, og har plass til lagring. For som noen over skriver - ting er ferdig, ofte på uka, og da er det kjedelig å ha store mengder som blir ødelagt fordi man ikke tar vare på det. Anonymkode: 62c59...f65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Del Skrevet 23. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for bra svar! Det er mye som kan dyrkes, men jeg var interessert i hva som kan holde oss i live som en supplerende matvarekilde som det er mulig å ha i hagen. Sylting og hermetisering byr jo på skikkelige muligheter for å lagre med tanke på helårsbruk. For jeg ser at å spise kun det som kommer opp av jorda byr på litt utfordringer mtp kalorier. Hvis vi runder av litt så inneholder 100 g potet ca 60 kcl Dvs at om vi skal opp i dagsbehovet på 1500-2500 kcl så må vi spise nesten 3-5 kg poteter hver dag. Det blir litt mye. Anonymkode: 134c0...393 Meld deg inn i noen grupper på Facebook isteden, f.eks. "Vi som vil dyrke vår egen mat, smått og stort" eller noe. Veldig dårlig med svar å få på KG for oss som er interessert i å dyrke mat. Men som det sies ovenfor, det kan være meget utfordrende å skulle dyrke nok til å leve av det - det er meget tidkrevende, rett og slett. Du kan også prøve å sjekke ut innholdet til Maria Berg Hestad på instagram/youtube, hun tror jeg faktisk holder familien selvforsynt med grønnsaker, iallfall. Selvfølgelig med stort drivhus og masse plass, da. Anonymkode: cf845...717 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå