Gå til innhold

Lage bad i kjelleren, hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leker med tanken på å lage et ekstra bad i kjelleren. Kjelleren består i dag av murvegger og -gulv samt tretak, og lite annet. Ingen isolering eller noe. Hva må til for å lage et skikkelig bad her? Er det samme krav til membran etc her som på et vanlig bad?

Marcia.

Skrevet

Det kan fort bli et prosjekt ja, det er mye som skal til... Uten å ta motet helt fra deg!

Taket regner jeg med er ferdig platet? Først og fremst må jo alt være i vater, gulv og vegger, vegger må fores ut, isoleres og plates, inkludert membran, gulv må rettes, evt mer mur, grunnarbeidet her er avhengig av hva dere skal ha på gulvet, og hvorvidt varmekabler eller ikke. Og det må legges opp røropplegg til vask, klosett og dusj/badekar.

Blant annet, jeg er ingen fagmann, så jeg kan ikke alle detaljene!

Har dere en bekjent eller noe som kan dette, få h*n til å se på det, evt få anbud av diverse vvsentrepenører.

Skrevet

Kravene og normene er de samme uansett hvor i huset du lager bad. Hvor mye det vil koste kommer også veldig an på hva som finnes der fra før. Er det sluk i gulvet? Ellers må nok deler av gulvet brytes opp og rør legges ned (evnt at gulvet bygges opp dersom det er god takhøyde). Hva med rør til vann? Selve rørleggerarbeidet koster ikke mye, men alle delene koster vanvittig. Og det er ikke få deler som skal til for å lage et bad.

Ting trenger ikke være i vater når dere setter i gang! Faktisk SKAL det være helling mot sluket. Og en snekker kan fort fikse veggene. Det beste er nok å få badkjede til å gi et anbud.

Skrevet

Hvis det ikke er noe sluk i kjelleren fra før, KAN det bli en stor sak. Det må jo være sluk på et bad. Siden det er i kjelleren må det kanskje graves bort til andre avløpsrør, og det kan jo bli litt styr.

Men jeg er ingen fagmann jeg heller...

Skrevet
Kravene og normene er de samme uansett hvor i huset du lager bad. Hvor mye det vil koste kommer også veldig an på hva som finnes der fra før. Er det sluk i gulvet? Ellers må nok deler av gulvet brytes opp og rør legges ned (evnt at gulvet bygges opp dersom det er god takhøyde). Hva med rør til vann? Selve rørleggerarbeidet koster ikke mye, men alle delene koster vanvittig. Og det er ikke få deler som skal til for å lage et bad.

Ting trenger ikke være i vater når dere setter i gang! Faktisk SKAL det være helling mot sluket. Og en snekker kan fort fikse veggene. Det beste er nok å få badkjede til å gi et anbud.

Vi hadde fagfolk til å lage bad i kjelleren, det var murvegger og murgulv, med sluk. Tilsammen kom det vel på ca. 160 000,-. Vel verd alle pengene i ettertid og vel verd bruk av "hvite" fagfolk og kvittering på utført arbeid.

Skrevet (endret)

Takk for svar, alle sammen!

Jeg glemte å si at det allerede er vann- og kloakkrør samt sluk der, rommet ligger rett under det vanlige badet og brukes til klesvask i dag. Men det kreves nok en del rørleggerarbeid allikevel for å få ting mer hensiktsmessig. Jeg hadde vel håpet at det ikke var fullt så viktig å følge våtromsnormen der nede siden mur vel ikke råtner slik som vegger av tre ville gjort. Men vi får nok spare opp penger til å få gjort alt skikkelig!

Vimselims; hva menes egentlig med at veggene må fores ut? Isolering og plating skjønner jeg jo vitsen med, men hva slags funksjon har utforing? (ja, jeg er skikkelig blond når det gjelder sånne ting...)

Har takhøyden noe å si i forhold til våtromsnormen? Det er jo veldig lavt under taket i sånne gamle kjellere.

Marcia.

Endret av Marcia
Skrevet
Vimselims; hva menes egentlig med at veggene må fores ut? Isolering og plating skjønner jeg jo vitsen med, men hva slags funksjon har utforing? (ja, jeg er skikkelig blond når det gjelder sånne ting...)

Når jeg tenker meg som så heter det kanskje lekte ut... Sjefen er ikke her akkurat nå så jeg kan spør :ler:

I alle fulle fall, man kan jo ikke sette plater og isolasjon rett opp på mur, man må sette opp lekter og spikerslag og sånn, så man har noe å feste isolasjon og plater til, det var det jeg mente :)

Takhøyden vet jeg ikke noe om, har jo sett flere bad som har både skråtak og lav høyde, så det ville jeg da ikke tro at hadde noen betydning? Så lenge man kan stå oppreist og dusje så må det jo være greit liksom?

Skrevet
I alle fulle fall, man kan jo ikke sette plater og isolasjon rett opp på mur, man må sette opp lekter og spikerslag og sånn, så man har noe å feste isolasjon og plater til, det var det jeg mente :)

Å, sånn og forstå! Jo, når du sier det så ser jeg jo logikken i det :klaske:

Igjen takk for svarene!

Skrevet

Det anbefales egentlig ikke å isolere på innsiden av kjellervegger fordi det kan skape kodensproblemer inni veggen. Alternativet er å isolere utvendig som koster mye dersom du må grave opp (hvis du ikke kan kombinere det med ny drenering dersom det trengs). Eventuelt kan man la være å isolere, men får da høyere fyringskostnader.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...