Gå til innhold

Å lære engelske gloser - glup måte?

Anbefalte innlegg

Gjest Leksemamma...
Skrevet

Har en 10-åring som sliter med lesing, og som ikke synes 'gammeldags' pugging er noe moro. Er det noen som har gode tips til hvordan det å lære gloser kan bli noe artigere og mer lystbetont? Fins det noe på nettet der man kan skrive inn de aktuelle glosene, eller lignende? (Det ligger jo mye gøy på nett, men ikke akkurat det han trenger for...)

Skrevet

kanskje ikke akkurat det du trenger nå, men til en annen gang, eller mer generelt;

vi har ønsker om at våre to små skal kunne noen ord på et veldig spesielt språk (dvs et svært ukjent et her i norge, og ikke så mange som bruker dette globalt heller....)pga familierelaterte grunner.

har kjøpt et genialt språkspill (ikke beregnet til barn, men enkelt alikevel) til datamaskinen.

de elsker det, og kan farger og noen matord allerede. det er morro fordi det er på datan og fordi du får poeng, tror jeg....

kan anbefales!

Gjest Leksemamma
Skrevet

Takk for tipset!

Skal huske på at noe slikt no' fins, men akkurat nå har jeg jo ikke den muligheten... Andre tips, ideer eller erfaringer? Noen innlæringsmetoder som funker godt?

Skrevet

Heisann,ja jeg har en lur måte å pugge gloser på og som gjør det lettere.

Knife=kniv og da leser vi det engelske ordet på en norsk måte,slik at barnet hører alle lydene og bokstavene inne i ordet.

For min 10 åring var så oppgitt og lei seg,hun så bare masse rare uforståelige ord på et ark.

Girl=jente og det leses som GIRL også etterpå sier du den engelske uttalen,som på en norsk måte høres ut som det er en ø inni girl/gørl

Dette har blitt så lett her hjemme.

Tok det opp med engelsklæreren på et foreldremøte og han synes at læremåten på var så smart at han ville gå videre med det til de andre lærerene.

det er 5-6 gloser hver gang,etter 3-5 ganger kan ungen skrivemåten utenatt.

Skrevet

Veit desverre ikke om noen egnede ressurser på nett.

Hvis ikke du gjør det allerede så begynn å henge opp glosene ved doen og/eller andre synlige steder, lek dere litt med språket - følg med på hvilke gloser han skal lære seg og bruk dem litt i dagligtalen i heimen, i bilen etc (enten enkeltvis eller i enkle setninger).

Hvis du er vant til å bruke litt data kan du enkelt lage billed- og glose lotto til de aktuelle ordene som er leksa, så kan dere spille spill.

Dersom sønnen din er svak i lesing og skriving, og allerde strever i norsk bør du snakke med lærer slik at dere kanskje kan justere ned litt på antallet gloser det er foventet at han skal lære seg i løpet av uka. Det er viktig å ha en reell sjanse til å lykkes.

...ellers så er det jo desverre sånn at det ofte er arbeidskrevende, vanskelig og litt kjedelig å lære en del ting....

- og hvis det kan være aktuelt utifra økonomi etc. :

kanskje en avtale om en tur til et engelskspråklig land om et år eller to kan virke motiverende?

Skrevet

Hvis det er ord fra hverdagslivet kan du jo sette post-it-lapper på ting rundt omkring i huset slik at han ser dem?

Skrevet

Lapp på do, slik at han ser det hver gang han er der. Eller et annet sted han ser det ofte. Tegn gjerne forseggjorte tegninger, eller klipp ut bilder og kanskje bokstaver fra aviser og ukeblader. Trikset er å gi barnet en knagg å henge ordet på, og om han husker hvordan bildet ser ut husker han ofte hvordan ordet som sto ved siden av staves også.

Skrevet

Et annet tips kan være å "forbinde" det engelske ordet til et ord på norsk som ligner. F. eks. car på engelsk ligner på det norske kar (mann). Tenker eleven på/husker mann/kar kan han lettere komme på det engelske ordet.

Et annet eksempel kan være å forbinde ordet boy med O'boy (sjokolademelk)

Funker kanskje for noen men virker forvirrende på andre?? Vet ikke

Lykke til! :)

Skrevet

Dette går ikke direkte på engelsklæring, men mer generell engelskopplæring:

på mange dvd-spillere kan man velge å se filmene med engelsk tale uten tekst. Hvis dere velger en (tegne?)film han har sett mange ganger før slik at han kjenner handlingen kan han kanskje plukke opp en del?

Mange steder kan man også kjøpe morsomme tegneserier på engelsk. Supermann o.l. burde jo falle i smak, og kan forstås selv om ikke alle ordene er like enkle?

Skrevet

Husker jeg satt mye med en venninne og pugget gloser. Vi laget gloseprøver til hverndre, og det var ikke lov å gi seg før vi hadde lært alle glosene ;) . Ettersom vi var to ble det jo litt konkurranse ut av det hele.

Skrevet

hva med engelske tegneserier på do? toalettet er et sted hvor mange leser det som ligger der, nærmest uansett hva det er.

Har hørt om foreldre som hang opp verdenskart på toalettet, og ungene ble visstnok helt rå i geografi ;)

Gjest Leksemamma
Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! Gloseplakat skal helt klart henges på do - det var jo en smart ide som jeg ikke ville ha kommet på av meg selv!

Når det gjelder lesing, så får han noe færre gloser enn de andre. Men han vil jo helst ha det samme som dem, så jeg har blitt enig med læreren om å ikke redusere for mye - han skal ikke føle seg som en "dårligere" elev, om dere skjønner...

Jeg skal prøve på slike plakater, lapper på ting har vi brukt så sant det var mulig - men det er jo ikke alt man faktisk har i huset... :)

Å lese ordene med norsk uttale har vi også brukt. Problemet da er at han blir så innmari lei når vi skal øve på den egentlige uttalen etterpå... Skal visst ikke være lett dette... ;)

Skrevet

Et annet tips er å bruke stoppeklokke. Jobb konsentrert til klokka ringer, så er han fri til neste gang dere tar en økt. Det er lettere å konsentrere seg når man vet at det er for en begrenset tid. Start med fem minutter, så kan dere utvide etterhvert. Ta f.eks en femminutter før middag, en ettermiddag og en rett før leggetid. Gjenta hver dag (også de dagene han ikke har gloser til dagen etter).

Skrevet

For gloser kan han trene seg på de i et kryssord - men det krever innsats fra deg eller læreren å lage til. Finnes mange utgaver på nettet, her er en: www.crosswordpuzzlegames.com/create.html

Gjest Primula
Skrevet

Du kan lage memoryspill av glosene. Klipp opp pappbiter, og skriv en glose på hver bit. Deretter blander du de og legger de utover bordet. Så skal dere trekke to og to kort og prøve å få par. Det kan jo bli mer spennende.

Annonse
Skrevet

På generell basis vil jeg råde til å la barna få se en del cartoon network - uansett hvor idiotiske tegnefilmene der kan være.

De plukker opp engelsk som bærre juling der -læringen blir lystbetont.

milo

Gjest Rosenblom
Skrevet

Noen ganger må også en 10åring lære seg til at alt er ikke morsomt og pugg er viktig for å lære seg gloser. Det er ingen lettvint vei til kunnskap. Men du kan jo øve sammen med barnet så gjør dere noe sammen?

Ellers er det forskjell på gloselæring og det å øke ordforrådet.

Er det orforrådet som skal økes er det absolutt en fordel å se engelske filmer/dvder og da ikke bare en gang, men flere. Da lærer han seg setninger og ord. Først ser han/dere filmen med norsk undertekst og så med engelsk. Husk å se samme film minst fem ganger og velg derfor en film som han i utgangspunktet kan tenke seg å se flere ganger.

Lykke til.

Skrevet
Noen ganger må også en 10åring lære seg til at alt er ikke morsomt og pugg er viktig for å lære seg gloser. Det er ingen lettvint vei til kunnskap. Men du kan jo øve sammen med barnet så gjør dere noe sammen?

Ellers er det forskjell på gloselæring og det å øke ordforrådet.

Er det orforrådet som skal økes er det absolutt en fordel å se engelske filmer/dvder og da ikke bare en gang, men flere. Da lærer han seg setninger og ord. Først ser han/dere filmen med norsk undertekst og så med engelsk. Husk å se samme film minst fem ganger og velg derfor en film som han i utgangspunktet kan tenke seg å se flere ganger.

Lykke til.

Gode poenger, men jeg ville ha valgt en film der man kan velge mellom engelsk og norsk tale, og brukt norsk tale først i stede for norsk tekst. Dette er veldig ofte en mulighet f.eks på Disney-filmer kjøpt i norske butikker. For en 10-åring kan det være litt vanskelig å følge med på teksten og filmen samtidig, så det er bedre at han "kan" dialogen først.

Skrevet

Likner litt på Primulas forslag, består nemlig av å skrive glosene på pappbiter i forskjellige farger, men du skriver det norske ordet på den ene siden og det engelske på baksiden. Så kan man trekke et og et kort og forsøke å svare riktig (før man snur det og har fasiten bakpå).

Dette systemet bruker jeg faktisk selv fremdeles av og til når jeg skal lære meg noe nytt eller forberede en presentasjon i jobbsammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...