Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Min farmor og farfar var godt voksne når de fikk pappa, og derfor en generasjon eldre enn min mormor og morfar. Oppdratt til sparsommelighet og nøysomhet skulle det spares på alt - ikke minst mht mat. Husker jeg ble servert melk utgått på dato en gang jeg var lita, og ble syk. Fikk vi brus kunne den gjerne ha gått ut på dato for mange måneder siden og være helt uten kullsyre. Dette har satt seg fast i meg, og jeg er hysterisk redd for gammel mat. Nå er det snart jul, og vi skal til min manns slekt i år som er av det samme slaget. Særlig besteforeldrene skjærer av skorpen på brødet for å få vekk muggel, og serverer det som frokost til oss (smaker jo muggel allikevel!!!), steker fisk som har ligget i fryseren i mange år etc. Jeg gruer meg slik for jeg får ikke ned en matbit mens jeg er der!!! Har med meg litt reserve som jeg smugspiser, men må jo være høfflig og spise ved middagsbordet også. Får kvalmefornemmelser da, det prikker i huden, får tårer i øynene og maten bare vokser i munnen på meg uansett! Gruer meg derfor allerede til juleferien og 4 dager til ende sammen med disse folkene. Sist løy jeg på meg sykdom, men det trikset er oppbrukt nå.... Er det andre som har det på samme viset, og har dere eventuelt noen råd????
Gjest julefryd Skrevet 9. november 2005 #2 Skrevet 9. november 2005 Den julen er jammen morsom, tilbringe tid sammen med folk man helst ikke vil treffe og spise mat man ikke liker. Jeg skjønner deg egentlig godt, man blir litt skeptisk med tanke på andre måltider man har blitt servert i samme familie. Men kanskje det blir annerledes med julemiddagen? Kan hende de overgår seg selv der. Uansett så har dere takket ja til å tilbringe julen der i år, og min mening er at da får dere pine dere igjennom. Så får dere heller skape deres egne tradisjoner til neste jul.
Gjest Clueless Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Hva med å foreslå at du i hvert fall kjøper inn og lager en middag, evt. baker brød? Skryt på deg din nye hobby, matlaging, og si at du mer enn gjerne vil "hjelpe til". Ikke sikkert det går, men om det gjør det er høres det ut som det er vel verdt det.
Gjest Piper Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Hva med å foreslå at du i hvert fall kjøper inn og lager en middag, evt. baker brød? Skryt på deg din nye hobby, matlaging, og si at du mer enn gjerne vil "hjelpe til". Ikke sikkert det går, men om det gjør det er høres det ut som det er vel verdt det. ← Høres ut som en lur ide
LilleBille Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Vi er mange som har opplevd sånn - så jeg forstår deg godt. Jeg er alltid førstemann på kjøkkenet i sånne sammenhenger - og hjelper til så mye jeg kan. Lager gjerne maten og tar også med meg middag (så sparer dere arbeid.. og det er så fint å kunne bidra osv) . Vasker også gjerne opp - etter et par ubehagelige møter med størknet melk i glass. (Klarer den dag i dag ikke drikke av fargete glass)
Kittykat Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 Æsj, dette hørtes forferdelig ekkelt ut. Jeg klarer ikke å spise mat som er gått ut på dato. Jeg får rett og slett en kvalmende følelse over meg. Vet din mann om dette? I såfall så ville jeg snakket med han om det og forklart situasjonen. Kaster de aldri mat, siden mat og drikke kan ha gått ut på dato for flere måneder og år siden? Når mat og drikke har gått ut på dato for lenge siden, da er det på tide å kaste den. Holdbarhetsdaten er satt for en grunn. Kjøtt kan være fryst i 3 mnd eller noe sånt. Kjøttet blir vel ikke direkte dårlig hvis det går lenger tid, men det smaker vel ikke så godt........ Jeg er glad jeg ikke har en sånn familie, for da hadde jeg rett og slett ikke gått, selv om vi hadde sagt ja. Jeg hadde sikkert ikke spist en matbit. Det siste man vil er jo å bli syk på julaften.... Og man kan jo også i verste tilfelle få matforgiftning. Dere kan jo også foreslå at dere kjøper inn mat og drikke. Eller kanskje de overgår seg selv og serverer mat og drikke som ikke er gått ut på dato.... Men dette ville jeg snakket med mannen min om. Og rett og slett sagt at jeg klarer ikke å dra hvis de skal servere gammel mat og drikke. Uansett om dere har sagt ja, så skal ikke dere måtte pine dere igjennom 4 dager bare fordi de kan spise all den "ekle" maten. Da lar man heller være å dra.
Gjest Clueless Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Eller man kan gå et skritt lenger og pådra seg en høyst midlertidig allergi eller bli vegetarianer... Ville ikke tatt sjansen på å bli syk i hvert fall. Mtp mat som er gått ut på dato spiser jeg kanskje snop, hermetikk eller tørrvarer som har gått ut på dato, om det ikke er snakk om alt for lenge og hvis det ellers ser ok ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå