Gjest Melk Skrevet 15. november 2005 #21 Skrevet 15. november 2005 Pugg høyt ved gitte faste anledninger. Spør ofte om de ordene dere skal trene på. En gutt i klassen min gjorde det for å lære gangetabellen. Han hadde mattestykker han slet med på mellomleggspapiret i matpakken, ble spurt om stykket om og om igjen før middag, før tannpuss osv. Tilslutt satt det som et skudd.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #22 Skrevet 1. november 2009 Vet dette er flere år for sent, men siden folk fortsatt kommer inn på siden så tenke jeg jeg kunne skrive det. Jeg pleier å ta for eksempel 5 og 5 gloser av gangen, og når jeg har lært meg 5 tar jeg en pause før jeg lærer meg 5 nye helt til jeg har kommet gjennom alle. Tar jo litt tid, men da opplever man hele tiden at man lærer noe isteden for å gå gjennom de samme om og om igjen uten å skjønne noe. (Vi har da ca 80 gloser hver gang, men regner med at det funker selvom man ikke har så mange)
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #24 Skrevet 2. november 2009 Her var det mange gode forslag. Jeg har en sønn med lese- og skrivevansker. Han startet med å bare kunne oversette gloser fra engelsk til norsk. Etterhvert har han gått over til å pugge både engelsk, norsk og skrivemåten. Her må vi pugge på gamlemåten. Men jeg gjentar de som er vanskelige mange ganger. Min sønn har en rar måte å pugge på. Han må snurre rundt på golvet mens han pugger. Jeg leser opp og han gjentar. Men det funker for oss.
Gjest Sindre Skrevet 8. januar 2010 #25 Skrevet 8. januar 2010 Dette går ikke direkte på engelsklæring, men mer generell engelskopplæring: på mange dvd-spillere kan man velge å se filmene med engelsk tale uten tekst. Hvis dere velger en (tegne?)film han har sett mange ganger før slik at han kjenner handlingen kan han kanskje plukke opp en del? Mange steder kan man også kjøpe morsomme tegneserier på engelsk. Supermann o.l. burde jo falle i smak, og kan forstås selv om ikke alle ordene er like enkle? Sliter han med å lese så sliter han vel med å følge tekstingen. Men, de aller fleste tegnefilmer og animasjonsfilmer for barn (på DVD) kommer med norsk tale. Mine barn ser gjerne disse filmene om og om igjen. Da kan en switche over til engelsk tale.
Supramundane Skrevet 8. januar 2010 #26 Skrevet 8. januar 2010 Moava har massssse lenker til nettressurser i alle fagene på barneskolen, fordelt etter trinn. Kjempemange spill og artige øvelser. Verdt å sjekke ut!
Lemming Skrevet 8. januar 2010 #27 Skrevet 8. januar 2010 På skolen vår jobber de mye med såkalt "indre tale" For å ta gangetabellen - 2gangen som eksempel. Først leser klassen opp hele 2 gangen høyt, Læreren skriver på tavla 1 x 2 = 2 x 2 = osv, og peker på tallene etterhvert som de leser en gange to erlik to to gange to erlik fire tre gange to erlik seks osv. Så leser de den en gang til, litt lavere Så hvisker de den Så skal de si den inni seg. (læreren peker enda på tavlen og bestemmer "rytmen" Dette kan fungere på engelsk-norsk pugging også Jeg er inne som støtte i engelsktimene til 4.klasse på skolen her, og når de skal lære nye ord stiller læreren "ordbankordene" - dvs bildekort til alle ordene opp på rekke på tavla. Så leser de alle ordene høyt. Knee, shoulder, cheek, back, face, toes, neck, lips, eyebrows. Så tar hun bort 1 av bildekortene, og de leser alle på nytt. Så et til, så et til, og til slutt ramser de opp alle ordene uten visuell støtte. Ellers likte jeg bingoforslaget. Bingo er en fin måte. Trenger ikke data/skriver heller. Tegn et ruteskjema på et hvitt ark, og be ungen velge mellom alle ordene han har i glose. F.eks skal 6 av 9 ord ned på "brettet". Han må selv skrive de i rutene. Du har skrevet alle ordene på papir og klippet til lapper. Trekk ett og ett, les det høyt. Først kan du la han se ordet. Så kan du lese det uten å la han se ordet. Så kan du lese det på norsk. Med bingo får han skrivetrening også.
Lemming Skrevet 8. januar 2010 #28 Skrevet 8. januar 2010 Ehhhh. la ikke merke til at tråden er 4 år gammel. Velvel. kan vel være noen finner nyttige tips i tråden i nå og. Glosepugging er vel et evig tema!
pulverheksa Skrevet 8. januar 2010 #29 Skrevet 8. januar 2010 Hva med spill ala letramix og scrabble? Kan jo spille på engelsk, det gjør vi hjemme hos oss av og til. Vi er riktig nok to voksne, men det er morro å variere.
lilleGrethe Skrevet 9. januar 2010 #30 Skrevet 9. januar 2010 Spillet New Amigos er fint til å lære språk.
Puma Skrevet 9. januar 2010 #31 Skrevet 9. januar 2010 Da min sønn skulle lære gloser, og gangetabellen, lagde vi lapper, som han skulle trekke. Lappene hadde enten det norske ordet, eller det engelske, og en lapp med oppgaven om å stave ordet. Fungerte kjempebra!
Gjest Glosepugger Skrevet 20. september 2010 #33 Skrevet 20. september 2010 Hver uke lager jeg kryssord med ukens gloser til barna mine. Eclipse crossword er et glimrende program som du finner på eclipsecrossword.com. Her kan man variere kryssordet på mange forskjellige måter. Jeg bruker dette programmet i skolen også. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå