Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt som at alkoholisme er det, og  selvmord.

Utro folk har jo ofte noen egenskaper og trekk til felles. Noen av de kommer vel av miljø og noen av arv. At det er en genetisk komponent og en fra oppvekst (din mor/far var utro).

Skulle ønske det gikk an å screene på forhånd. 

Anonymkode: df015...89b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Utro folk har jo ofte noen egenskaper og trekk til felles. Noen av de kommer vel av miljø og noen av arv. At det er en genetisk komponent og en fra oppvekst (din mor/far var utro).

Nei! Ikke alltid. Far var utro og ene broren min var utro. Jeg derimot er 100% imot å vær utro uansett grunn. Slå opp først så heller gjøre noe med andre. Såpass respekt må folk ha! Mannen min sine foreldre var utro og broren hans og han er helt imot det! De forbanner utroskap!

Anonymkode: e5116...cb2

• Hjerte 1
Skrevet

Det handler nok om gener og dna fra sine forfedre. De har visse personlighetstrekk som passer inn hos de som har lettest for å være utro og dermed så arver en dna som er slik og da har denne personen også større sjanse enn gjennomsnittet for å være utro. Men personlighet, fornuft og intelligens sammen med å bruke egne følelser og empati når man vurderer slike løsninger så kan det lett stoppes og denne personen vil langt i fra bli utro. 

Så dna er jo arv og da er sjansen for at utroskap på en måte blir arvelig også.

AnonymBruker
Skrevet

To stykker jeg kjenner som har foreldre som har vært utro mot den andre forelderen, er ofte utro selv. Dette til tross for at de ikke liker at faren/moren kunne svikte den andre forelderen. Har aldri skjønt det helt jeg. Virker ikke som at de går inn for å være utro, men de bare er det

Anonymkode: f6316...931

Skrevet

Det har jo med holdninger, samfunnet generelt å gjøre. Så på den måten er det jo arvelig.

Skrevet

Folk som vanker i miljø der utroskap er "akseptert" faller lettere for fristelsen enn de som er i mer stabile miljø. Tror ikke slike egenskaper er arvelig, men folk kan bli påvirket av miljø.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3f326...e90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker både sosial arv og genetisk arv kan disponere for utroskap.

Anonymkode: 8375e...623

Skrevet

Nei. Min sønn må ikke overta for meg og ligge med min kjæreste. Han må finne seg egne, kan ikke arve dem fra meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men bare noen typer utroskap. 

Dårlig impuls og forhøyet risktaking for eksempel, er arvelig, og slike egenskaper ser man hos menn som utøver adferd som er utenfor sosiale normer (fra kriminelle handlinger til adferd som ikke er ansett som sosialt akseptable). En person som er utro flere ganger innehar gjerne disse egenskapene i noe forhøyet grad. 

Anonymkode: 9eb11...90b

• Liker 1
Skrevet

Om noe er arvelig så har arten hatt noe å tjene på det for å sikre overlevelsen fra generasjon til generasjon.

Om mannen er steril og det ikke kommer noen barn så vil konas gener tjene på at hun er utro så de videreføres.

Likeledes vil en fertil manns gener tjene på at han er utro og får flest mulig avkom med flest mulig kvinner forutsatt at kvinnene kan ta vare på avkommet.

AnonymBruker
Skrevet

Min far var utro i sin tid. Jeg virkelig hater utroskap. 

Anonymkode: f413a...034

AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2022 at 11:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker både sosial arv og genetisk arv kan disponere for utroskap.

Anonymkode: 8375e...623

Dette.

Og man ser det samme hva gjelder skilsmisser vs lojalitet. Noen er mer genetisk disponert for å finne lykke der de er. Og man kopierer sin sosiale omkrets og spesielt nær familie, så har man skilte foreldre øker sannsynligheten for at man selv skiller seg.

Anonymkode: dbde1...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 12.39):

Nei! Ikke alltid. Far var utro og ene broren min var utro. Jeg derimot er 100% imot å vær utro uansett grunn. Slå opp først så heller gjøre noe med andre. Såpass respekt må folk ha! Mannen min sine foreldre var utro og broren hans og han er helt imot det! De forbanner utroskap!

Anonymkode: e5116...cb2

Tenker at det kan gå begge veier kanskje? Noen barn av alkoholikere blir jo veldig påpasselige med alkohol, kanskje totalavholds. Og noen barn av utro folk blir veldig opptatt av å ikke være likens, slik som du.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenker at det kan gå begge veier kanskje? Noen barn av alkoholikere blir jo veldig påpasselige med alkohol, kanskje totalavholds. Og noen barn av utro folk blir veldig opptatt av å ikke være likens, slik som du.

Er enig i dette. Noen barn av alkoholikere blir også selv alkoholikere... Noen med utro foreldre, blir selv utro fordi de har hatt dårlige forbilder. 

Jeg hadde en far som var utro. Det ødela familien og jeg skulle aldri aldri bli som han. Men så vokser man opp, livet skjer og man innser at det er tusen grunner til utroskap og at livet er komplisert... Og jeg var selv utro. Årsak? Jeg ble slått i ekteskapet. 

Min søster hadde samme tanker som meg, hun skulle ikke bli som sin far. Men hun var nylig utro. Årsak? Begjær (inkl følelser)... Så... Om det er arvelig vet jeg ikke, men det har nok mye å si hva slags forbilder man har... 

Anonymkode: de6fd...bc5

Skrevet

Tja om man tenker slik at noen person lighetstrekk er arvelige som igjen kan disponere for det kan det være noe i det. Feks en indre uro/ rastløshet, spenning søkende atferd etc.

Om man tenker miljø og hva man har opplevd i oppvekst feks så er det klart at det har en innvirkning. Kanskje personen har opplevd ustabile forhold hjemme, utroskap mellom foreldre, utrygghet,  kanskje personen har tilknytnings vansker etc 

Så kan absolutt være noe i det, den genetiske og den sosiale arven har mye å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arvelig, da pleier man tenke at det er genetisk. Men selvsagt kan man arve sosiale ferdigheter, man blir tross alt oppdratt av sine foreldre (som regel), og da "arver" man gjerne også holdninger.

For min del har jeg vokst opp i fosterhjem uten kontakt med biologisk familie inntil jeg ble voksen. Siden da har jeg lært at min far var en utro drittsekk (av mange flere grunner enn utroskap), men selv har jeg alltid hatt en soleklar holdning til slike tilnærminger til en annen kvinne aldri skjer hvis jeg er i et forhold. Det har nå vart i rundt 40 år, og jeg tror det skal fortsette.

Anonymkode: c3092...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 12.11):

Barn eller ungdom som har fått med seg utroskap mellom foreldrene sine kan ha kortere grense enn andre. Jeg mener virkelig, kan ha. For det kan også være totalt motsatt med at den nærmer de seg aldri. 

Jeg tror ikke det er arvelig, da hadde jeg vært utro også. Jeg vet derimot at eksen min var utro mot meg samme halvår som hans far var utro mot moren. 

Anonymkode: 04cf7...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 12.11):

Mangel på læren om moral når de har blitt oppdratt. Ikke blitt lært skikkelig hva som er rett og galt kanskje🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e7b46...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...