AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Begynnelsen på året fikk mi bestevenninne påvist leukemi. Nettopp kjøpt seg leilighet sammen med kjæresten sin og de planlegger barn for alvor, dette er bare så uendelig trist. Etter prøvene å bedømme skal dette gå bra og de har det under kontroll. Men hun sliter veldig med dødsangst, kan plutselig begynne å gråte(knekke helt sammen) og hive etter pusten, høres ut som hun hyperventilerer. Når dette skjer er det vanskelig å roe henne ned og det ender opp med at hun blir så sliten, usikker på om det kommer av sykdommen?, men at hun gråter seg i søvn? Hun er jo alvorlig syk selv om de har dette under kontroll og kroppen reagerer bra på cellegiften hun får, men vi nærmeste venninnene har blitt redd for at dette stresset kan gjøre at hun stryker med? At hun sliter seg veldig ut pga det? Nei uff, orker ikke tenke tanken nesten. Om noen har noen beroligende ord så blir det satt veldig pris på ❤️ Anonymkode: 33d8d...51c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Det høres ut som et angstanfall. Jeg tenker at det er helt naturlig at din venninne opplever angst knyttet til sin sykdom. Min bestevenninne hadde også leukemi, to ganger. Hun lever desverre ikke i dag. Mitt tips er å være der for henne og høre på hva hun er redd for og ikke «snakke det bort» eller si at alt kommer til å gå bra, men ta følelsene hennes på alvor. Anonymkode: 68cf9...1f2 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Det viktig at hun gråter og får ut den angsten og frykten, det er ikke bra å stenge det inne. Dere venninner kan være der for henne, høre på hva hun har å si og støtte henne. Det kan også hende hun vil ha godt av p snakke med en kreftkoordinator eller psykolog for p sortere tankene sine. Det er helt naturlig å bli redd selvom det er gode prognoser. Anonymkode: 5fe24...452 5
Gjest hellokitty Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 (endret) Jeg har akkurat gått gjennom kreftbehandling og kjenner meg veldig godt igjen hvordan venninnen din har det. Jeg hadde det sånn når jeg ventet på svar på biopsien min og i perioder under behandling. Hadde det ikke vært for mine 5 aller nærmeste venner hadde jeg ikke taklet det så bra. Mange rundt meg var overpositive og fortalte meg hele tiden at det fikk bra og smilte og lo det bort. Jeg sa klart i fra det ville jeg ikke høre. Noen ganger kan det være godt å slippe ut vonde følelser. Av erfaring så er det godt å bare vite at man har noen man kan snakke med. La henne styre litt hva dere snakker om. Vil hun ikke snakke om sykdommen så ikke gjør det. Noen ganger hjelper det bare å være sammen uten å snakke. Sjekk om kommunen har kreftkoordinator. Sjekk også ut det som heter Pakkeforløp hjem. Det er helt nytt. Kan også anbefale boken «Kreft shit hva nå?» Den kan bestilles gratis om man er medlem i ung kreft. Endret 25. mai 2022 av hellokitty
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Stakkars jente. Hun må ha det forferdelig ❤️ Dødsangst er ikke noe å spøke med. Vet du om hun snakker med lege om dette? Kanskje hun kan få medisiner donorer ned angsten nå når hun er syk og sliten? Anonymkode: e3f28...108
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Jeg tenker…..la henne få det ut? Gi henne en papirpose å puste i ved hyperventilering, spør om det kan være lurt å snakke med legen om beroligende tabletter når hun får ille anfall. Prøv å invitere til en fin stund, men ikke forvent at hun klarer holde maska hele tiden. Ikke prøv å trøste med «toxic positivity», men bare lytt og gi klem/lag te/se på en serie sammen eller gå en rusletur. Anonymkode: f018c...49a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå