AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Hei! Jeg har et stort dilemma som jeg trenger å få løst opp i, og da tenkte jeg at det kanskje er noen kloke hoder her som kan komme med noen innspill til meg. Jeg har vært i et forhold med en gutt i over et og et halvt år nå. Dette forholdet har både vært fysisk og psykisk voldelig (sist det var noe vold var for over 6 mnd siden) - og jeg er den som har kjempet og prøvd alt jeg kunne for å få dette forholdet til å fungere. Dette er selvom jeg føler at jeg har blitt jobba mot hele veien, men han har aldri gått selvom han har klikka på meg opp og ned og tatt sine laster utover meg i lang tid. Vi snakker om at han har nekta meg å være venn på sosiale medier i over et halvt år, ser rødt hvis jeg snakker med han når han er på jobb, tar ikke tlf på fritiden osv.. jeg har bare godtatt og godtatt fordi jeg elsker han.. De siste to ukene derimot har jeg prøvd å være med venner og gjøre ting som gjør meg glad uten å tenke på han i timeplanen min og nå «drumroll» er han plutselig blitt den perfekte kjæresten og forventer at jeg skal tro på at det er ekte. Han skal plutselig ha meg på snap så han kan føle seg «sikker» på meg, følge meg overalt og ringe meg når jeg er med venner for å vite hva jeg gjør og hvem jeg er med. Og nå er han såra fordi jeg har en fot utenfor døra og ikke godtar at ting ikke blir bra på et knips. Jeg føler jo såklart at han kun gjør dette for at jeg ikke skal gå og at jeg derfor ikke kan stole på om det går rett tilbake til samme greiene når han vet at han har meg igjen.. Men, han har ikke rørt meg på lang tid og han prøver virkelig sånn jeg kan se det. Det siste problemet er at jeg er usikker på grunnen til at jeg føler at jeg gir opp selv og om det kun er fordi at nå får jeg det jeg endelig vil ha og har kjemper lenge for.. han gir meg alt jeg ønsker meg nå, han er tilstede og kjærlig. Han er snill og omtenksom. Han har jobbet med sinnet sitt og i diskusjoner så er det jeg som ikke klarer å holde meg rolig lenger.. jeg er frustrert og sint over at han ikke skjønner at han har dratt meg gjennom søla gjennom lang tid og nå som han har funnet ut at ting er «verdt det» og at jeg er the one, så skal han gå all inn, ha «full kontroll» (ref. Snap) igjen og er såra fordi jeg utrykker at jeg blir usikker på om det kun er et forsøk på å få meg til å bli eller om det er ektefølt.. huff, dette ble langt.. men jeg føler meg skikkelig lost akkurat nå. Hva tenker folk om dette? Takker på forhånd for svar fra de som orker å lese alt👌🏻 Anonymkode: 95fd1...fb6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Vold, det setter seg i kroppen. Derfor er det vanskelig å stole på at han faktisk har forandret seg. (Vil vel påstå at det ikke stikker så dypt da, han er jo fortsatt kontrollerende). Du trenger ikke å bli bare fordi han har forbedret seg litt eller fordi du har jobbet hardt. Det er sunk cost fallacy! Du kan gå hvis du vil. Anonymkode: a58f2...507 1
Tarzani Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Jeg hadde gått fra han.. Vet du ønsker å høre at alle kan forandre seg, for du er glad i han. Men jeg ville dratt! 2 1
TheHairyToothfairy Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Menn forandrer seg ikke. Sorry. Om vi gjør det så er det når vi har innsett noe og/fordi man mistet noe. Har han forandret seg så er jo det flott, men historien du og han deler vil alltid være der. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Det at han skal ha kontroll ved å ringe når du er ute og vite hvor du er via snap er jo ikke et tegn på kjærlighet og "all in", det er et tegn på kontrollerende atferd som virkelig ikke er bra. Det er en del av det samme mønsteret som da han nektet deg å gjøre ting. "Du kan gjøre ting, men jeg skal vite absolutt alt hele tiden" er heller ikke tegn på et sunt og godt forhold. Det er bra han har sluttet å være fysisk, men det andre er heller ikke sunnhetstegn... Anonymkode: 81706...443 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at han skal ha kontroll ved å ringe når du er ute og vite hvor du er via snap er jo ikke et tegn på kjærlighet og "all in", det er et tegn på kontrollerende atferd som virkelig ikke er bra. Det er en del av det samme mønsteret som da han nektet deg å gjøre ting. "Du kan gjøre ting, men jeg skal vite absolutt alt hele tiden" er heller ikke tegn på et sunt og godt forhold. Det er bra han har sluttet å være fysisk, men det andre er heller ikke sunnhetstegn... Anonymkode: 81706...443 Akkurat. Forandringen er liten og ingen garanti for at det er varig. Anonymkode: a58f2...507 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det at han skal ha kontroll ved å ringe når du er ute og vite hvor du er via snap er jo ikke et tegn på kjærlighet og "all in", det er et tegn på kontrollerende atferd som virkelig ikke er bra. Det er en del av det samme mønsteret som da han nektet deg å gjøre ting. "Du kan gjøre ting, men jeg skal vite absolutt alt hele tiden" er heller ikke tegn på et sunt og godt forhold. Det er bra han har sluttet å være fysisk, men det andre er heller ikke sunnhetstegn... Anonymkode: 81706...443 Takk for svar… Det er akkurat det… men jeg ble jo litt sånn selv siden han gikk imot meg hele tiden, gjorde meg usikker og kontrollerte meg, så jeg føler at jeg ikke har noe å komme med på det punktet fordi jeg på en måte adopterte den adferden.. det skal jo være «likt for alle», så om han skulle vite hvor og hva jeg skal til enhver tid så måtte jo jeg få vite det samme. Helt til jeg innså hvor toxic det var og begynte å leve livet mitt uten det der. Blir sliten av å være ute og se at navnet hans på tlf.. Anonymkode: 95fd1...fb6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: - og jeg er den som har kjempet og prøvd alt jeg kunne for å få dette forholdet til å fungere. Anonymkode: 95fd1...fb6 Hvorfor, er du evneveik? Anonymkode: 45e55...dac 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 1,5 år? Et forhold du driver og kjemper for, men blir utsatt for vold? Nei, kom deg unna. At han nå skal ha deg på snap og slikt er nok mer om kontroll. Han er ikke en som gjør livet ditt bedre. Da er det på tide å gå. En partner, i ditt tillfellet en 'mann' (selv om du kaller han en gutt), er noe som skal tilføre livet ditt noe positivt. En som skal hjelpe og støtte deg fram i livet, på samme måte som du skal overfor partneren. Det er som du selv sier, et giftig forhold. Kom deg unna. Anonymkode: 98c18...097 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor, er du evneveik? Anonymkode: 45e55...dac Tror du virkelig ting har vært jævlig hele tiden? Hadde jeg bare hatt det jævlig og blitt slått dag inn og dag ut så hadde jeg bare dratt for lengesiden forfaen😂 det er ikke det som er greia, jeg trooor jeg er i et traumebånd og endelig har kommet meg fri fra «bobla» Anonymkode: 95fd1...fb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Hva skal du med han? Han kommer ikke til å forandre seg. Anonymkode: 46fe5...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Les om voldssirkelen. Etter vold kommer det en fase med honeymoon. Og slik forblir du hekta Anonymkode: 6f6a9...c1b 2
Spiren Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Dette her er ganske likt spillavhenighet. De som taper mest er de som fortsetter å satse mye - rett ig slett fordi de allerede har satset masse fra før og det svir å måtte innse at dette var forgjeves. Det finnes millioner fantastiske menn der ute. Og du vurderer om du skal fortsette å drasse på slik dødvekt. For å sette det i perspektiv med worst case scenario: Dersom du går: Du risikerer å være alene en stund og litt ensom med kjærlighetssorg, men har fremdeles god tid til å finne noen med tiden når du har bygget deg opp. Dersom du blir: Han har ikke forandret seg. Og du er plutselig gravid og stucked med en mann som ødelegger deg. Kanskje du ikke blir gravid, men såpass skadet psykisk og/eller fysisk at dersom du kommer deg vekk senere - vil du ha problemer med menn og egen selvtillit som gjør det enda vanskeligere for deg å finne noen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 Denne typen menn forandrer seg aldri. Det vil bare bli verre og eskalere. Og jo lengre du er med ham, jo verre blir det å gå. Google traumebånd og les om det. Du bør gå på flekken. Avslutt forholdet (ha gjerne noen du stoler på med deg, ikke slå opp med han alene. Eventuelt slå opp over telefon/tekst). Deretter svarer du aldri på meldinger eller tar telefonen når han ringer. Dette er viktig. ALDRI svar. Men, ikke blokker han. Det er svært sannsynlig at han vil trakassere/stalke deg etter at du avslutter forholdet. Sender han deg trusler og det blir ille, så har du bevis du kan bruke om du må spørre om hjelp fra politiet. Rett etter at du slår opp, så vil han sannsynligvis prøve å godsnakke deg på meldinger/voicemail, deretter vil han bli svært stygg i kjeften og kalle deg alle slags navn, deretter godsnakke deg og komme med kjærlighetserklæringer osv. Ignorer alt. Absolutt alt. Ikke svar på noe som helst. Svarer du aldri, så vil han til slutt gi seg. Anonymkode: 91e37...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Les om voldssirkelen. Etter vold kommer det en fase med honeymoon. Og slik forblir du hekta Anonymkode: 6f6a9...c1b Ja, og det blir bare verre..... Anonymkode: 5519e...f4b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 Gadd ikke lese alt en gang. Ja, min voldelige ex forandret seg. TIL DET VERRE. DET er standarden, ikke at de "plutselig blir snille som lam". Kom deg vekk før han skader deg for livet. Anonymkode: d4ee4...508 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 Kjære deg - uansett om han forandrer seg eller ikke (og det er usannsynlig at han gjør det med mindre han går i intensiv terapi) så har volden satt seg i kroppen din - og det eneste du kan gjøre for å prosessere dette er å gå. Du har allerede endre deg selv for ham, og det kommer til å fortsette. Jeg lester at du er villig til å gjøre utrolig mye for ham men det er ikke slik et forhold skal være - og du er i ferd med å miste deg selv. Det eneste du kan gjøre er å gå og avslutte kontakt med ham. Håper du får hjelpe til det når du er klar Anonymkode: a4783...3c6 1
Rosatoast Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg har et stort dilemma som jeg trenger å få løst opp i, og da tenkte jeg at det kanskje er noen kloke hoder her som kan komme med noen innspill til meg. Jeg har vært i et forhold med en gutt i over et og et halvt år nå. Dette forholdet har både vært fysisk og psykisk voldelig (sist det var noe vold var for over 6 mnd siden) - og jeg er den som har kjempet og prøvd alt jeg kunne for å få dette forholdet til å fungere. Dette er selvom jeg føler at jeg har blitt jobba mot hele veien, men han har aldri gått selvom han har klikka på meg opp og ned og tatt sine laster utover meg i lang tid. Vi snakker om at han har nekta meg å være venn på sosiale medier i over et halvt år, ser rødt hvis jeg snakker med han når han er på jobb, tar ikke tlf på fritiden osv.. jeg har bare godtatt og godtatt fordi jeg elsker han.. De siste to ukene derimot har jeg prøvd å være med venner og gjøre ting som gjør meg glad uten å tenke på han i timeplanen min og nå «drumroll» er han plutselig blitt den perfekte kjæresten og forventer at jeg skal tro på at det er ekte. Han skal plutselig ha meg på snap så han kan føle seg «sikker» på meg, følge meg overalt og ringe meg når jeg er med venner for å vite hva jeg gjør og hvem jeg er med. Og nå er han såra fordi jeg har en fot utenfor døra og ikke godtar at ting ikke blir bra på et knips. Jeg føler jo såklart at han kun gjør dette for at jeg ikke skal gå og at jeg derfor ikke kan stole på om det går rett tilbake til samme greiene når han vet at han har meg igjen.. Men, han har ikke rørt meg på lang tid og han prøver virkelig sånn jeg kan se det. Det siste problemet er at jeg er usikker på grunnen til at jeg føler at jeg gir opp selv og om det kun er fordi at nå får jeg det jeg endelig vil ha og har kjemper lenge for.. han gir meg alt jeg ønsker meg nå, han er tilstede og kjærlig. Han er snill og omtenksom. Han har jobbet med sinnet sitt og i diskusjoner så er det jeg som ikke klarer å holde meg rolig lenger.. jeg er frustrert og sint over at han ikke skjønner at han har dratt meg gjennom søla gjennom lang tid og nå som han har funnet ut at ting er «verdt det» og at jeg er the one, så skal han gå all inn, ha «full kontroll» (ref. Snap) igjen og er såra fordi jeg utrykker at jeg blir usikker på om det kun er et forsøk på å få meg til å bli eller om det er ektefølt.. huff, dette ble langt.. men jeg føler meg skikkelig lost akkurat nå. Hva tenker folk om dette? Takker på forhånd for svar fra de som orker å lese alt👌🏻 Anonymkode: 95fd1...fb6 Han oppfører seg perfekt nå, fordi han er redd for å miste offeret sitt. Han kommer aldri til å forandre seg, her må du bare redde deg selv - kom deg vekk fra han. Ring eventuelt krisesenteret, de kan hjelpe deg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 Når jeg leser slike historier gremmes jeg. Har vert i slike forhold selv. Det gjør vondt, men du må komme deg bort. Han blir ikke bedre! Jeg lover! Anonymkode: ed7f7...b5a
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Hvorfor føler jeg da at det er annerledes denne gangen? Jeg sier rett ut til han at jeg ikke tror han og at han ikke bare kan forvente at alt endrer seg på et knips når han plutselig er villig til å gi meg det jeg vil ha. Og at det virker fake når det kun kommer nå som jeg har begynt å gi faen, gjøre hva jeg vil og funnet meg i at jeg aldri kommer til å få et normalt forhold med han. Jeg bare er så redd for at han faktisk har forandret seg og at jeg kommer til å angre når jeg ser han behandle den neste bra/sånn han behandler meg nå😩 Anonymkode: 95fd1...fb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå