AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Jeg har trent i flere år og elsker trening, spesielt styrketrening. Det som jeg alltid har lurt på er hvorfor jeg blir så jævlig utmattet etterpå? Jeg kommer hjem, spiser også må jeg legge meg ned etterpå og føler meg helt ødelagt. Jeg kan ikke finne på noe med for eksempel venner etter trening for det føles nesten ut som jeg har feber uten å ha det. Bare det å komme meg opp av stolen er vanskelig. Dagen etterpå klarer jeg såvidt å våkne og stå opp. På det lengste har jeg sovet 14 timer totalt uten å våkne. Dette var en helg, jeg la meg kl 12 og trodde jeg skulle våkne litt tidlig men jeg sov faen meg til kl 2 på dagen.. Er det normalt? Jeg klarer heller ikke å få med meg hvis noen snakker til meg etter trening, jeg er helt fjern og klarer såvidt å registrere hva som skjer rundt meg. Jeg har ingen vitaminmangler for det har jeg fått sjekket ut, jeg får også i meg nok proteiner, karbohydrater og fett og drikker masse vann. Noen som vet hva dette kan være for noe? Kan jeg ha en sykdom uten å vite om det? Anonymkode: cd388...ddd 1
Purple_Pixiedust Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Kanskje du overtrener? Da er det ikke uvanlig å kjenne på utmattelse etterpå. Tar du deg tid til restitusjon? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Husk å balansere hvile og trening. Kan du prøve å ta noen hvilepauser i løpet av den harde styrketreningen du gjør, og se om det utgjør en forskjell? Hvilepause som i aktiv hvile. Legg eller sett deg ned og pust. Blodet ditt trenger oksygenen. Det mest nærliggende å tro er at du tar i for hardt for musklene dine. Men det kan jo også hende det er noe annet. Anonymkode: f9539...c2c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Ta en uke med hvile eller lette treningsøkter og se om det hjelper? Sjekk stoffskifte ditt. Typiske symptomer på lavt stoffskifte. Få testet om du har jod mangel. Anonymkode: 74150...826 1
Scutum Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 (endret) Jeg har lavt stoffskifte og reagerer ofte som du beskriver, også på relativt lette treningsøkter. Jeg kan få "influensa symptomer" og være slått ut i 1-3 dager etter en moderat treningsøkt. (Og da mener jeg ikke normal "sliten", men type "Jeg er usikker på om jeg orker/klarer å reise meg opp for å gå på do"-utmattet og hjernen er bomull.) Endret 23. mai 2022 av Scutum
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Scutum skrev (2 timer siden): Jeg har lavt stoffskifte og reagerer ofte som du beskriver, også på relativt lette treningsøkter. Jeg kan få "influensa symptomer" og være slått ut i 1-3 dager etter en moderat treningsøkt. (Og da mener jeg ikke normal "sliten", men type "Jeg er usikker på om jeg orker/klarer å reise meg opp for å gå på do"-utmattet og hjernen er bomull.) Jeg sliter med det samme 😔 Er det noen "kur" mot dette? Utrolig frustrerende! Anonymkode: 8df42...7ee
Gjest Hippokrates Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Det virker som om at du trener for hardt utifra den totale belastningen kroppen har. Dvs kroppen din trenger egentlig mer hvile enn hva hodet og lysten trenger. Anbefaler deg å gå ned litt på vektene og ta flere hviledager mellom øktene. Men kanskje aller helst at du tar deg helt treningsfri i 1-2 uker for å se om du klarer å hente deg litt inn igjen, for så starte på et lavere nivå. Pass på at du ikke overtrener framover, slik at du ikke går på en smell!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Slik som noen nevnte over her ang restitusjon, tar du deg tid til det? https://www.flowlife.com/no/blogg/restitusjon/restitusjon-etter-trening/ fant noen tips her til ulike typer restitusjon etter trening. Passiv restitusjon, aktiv restitusjon osv. Dersom du ikke overtrener og får nok hvile osv, så er det kanskje lurt å ta en tur til legen for å sjekke stoffskifte. Jeg hadde akkurat samme symptomer, og selv om jeg hvilte, spiste og drakk, restituerte og heile pakka så følte jeg meg dårlig. Fra å gå fra overgir til kræsj. Tok noen blodprøver og fant ut at jeg hadde megahøye nivåer. Altså høyt stoffskifte og sykdom. Absolutt verdt å dra til legen dersom å optimerer restitusjon ikke hjelper. Anonymkode: bf74c...833
AprilLudgate Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg sliter med det samme 😔 Er det noen "kur" mot dette? Utrolig frustrerende! Anonymkode: 8df42...7ee Min løsning var: Riktig dosering (for meg, du må prøve deg litt frem) Så trente jeg meg sakte opp. I starten ble jeg kjempekvalm av styrke, fordi stoffskiftet (for meg) var litt for lavt. Da trenge jeg lenge spinning med ganske lett motstand. Det viktige er så spise nok - og jeg måtte spise 30 min før trening (type havregryn og banan). Så trente jeg meg sakte opp med styrke og lett motstand - og når stoffskifte var mer balansert over tid klarte jeg mer. Men for å klare en ordentlig styrkeøkt (for meg 1-1,5 timer) så måtte jeg spise 30 min før, gjerne spise en banan underveis, trene litt til, og så spise umiddelbart etterpå. På den måten klarte jeg å trene ganske bra 4 ganger i uka. 2-3 økter av disse var styrke hvor jeg fikk god progresjon. Og kroppen tålte langt bedre motstand i form av vekter og «press». Det å bli varm og «sliten» av lett styrketrening gav meg brekninger med litt for lavt stoffskifte (type T4 på 14 og under). Mens når jeg lå litt høyere (T4 på type 19, TSH på 0,5) så tålte jeg motstand sålenge jeg fikk nok mat. Glemte jeg spise underveis eller rett før/etter ble jeg kjempekvalm og fikk symptomer på føling og utmattelse. Ble ganske hekta på styrke, og prøvde en periode å trene 5 gg i uka - men det funket dårlig. Ble sliten i kroppen og mistet alt overskudd.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sliter med det samme 😔 Er det noen "kur" mot dette? Utrolig frustrerende! Anonymkode: 8df42...7ee Ikke meg du siterer, men har ls og trener styrke 5 ganger i uken og cardio 3 ganger i uken. Øktene er på ca 1,5 timer. Det som funket for meg: optimalt medisinert. Bruker erfa. Spiser mest mulig rene råvarer. Ikke gluten, sukker , melk osv. Trent meg opp sakte men sikkert. Øker intensiteten og antall treningsøkter litt og litt. Startet med å gå raskt i oppoverbakker. Nok søvn og minst mulig stress. Anonymkode: 74150...826
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå