AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei. Jeg har endometriose og vi ønsker å begynne prøve på å få barn i løpet av sommeren neste år. Når bør jeg slutte på pillene? Er redd for at de har klusset til syklusen og mtp at jeg har kraftig endometriose har legen sagt jeg vil få prøverør så snart jeg ber om det. Spørsmålet er om jeg bør slutte på pillene nå snart eller først gjøre det sommer 2023? Anonymkode: f0e4f...436
AprilLudgate Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 (endret) Jeg hadde ikke sluttet på pillene før et par sykluser før IVF - eventuelt tidligere om klinikken anbefaler det. Som i: jeg hadde hatt færrest mulig menstruasjoner med blødninger, eventuelt fått resept på blødningsreduserende de syklusene du må gjennom først. Jeg hadde også gjennomført ett forsøk først på lang protokoll (fordi ikke alle opplever problemer med å bli gravide), og så søkt om time til lapraskopi om du ikke allerede har hatt det for å få fjernet eventuelt betent vev før neste forsøk. Innimellom kan dere prøve på egenhånd. Legen sier alvorlig grad, er dette diagnostisert via lapraskopi? Endret 23. mai 2022 av DundreMilfin
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 DundreMilfin skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke sluttet på pillene før et par sykluser før IVF - eventuelt tidligere om klinikken anbefaler det. Som i: jeg hadde hatt færrest mulig menstruasjoner med blødninger, eventuelt fått resept på blødningsreduserende de syklusene du må gjennom først. Jeg hadde også gjennomført ett forsøk først på lang protokoll (fordi ikke alle opplever problemer med å bli gravide), og så søkt om time til lapraskopi om du ikke allerede har hatt det for å få fjernet eventuelt betent vev før neste forsøk. Innimellom kan dere prøve på egenhånd. Legen sier alvorlig grad, er dette diagnostisert via lapraskopi? Ja jeg er operert opptil flere ganger tidligere. Sist lå jeg på operasjonsbordet i nærmere 5 timer. Hva mener du med «lang protokoll»? Hvis jeg feks slutter med pillene i Januar, forsøker til Juni og deretter ber om henvisning? Anonymkode: f0e4f...436
AprilLudgate Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja jeg er operert opptil flere ganger tidligere. Sist lå jeg på operasjonsbordet i nærmere 5 timer. Hva mener du med «lang protokoll»? Hvis jeg feks slutter med pillene i Januar, forsøker til Juni og deretter ber om henvisning? Anonymkode: f0e4f...436 Ah ok, det er jo rimelig drøyt og nokså sikkert worst case scenario endometriose. Da skjønner jeg. Da ville jeg bedt om henvisning til kvinneklinikken på Ullevåll eller liknende sted hvor de har mye kompetanse for å vurdere om, og når du eventuelt skal ta ny lapraskopi. Og så ville jeg vurdert (om dere har råd) IVF privat så du slipper mye venting, og heller eventuelt kjøre offentlig etterpå. For deg vil unødig venting bety høyere risiko for å utvikle mye endoproblemer - IVF setter jo fyr på alt av hormoner. Lang protokoll er at du settes i kunstig overgangsalder for å «tørke ut» mest mulig endometriose. Dette er standard på de med endo. Jeg lyktes selv «best» med ICSI og kort protokoll, har nest mest alvorlige (grad 4 av 5). Ble gravid, men lyktes ikke i å beholde. Jeg ville også tatt stilling til om dere er åpne for eggdonasjon dersom det viser seg at eggkvaliteten din er dårlig (noen med endometriose opplever dette). Ikke slutt på pillene før du får henvisning. Snakk med dem først ang ventelister, og hva som er anbefalt. Endret 23. mai 2022 av DundreMilfin
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 DundreMilfin skrev (1 time siden): Ah ok, det er jo rimelig drøyt og nokså sikkert worst case scenario endometriose. Da skjønner jeg. Da ville jeg bedt om henvisning til kvinneklinikken på Ullevåll eller liknende sted hvor de har mye kompetanse for å vurdere om, og når du eventuelt skal ta ny lapraskopi. Og så ville jeg vurdert (om dere har råd) IVF privat så du slipper mye venting, og heller eventuelt kjøre offentlig etterpå. For deg vil unødig venting bety høyere risiko for å utvikle mye endoproblemer - IVF setter jo fyr på alt av hormoner. Lang protokoll er at du settes i kunstig overgangsalder for å «tørke ut» mest mulig endometriose. Dette er standard på de med endo. Jeg lyktes selv «best» med ICSI og kort protokoll, har nest mest alvorlige (grad 4 av 5). Ble gravid, men lyktes ikke i å beholde. Jeg ville også tatt stilling til om dere er åpne for eggdonasjon dersom det viser seg at eggkvaliteten din er dårlig (noen med endometriose opplever dette). Ikke slutt på pillene før du får henvisning. Snakk med dem først ang ventelister, og hva som er anbefalt. Ja.. Min endometriose sitter i bukhulen. Rundt de fleste organer. 😕 Men jeg har lært å leve med smertene og er kun til oppfølging 1 gang i året. Fikk påvist sykdommen allerede som 12-åring , da fordi jeg måtte hasteopereres som følge av en blodcyste sprakk. Har ingen annen behandling nå enn p-piller. Burde kanskje få ny time hos gynekologen min før jeg begir meg ut på dette. Anonymkode: f0e4f...436
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 DundreMilfin skrev (1 time siden): Ah ok, det er jo rimelig drøyt og nokså sikkert worst case scenario endometriose. Da skjønner jeg. Da ville jeg bedt om henvisning til kvinneklinikken på Ullevåll eller liknende sted hvor de har mye kompetanse for å vurdere om, og når du eventuelt skal ta ny lapraskopi. Og så ville jeg vurdert (om dere har råd) IVF privat så du slipper mye venting, og heller eventuelt kjøre offentlig etterpå. For deg vil unødig venting bety høyere risiko for å utvikle mye endoproblemer - IVF setter jo fyr på alt av hormoner. Lang protokoll er at du settes i kunstig overgangsalder for å «tørke ut» mest mulig endometriose. Dette er standard på de med endo. Jeg lyktes selv «best» med ICSI og kort protokoll, har nest mest alvorlige (grad 4 av 5). Ble gravid, men lyktes ikke i å beholde. Jeg ville også tatt stilling til om dere er åpne for eggdonasjon dersom det viser seg at eggkvaliteten din er dårlig (noen med endometriose opplever dette). Ikke slutt på pillene før du får henvisning. Snakk med dem først ang ventelister, og hva som er anbefalt. Takk for godt svar! Anonymkode: f0e4f...436
AprilLudgate Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja.. Min endometriose sitter i bukhulen. Rundt de fleste organer. 😕 Men jeg har lært å leve med smertene og er kun til oppfølging 1 gang i året. Fikk påvist sykdommen allerede som 12-åring , da fordi jeg måtte hasteopereres som følge av en blodcyste sprakk. Har ingen annen behandling nå enn p-piller. Burde kanskje få ny time hos gynekologen min før jeg begir meg ut på dette. Anonymkode: f0e4f...436 Høres rimelig kjipt ut! Du må ta min mening om når slutte på p-piller med en solid klype salt - poenget mitt er bare at man jo refuserer sjansene dess flere blødninger man har. Og ved IVF styrer man jo syklusen med hormoner/Ovitrelle, så eggløsningen skal jo ikke ventes på naturlig. Det beste hadde jo kanskje vært å forsøke å gå rett fra pilleslutt til en eventuelt lang protokoll om mulig. Enkelte har tilogmed VELDIG lang (type flere måneder), men dette ville jeg diskutert med en spesialist. Ikke vanlig gynekolog, men noen som hR veldig god kompetanse på endo/IVF. Jeg var fornøyd med Fertilitetssenteret og Dr Holst. De er private, og man kan betale kun for konsultasjoner/utredning uten å signere kontrakt for IVF. De og kvinneklinikken på Ullevål er godt kjent med «hverandre», og får nok endel vanskelige tilfeller. Lokale sykehus hadde jeg personlig ikke belaget meg på når du er så hardt rammet. Men med det sagt: det er ikke nødvendigvis graden som bestemmer om du lykkes eller ei. Noen har bare litt funn og sliter veldig, andre helt omvendt. Men føre var ville jeg tenkt i ditt tilfelle som jo er rimelig uttalt.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Jeg personlig brukte 9 mnd før det klaffet etter p-pille slutt. Er selv opperert 2 ganger for endometriose. Skulle egentlig på ivf behandling i Februar dette året men ble gravid i Desember. Jeg fekk beskjed av gynekolog at siden jeg slet med endosmerter så ville dem at vi prøvde i 6 mnd før jeg kunne søke om ivf behandling. Anonymkode: e1533...354
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg personlig brukte 9 mnd før det klaffet etter p-pille slutt. Er selv opperert 2 ganger for endometriose. Skulle egentlig på ivf behandling i Februar dette året men ble gravid i Desember. Jeg fekk beskjed av gynekolog at siden jeg slet med endosmerter så ville dem at vi prøvde i 6 mnd før jeg kunne søke om ivf behandling. Anonymkode: e1533...354 DundreMilfin skrev (2 timer siden): Høres rimelig kjipt ut! Du må ta min mening om når slutte på p-piller med en solid klype salt - poenget mitt er bare at man jo refuserer sjansene dess flere blødninger man har. Og ved IVF styrer man jo syklusen med hormoner/Ovitrelle, så eggløsningen skal jo ikke ventes på naturlig. Det beste hadde jo kanskje vært å forsøke å gå rett fra pilleslutt til en eventuelt lang protokoll om mulig. Enkelte har tilogmed VELDIG lang (type flere måneder), men dette ville jeg diskutert med en spesialist. Ikke vanlig gynekolog, men noen som hR veldig god kompetanse på endo/IVF. Jeg var fornøyd med Fertilitetssenteret og Dr Holst. De er private, og man kan betale kun for konsultasjoner/utredning uten å signere kontrakt for IVF. De og kvinneklinikken på Ullevål er godt kjent med «hverandre», og får nok endel vanskelige tilfeller. Lokale sykehus hadde jeg personlig ikke belaget meg på når du er så hardt rammet. Men med det sagt: det er ikke nødvendigvis graden som bestemmer om du lykkes eller ei. Noen har bare litt funn og sliter veldig, andre helt omvendt. Men føre var ville jeg tenkt i ditt tilfelle som jo er rimelig uttalt. Vet du om dette gjelder de blødningene man har på p-piller også? Eller er det kun den blødningen man har som følge av en tidligere eggeløsning som gjør at man reduserer sjansene? Anonymkode: f0e4f...436
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå