Gå til innhold

Leilighet


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Blir mange spørsmål om leilighet på meg om dagen altså :sjenert: Men dere er jo så flinke å hjelpe!! :)

Vi har funnet en kjempefin leilighet. den er 61 m2 stor, til under millionen, med verandra, og ligger bare at par min fra min jobb og 5 min fra kjærestens mins jobb. Fikk prospektet i dag og ble enda mer begeistra, ser jo kjempeflott ut!! :D men så er det en sånn boligrapport med i prospektet, og der står det at det er fuktskader i veggen på badet :forvirret: Yikes... Det er ikke bra da. Er det noe man kan få helt vekk, og være sikker på at alt er trygt eller er det noe med at om det først er det så blir man aldri kvitt det? jeg er veeeldig skeptisk til sånt, for jeg har candida. Rommet til typen min der han bor nå er skikkelig fuktig, noen ganger når vi har lagt oss har sengetøyet vært helt rått, og da har jeg liggi og hosta og vært urven hele natta. Tror jeg tåler sånt veldig dårlig, så det er viktig at det ikke er noe sånt der jeg skal bo... (såklart, det er det jo for alle). er det bare å legge vekk denne leiligheten også eller? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Fukt på bad kommer neste alltid fra dusjing, så hvis dere pusser opp badet til forskriftmessig stand, så fjerner dere også fukten. Dette er imidlertid dyrt (et bad koster fort 100.000). Hvis det kun er noen få steder med fukt, er det også et alternativ å bytte ut denne delen av veggen/gulvet og så sette inn dusjkabinett for å forhindre nye fuktskader.

Hvis dere vurderer å kjøpe leiligheten, så ville jeg fått med en fagmann til å se på dette før dere legger inn bud, slik at dere har en anelse om hvor mye det vil koste dere å fikse dette.

Endret av Dalwhinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet må sikkert renoveres, eller i det minste repareres, men kanskje det er verdt det dersom leiligheten er fin nok. Jeg ville ha tatt med en rørlegger for å se på skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Snakka med megleren nå. Fuktskadene var i ei gipsplate i veggen bak dusjen, så trengte bare å skifte denne ut, evt skifte ut og flislegge badet sa han. det var bare på én gipsplate, og omfanget av skaden var halvannen meter. Hva tror dere?

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt på bad kommer neste alltid fra dusjing, så hvis dere pusser opp badet til forskriftmessig stand, så fjerner dere også fukten. Dette er imidlertid dyrt (et bad koster fort 100.000). Hvis det kun er noen få steder med fukt, er det også et alternativ å bytte ut denne delen av veggen/gulvet og så sette inn dusjkabinett for å forhindre nye fuktskader.

Hvis dere vurderer å kjøpe leiligheten, så ville jeg fått med en fagmann til å se på dette før dere legger inn bud, slik at dere har en anelse om hvor mye det vil koste dere å fikse dette.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie
Snakka med megleren nå. Fuktskadene var i ei gipsplate i veggen bak dusjen, så trengte bare å skifte denne ut, evt skifte ut og flislegge badet sa han. det var bare på én gipsplate, og omfanget av skaden var halvannen meter. Hva tror dere?

Er det først funnet fukt, så er ikke megler den jeg ville ha stolt på når det kommer til hva som må gjøres. Han er tross alt selgers representant og interessert i å framstille leiligheten så bra som mulig. Ta med en fagmann og se på leiligheten, og få han til å si hva han mener må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med megleren nå. Fuktskadene var i ei gipsplate i veggen bak dusjen, så trengte bare å skifte denne ut, evt skifte ut og flislegge badet sa han. det var bare på én gipsplate, og omfanget av skaden var halvannen meter. Hva tror dere?

Jøss for en lettvint megler. :overrasket:

Det å skifte gipsplater, legge på membran og flislegge er ikke barebare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clueless

En fuktskade kommer jo av noe, den oppstår ikke av seg selv. Om du skifter ut denne gipsplaten, er det som forårsaket skaden allerede utbedret? Synes det høres veldig rart ut å utbedre noe sånt uten å skifte den platen. Og om det var så enkelt hadde det blitt billigere for selger å skifte ut enn å nevne det i sagsrapporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bare en liten gjest...

Heisann!

Studerer til å bli eiendomsmegler, og sitter og jobber med en oppgave, søker litt rundt og kom plutselig over denne tråden...

Ville fått en takstmann til å gå over skadene og fått han til å taksert hvor mye det vil bli for å fikse det. Hvis leiligheten er perfekt ellers og dere kan ta mer lån for å fikse badet er det kanskje ikke så dumt.

Men sånne skader blir fort veldig dyre, ja :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis leiligheten ellers er fin med perfekt beliggenhet, kan du jo imaginært plusse på 100.000 på prisen, og finne ut om den fortsatt er aktuell for dere. Sier som andre her har sagt: hvis det er fukt så hjelper det jo lite å skifte ut det ødelagte - fukten vil vel komme igjen?! Så jeg ville også undersøkt hvordan det er med utfluftning/ventilering og om det er lett å forbedre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvvis dere er 100% sikre på at fuktskaden er begrenset, og det ikke er fare for nye skader etter evt oppussing (er rørene i orden etc), ville jeg kjøpt leiligheten. Få FAGFOLK med våtromssertifikat til å ta seg av oppussingen, men sjekk referanser, ikke betal svart og ikke bruk polakker. Da har du garanti i tilfelle nye skader.

Når badet så er pusset opp på nytt, med membran og det hele, får dere ny takst. Leiligheten har da forhåpentlig vis økt i verdi og dere får kanskje et enda gunstigere lån enn det dere hadde i utgangspunktet. I tillegg slipper dere reiseutgifter til jobb, der er det jo også mye å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline
Må man ikke renovere hele greia når det er fukt?

Ikke nødvendigvis. Vi hadde vannlekkasje på vaskerommet i sommer. Takstmann kom og målte fukt og etterpå kom det diverse håndverkere. Gulvet ble tatt opp (gulvbelegg, gulvplater og isolasjon) og vifter satt inn en ukes tid for å fjerne all fukt. Etter det ble det lagt nytt gulv. Men det var kun halve gulvet det ble gjort noe med siden det ikke var antydning til skade på resten.

Men før jeg ville slått til på en leilighet med fuktskade på badet, ville jeg hatt fagfolk til å se på skaden og fått et prisoverslag på hva det vil koste. Fukten må fjernes og det samme må årsaken til at skaden oppsto. Undersøk nøye før dere eventuelt kjøper denne leiligheten ellers kan det bli dyrt for dere både økonomisk og helsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mange spørsmål om leilighet på meg om dagen altså  :sjenert: Men dere er jo så flinke å hjelpe!!  :)

Vi har funnet en kjempefin leilighet. den er 61 m2 stor, til under millionen, med verandra, og ligger bare at par min fra min jobb og 5 min fra kjærestens mins jobb. Fikk prospektet i dag og ble enda mer begeistra, ser jo kjempeflott ut!! :D men så er det en sånn boligrapport med i prospektet, og der står det at det er fuktskader i veggen på badet  :forvirret: Yikes... Det er ikke bra da. Er det noe man kan få helt vekk, og være sikker på at alt er trygt eller er det noe med at om det først er det så blir man aldri kvitt det? jeg er veeeldig skeptisk til sånt, for jeg har candida. Rommet til typen min der han bor nå er skikkelig fuktig, noen ganger når vi har lagt oss har sengetøyet vært helt rått, og da har jeg liggi og hosta og vært urven hele natta. Tror jeg tåler sånt veldig dårlig, så det er viktig at det ikke er noe sånt der jeg skal bo... (såklart, det er det jo for alle). er det bare å legge vekk denne leiligheten også eller?  :tristbla:

Du må få en somhar greie på det for å si noe om hva dere må gjøre/hva pris.

Om du kjøper og godtar at det er fuktskader, så har du lite å stille opp med om det skal vise seg at det er mere skjulte skader.

velger dere å godta det, så prut på prisen. kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med megleren nå. Fuktskadene var i ei gipsplate i veggen bak dusjen, så trengte bare å skifte denne ut, evt skifte ut og flislegge badet sa han. det var bare på én gipsplate, og omfanget av skaden var halvannen meter. Hva tror dere?

Da må du få skriftlig fra megleren at det kun dreier seg om en gipsplate. Om han ikke vil gi deg det skriftlig, så avstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...