Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag sto det 89 kg fordelt på meg som er 165. Det er MYE. Alt for mye. Husker enda etter fødsel med nr tre når jeg så 80 tallet. Og nå lar jeg det tikke opp mot 90. Snart er jeg vel ei dundre på hundre om jeg ikke slutter. 

Jeg har perioder hvor jeg er flink. Men aldri klart å gå ned mye. Jeg har vært med i vektklubb flere ganger. Jeg har hatt online coach til tusenvis flere ganger. Jeg går da all inn og loggfører og spiser lefse med avokado osv… Men så går det maks en uke så er jeg ferdig. Da er hodet godt oppi godteriet. Isen. Eller jeg kjøper meg Donuts og trykker i meg. I smug såklart. 

Jeg blir deprimert av overvekten. Av at ALT henger og dingler og strammer. At jeg må kjøpe l i klær. At ikke bunad går på. At leggene mine er så store som tømmerstokker. At jeg har to/tre underhaker. 

Lavkarbo er ikke aktuelt. Jeg tror ikke jeg kan leve på det. Men jeg bør vel redusere karbo. Jeg har prøvd litt faste, altså hoppe over frokost. 

Hjelp meg!!!! 

Anonymkode: 94fda...23f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det tenkes at du går for hardt ut? Det er ikke alle det fungerer å ha et vekttap på 500g-1 kg i uka. For noen er 300 g nok. Det kan forebygge overspising å ikke gå for lavt. Du vil jo likevel gå ned ca 12 kg på ett år. 

Jeg vet ikke hva målet ditt er, men la oss si det er 20 kg da. Det vil ta i underkant av to år. 

Hvor lenge har du vært opp og ned i vekt? "All in", "flink" osv, for så å sprekke og spise alt du kommer over som får deg ennå mer opp i vekt? 

Er to år egentlig så lenge da? Hvis det er det som er rett for deg mtp å klare det i lengden? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også du går for hardt ut. Du må ikke spise avocado og lefse for å gå ned i vekt, spis det du pleier. Du kan til og med spise usunne ting, bare litt mindre. 

Bare drit i lavkarbo, faste og alt det der. Ta to knekkebrød i stedet for to brødskiver, ta en litt mindre middagsporsjon. Husk å spise nok proteiner fordi det holder deg mett lenger, men ikke dropp karbohydratene. Det er helt umulig å gå ned dersom man går på kurer eller sulter seg. Det er ikke noe rart du bare holder en uke, det er ikke holdbart med en slik type livsstil. 

Jeg har gått ned 45 kilo ved å kun redusere fra seks til fire fiskepinner, én potet i stedet for to, én brødskive til kvelds i stedet for to, osv. Jeg kan fint spise en sjokolade midt i uka, men det må ikke være hver dag. Ikke tenk på "ja-mat" og "nei-mat", tenk heller bare mindre porsjoner, og så venner du deg gradvis til. Ikke gap over alt på én gang, ingen klarer å gå fra 3000 kalorier én dag til 1500 den andre og så forvente at det skal gå supert i lang tid framover.

Ta deg tid, legg deg på et kosthold du kan leve med.

Anonymkode: b4a9e...161

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg funket det å loggføre omtrent alt. Men ikke ha noe som jeg ikke kunne spise. Jeg spiste godteri, men da logget jeg det. Mye trening i tillegg. Logget fra mars til høsten i fjor. Fortsatte å trene, og spiste nok ikke like mye som tidligere. Gikk ned fra 83 til 68 og der ligger jeg ennå. Vedlikeholder vektnedgangen med trening nå. Harde joggeturer minst tre ganger i uken. Fokuser på en livsstilsendring, ikke en diett. 

Anonymkode: 584ca...8b8

• Liker 1
Skrevet

Spis alt- bare i mindre mengder. Jeg elsker godteri. Er det jeg har spist meg tykk på.. Så da spiser jeg smågodt, men kun på lørdagen. (Gleder meg hele uka) Og i stedet for en halvkilo som jeg fint kunne kjøpe hver helg før, så velger jeg meg feks 5-7 favorittbiter. Klipper dem opp i små biter og putter dem i den minste skålen jeg har. Det gir meg akkurat samme gleden og nytelsen som før, men kaloriene det gir ikke lenger det samme problemet!

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Kan det tenkes at du går for hardt ut? Det er ikke alle det fungerer å ha et vekttap på 500g-1 kg i uka. For noen er 300 g nok. Det kan forebygge overspising å ikke gå for lavt. Du vil jo likevel gå ned ca 12 kg på ett år. 

Jeg vet ikke hva målet ditt er, men la oss si det er 20 kg da. Det vil ta i underkant av to år. 

Hvor lenge har du vært opp og ned i vekt? "All in", "flink" osv, for så å sprekke og spise alt du kommer over som får deg ennå mer opp i vekt? 

Er to år egentlig så lenge da? Hvis det er det som er rett for deg mtp å klare det i lengden? 

Det er sikkert helt sant det du sier der. Jeg blir så lei av å være så tjukk, så da går jeg helt inn mandag etter fråtsehelg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er sikkert helt sant det du sier der. Jeg blir så lei av å være så tjukk, så da går jeg helt inn mandag etter fråtsehelg.. 

Hvis du heller har et jevnt OK inntak, så slipper du det tror jeg :)

Anonymkode: b4a9e...161

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får forsøke å trene og spise mer jevnt. Det er ikke slik at man skal trene så hardt at man føler man er døden nær, og hver dag. Hvis det er det du gjør. 

Å begynne med slik kompensering etter overspising gjør ikke nytte for seg. Tipper du også spiser lite og det du da oppnår er å bli utmattet, miste progresjon på trening, for så å sprekke og ta helt av når helgen kommer. Også gjentar du det samme når ny uke begynner. 

Det nytter ikke. 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å telle kalorier og gå på dietter, kan det hende at en livsstilsendring hadde vært bedre for deg? For min del hjalp det å ha et ønske om å bli sunnere og snillere med kroppen min ved å være mer aktiv og gi den næring den har godt av. Forlenge livet og kunne være en frisk og sunn mamma for familien min, men mest av alt for å ha det beste livet jeg kan ha.

Nekter meg ingenting, men om man spiser nok mat, og ikke minst næringsrik mat så forsvinner lysten på å stappe i seg dritt hele tiden. Du vil merke hvor slapp og elendig du føler deg av snop, junk, og lightprodukter. Har gått ned 17 kg bare ved å gå turer i naturen og trene lett hjemme.

Brukte litt tid på å sette meg inn i ernæring (mange gode ernæringsfysiologer på instagram f.eks.) Føler meg helt fantastisk! Men dette er livet ut, ingen Roede-diett eller tilsvarende. Ekte mat, dropp lettprodukter, ultraprosessert mat, og lag enkle middager med mye fisk, kylling og grønnsaker. Du fortjener det, og familien din fortjener det. 💪

Anonymkode: 52996...dac

• Hjerte 1
Skrevet

Du går altfor hardt inn når du først gjør det, det er ikke rart at du sprekker og holder på slik du gjør. Anbefaler deg å starte veldig smått, bytt ut et måltid med noe sunnere - dropp det ene mellommåltidet, dropp brusen - drikk vann. Start i det små, og jobb deg oppover. Slanking og vektnedgang skjer ikke på 1 uke, det er en livsstilsendring som må til og det er en stor prossess. 

Begynn å gå et par lange turer, eller meld deg på gruppetimer på treningsstudio. Det er mye mer motiverende å trene med andre enn bare seg selv. Ihvertfall til å begynne med :) 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Spis det du pleier, men spis mindre av det. Med mindre du kun lever på junkfood og godteri er det ikke typen mat som er problemet, men mengden. Spis mindre, og ikke spis mellom måltider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned snart 10 kg siden mars, jeg spiser akkurat det samme som før, bare i mindre porsjoner. Holder meg til 1600 kcal om dagen ca pluss minus 50-100 kcal. Løper 2 til 3 ganger i uken alt fra 5 til 10 km hver gang. Er nå 71,9 kg. Så dette får du til. 

Anonymkode: b83af...954

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått ned snart 10 kg siden mars, jeg spiser akkurat det samme som før, bare i mindre porsjoner. Holder meg til 1600 kcal om dagen ca pluss minus 50-100 kcal. Løper 2 til 3 ganger i uken alt fra 5 til 10 km hver gang. Er nå 71,9 kg. Så dette får du til. 

Loggfører du alt du spiser? Så flink du er!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Loggfører du alt du spiser? Så flink du er!!

Ja gjør det 🙂 men av og til så skeier jeg ut litt, men da tar jeg det igjen neste dag 🙂 Aldri lurt å nekte seg noe i hvertfall, da er det enkelt å gå på en smell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...