Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen synes det er uproblematisk å høre om ekser, mens andre, som meg, vi helst ikke høre noe som helst om dem.

Likevel forteller kjæresten en del. Noe av det kom frem tidlig i forholdet, før jeg rakk å si ifra om dette.

Men to år etter, hender fremdeles. Og det er ofte når vi krangler, så får jeg høre at A og B var det aldri noen problemer med, C gjorde sånn og sånn, mens jeg er problematisk f.eks. .

Takler det ikke. Det eneste som er akseptabelt å høre om ekser, er negative ting. Vurderer å stille ultimatum: Si kun stygge ting om ekser,ellers gjør jeg det slutt.

Anonymkode: 4ac2c...9f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere to høres like dramatiske ut. 

Anonymkode: 09084...9ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Er helt sylt irriterende. Med typen min så begynte jeg å ta igjen med samme mynt, og fortelle han også om exene mine. Da ble han snurt og litt sjalu tror jeg. Da ble det fort slutt på snakk om exer fra han iallfall 😂 

Anonymkode: 723aa...759

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler med deg! Er helt sylt irriterende. Med typen min så begynte jeg å ta igjen med samme mynt, og fortelle han også om exene mine. Da ble han snurt og litt sjalu tror jeg. Da ble det fort slutt på snakk om exer fra han iallfall 😂 

Anonymkode: 723aa...759

Burde kanskje prøve dette jeg også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gaslightning, men det er ufint og unødvendig. 

Har dere snakket om det i fredstid? 

Jeg tror forhold som varer Ikke er uten krangler, men de krangler "fint". Sammenliknende kommentarer om ekser er under beltestedet 

Anonymkode: cbcbd...259

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal snakke om ekser i det hele tatt. MIn kjæreste har også veldig behov for det.  Tror han føler at det gjør ham mer mann eller noe... at han har hatt flere damer..jeg føler absolutt ikke noe behov for verken å høre om det eller snakke om egne ekser. Tror ikke det kommer noe godt ut av det i det hele tatt! La fortid være fortid, tenker jeg. 

Han har fortalt detaljer jeg slett ikke ville høre, og jeg innrømmer at pga det lot jeg det en gang glippe at jeg hadde hatt et par kjærester som var bedre utstyrt enn ham... da fikk pipa en annen lyd, gitt. og tror ikke han er helt over det enda. Så, jeg vil faktisk ikke råde til å ta igjen med samme mynt. Blir bare kleint. Men om noen andre menn skulle lese dette: ikke snakk om andre damer dere har ligget med. Vi syns ikke det er mandig, vi mister bare respekt for dere og lysten på dere. Vi har ikke lyst til å tenke på kjæresten vår som et ludder.

Anonymkode: ec0b7...191

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gaslighting er det vel ikke, for det innebærer forsøk på å fordreie en annens virkelighetsoppfatning, men greit er det selvfølgelig ikke likevel. Det er slemt å sammenligne deg med eksene der du kommer uheldig ut av det.

Det er naturlig å snakke om en eks hvis det tilfeldigvis faller seg sånn i en samtale, og jeg synes ikke man skal måtte sensurere bort alt snakk om ekser, men å sammenligne deg med eksene? Er han stygg mot deg på andre måter også? For dette er jo en måte å trykke deg ned på.  

Samtidig høres du veldig sjalu ut også. Hvorfor skal han bare snakke stygt om eksene sine? Han var sammen med dem fordi han satte pris på dem og syntes de var fine mennesker og de er en del av hans historie.

Sammenligning og mye snakk om ekser er likevel ikke ok i det hele tatt! Litt usikker på hvordan du bør kontre det.... Hvis du tar tilbake med samme mynt, vil situasjonen bare eskalere, samtidig som noe forteller meg at det ikke nytter å be ham stoppe heller... 

Anonymkode: 27118...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 9.40):

Noen synes det er uproblematisk å høre om ekser, mens andre, som meg, vi helst ikke høre noe som helst om dem.

Likevel forteller kjæresten en del. Noe av det kom frem tidlig i forholdet, før jeg rakk å si ifra om dette.

Men to år etter, hender fremdeles. Og det er ofte når vi krangler, så får jeg høre at A og B var det aldri noen problemer med, C gjorde sånn og sånn, mens jeg er problematisk f.eks. .

Takler det ikke. Det eneste som er akseptabelt å høre om ekser, er negative ting. Vurderer å stille ultimatum: Si kun stygge ting om ekser,ellers gjør jeg det slutt.

Det er en uting å dra ekser inn i samtaler med partneren. Men å bare akseptere at partneren snakker dritt om sine ekser er enda mer spesielt.

Tror dere begge har fått en kortslutning i kretskortet. 

Anonymkode: 5a21d...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det han gjør er ikke gaslighting, men triangulering, han setter opp flere personer mot deg i samtalen, typ "kari og per ville aldri oppført seg slik = jrg har rett og flere er enig med meg" selv om de ikke er til stede. 

Han sammenligner deg også med eksene for å trykke deg ned  

Anonymkode: edee3...dee

• Liker 1
Skrevet

Han manipulerer deg emosjonelt, prøver å trykke deg ned for at du skal føle deg enda dårligere. På den måten får han deg til å føle deg knyttet til han, at du er verdt noe kun når han er til stede. Har du noen gang følt på det? At du konstant må "oppgradere" deg, eller at du må alltid gjøre han fornøyd på ett eller annet vis? Hvis ja - så har han klart å manipulere deg emosjonelt. Les om negging på google. 

Jeg holdte på meg en fyr som konstant ga meg nedslående kommentarer. Kom jeg en dag med fin outfit, kunne han si "det var stygt" når han egentlig syntes det var fint. Klarte jeg å gjennomføre noe, kunne han si "ja men du burde ha gjort det slik, eller slik", prøvde liksom å få meg til å føle at jeg enda ikke har gjort en bra nok jobb, selv om jeg klarte å gjennomføre en del ting. Men, han sammenlignet aldri meg med sine ekser derimot - i hvert fall ikke som jeg selv hørte. Men de tingene jeg har ramset opp her er også en del av emosjonell manipulasjon, kalt negging. 

Grunnen til hvorfor han sammenligner deg med sine ekser er fordi han mener at du må nødt til å gjøre ting/oppføre deg/gjennomføre ting som han vil. Det er en indirekte måte å si "kan du tilfredsstille meg slik jeg ønsker". Han mener at han er så mye verdt at folk før deg har behandlet han på den måten han vil bli behandlet, og at du må gjøre det samme. Narsissistiske trekk på høyt nivå. 

En mann med bein i nesa, med respekt og ydmykhet, hadde aldri sammenlignet hans nåværende dame med hans ekser. Dette vil jeg nok si er ganske store røde flagg, du bør nok passe på. Det lyser toxic relationship på langt vei. Anbefaler deg til å sette et ultimatum, for dette er absolutt ikke greit. Jeg hadde nok sagt at hvis jeg en gang til får høre noe som helst om hans ekser, om han en gang til sammenligner meg med hans ekser, så er det over og ut. Jeg skal ikke på noe som helst måte føle meg mindre verdt eller sett ned på på grunn av hans fortid. Det er ikke greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om en fyr hadde slengt dritt om eksene sine, så hadde jeg tenkt han var umoden. Se for deg om noen år, at han snakker dritt om deg til sin neste kjæreste?! Jeg har ikke noe problem med å snakke om ekser, hvis det handler om å sammenligne erfaringer eller at det er relevant, men fortid er fortid. Jeg vil ikke at min kjæreste skal sammenligne meg med en eks, det kan han gjøre i hodet sitt. Du høres mer ut som eksen min, som var kjempesjalu og ikke klarte å håndtere at jeg hadde levd et liv før han. Han ville vite alt, hvem jeg hadde vært sammen med, hvem jeg har ligget med, hvor mange.. Og han likte selvfølgelig aldri svarene han fikk, og brukte det alltid i mot meg. Barnslig. Og det ble selvfølgelig slutt.

Anonymkode: c5c70...e4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...