Gå til innhold

Far til barna er utenlandsk, og bor i hjemlandet. Nå har NAV og det andre landet bestemt at barnetrygden skal betales til han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, og far og jeg bodde sammen med barna i dette landet. Nå har jeg og barna flyttet fra han og til Norge, så da søkte jeg om barnetrygd i Norge for de to barna. Ble en lang sak med NAV og det andre landet fordi jeg ikke jobber (er student i Norge,) og så bestemte NAV og det andre landet at barnetyrgden skal betales til han, fra hjemlandet. Han får etterbetaling for de månedene NAV og det andre landet brukte på å behandle saken (ca. 2000 pr måned) pluss at barnetrygden kommer til å utbetales til han fram til jeg får jobb i Norge. På grunn av studier og ingen barnevakt kan jeg ikke jobbe før jeg er ferdig med studiene om ett år. Far nekter å overføre pengene til meg som forsørger barna, og bidrar ingenting økonomisk i hverdagen til barna. Jeg synes det er et tullete system, barnetrygden hadde kommet godt med i en trang familieøkonomi for meg og barna, nå går de til fars forbruk og hobbyer i hjemlandet. Noe jeg kan gjøre? Advokat? Har prøvd å forklare NAV situasjonen men sånn er reglene i følge dem, fordi vi har felles foreldreansvar.

Anonymkode: 14577...2b0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager 😳 Hvorfor legger NAV det opp slik?!

Anonymkode: ce12e...893

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I alle dager 😳 Hvorfor legger NAV det opp slik?!

Anonymkode: ce12e...893

Ja det er et spesielt system, barnetrygden skal utbetales fra det landet der foreldrene jobber eller har uføretrygd, og studier regnes ikke som jobb. Når jeg får jobb så kan Norge betale det ut. EØS-ordningen kaller de det (er et EØS land).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da foreslår jeg at du jobber og eventuelt studerer deltid, slik veldig mange andre gjør. Også med barn. Man har et ansvar for å forsørge seg selv. 😊

Anonymkode: ef89e...5e7

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det er et spesielt system, barnetrygden skal utbetales fra det landet der foreldrene jobber eller har uføretrygd, og studier regnes ikke som jobb. Når jeg får jobb så kan Norge betale det ut. EØS-ordningen kaller de det (er et EØS land).

Selv om forelderen ikke har samvær? Hva om begge hadde vært studenter?

Anonymkode: 21866...ac5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har to barn, og far og jeg bodde sammen med barna i dette landet. Nå har jeg og barna flyttet fra han og til Norge, så da søkte jeg om barnetrygd i Norge for de to barna. Ble en lang sak med NAV og det andre landet fordi jeg ikke jobber (er student i Norge,) og så bestemte NAV og det andre landet at barnetyrgden skal betales til han, fra hjemlandet. Han får etterbetaling for de månedene NAV og det andre landet brukte på å behandle saken (ca. 2000 pr måned) pluss at barnetrygden kommer til å utbetales til han fram til jeg får jobb i Norge. På grunn av studier og ingen barnevakt kan jeg ikke jobbe før jeg er ferdig med studiene om ett år. Far nekter å overføre pengene til meg som forsørger barna, og bidrar ingenting økonomisk i hverdagen til barna. Jeg synes det er et tullete system, barnetrygden hadde kommet godt med i en trang familieøkonomi for meg og barna, nå går de til fars forbruk og hobbyer i hjemlandet. Noe jeg kan gjøre? Advokat? Har prøvd å forklare NAV situasjonen men sånn er reglene i følge dem, fordi vi har felles foreldreansvar.

Hæ? Dette skjønte jeg ikke. Skal far ha barnetrygd selv om barna er hos deg? For å overføre til deg da i sa fall?

Anonymkode: 6c37c...638

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Dette skjønte jeg ikke. Skal far ha barnetrygd selv om barna er hos deg? For å overføre til deg da i sa fall?

Nei, han overfører dem ikke til meg. Han får nå over 90.000 etterbetalt i hjemlandet i barnetrygd, som han kjøper bildeler og reiser til Spania for i stedet for å bidra til barna. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste etterpå at han nekter å overføre. Det plikter han jo å gjøre vil jeg tro. Felles foreldreansvar har ingenting å si, det er den som har barna boende hos seg som skal ha barnetrygden. Til og med dobbel barnetrygd som enslig forsørger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han overfører dem ikke til meg. Han får nå over 90.000 etterbetalt i hjemlandet i barnetrygd, som han kjøper bildeler og reiser til Spania for i stedet for å bidra til barna. 

Da får du bytte saksbehandler på NAV, for dette er ikke regelverket. Du som enslig forsørger skal ha barnetrygden.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du bytte saksbehandler på NAV, for dette er ikke regelverket. Du som enslig forsørger skal ha barnetrygden.

Nei, desverre. Det er fordi jeg ikke jobber i Norge. Jeg jobbet i det andre landet. Nå studerer jeg, for å få hverdagen til å gå opp i en etableringsfase i Norge og gjøre ferdig utdannelsen min. Og da er det far som skal ha barnetrygd i hjemlandet, siden han er uføretrygdet der, og uføretrygd fra utlandet trumfer studier i Norge i denne EØS-loven. Hjelper ikke heller om jeg bare blir ringevikar i Norge, det må være et fast prosent stilling i Norge og jeg må sende inn lønnsslipper hver måned, sier NAV.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synd, men mange flytter utenlands uten å sjekke forholdene skikkelig - som hva skjer hvis jeg flytter til Norge igjen, hva må til, har jeg krav på noe, eller er det landet jeg flyttet til som skal sørge for meg og ev barn, har jeg bet til Norge sånn at jeg har trygderett når det går føyka i utlandet og jeg kommer tilbake til Norge... osv...

Anonymkode: fbc86...f9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, desverre. Det er fordi jeg ikke jobber i Norge. Jeg jobbet i det andre landet. Nå studerer jeg, for å få hverdagen til å gå opp i en etableringsfase i Norge og gjøre ferdig utdannelsen min. Og da er det far som skal ha barnetrygd i hjemlandet, siden han er uføretrygdet der, og uføretrygd fra utlandet trumfer studier i Norge i denne EØS-loven. Hjelper ikke heller om jeg bare blir ringevikar i Norge, det må være et fast prosent stilling i Norge og jeg må sende inn lønnsslipper hver måned, sier NAV.

Ok, jeg kan ikke reglene om barnetrygd i utlandet. Men det hørtes merkelig ut da barnetrygd er for å forsørge barna, og derfor skal til den som har hovedansvaret for barna

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Så Island eller Liechtenstein da altså

Anonymkode: cd06e...2ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en lite gjennomtenkt konsekvens av regelverket. Har du vurdert å kontakte en journalist og få belyst dette i media?

Anonymkode: 6c425...12d

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feil

Du må klage

Anonymkode: 51e0c...354

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Leste etterpå at han nekter å overføre. Det plikter han jo å gjøre vil jeg tro. Felles foreldreansvar har ingenting å si, det er den som har barna boende hos seg som skal ha barnetrygden. Til og med dobbel barnetrygd som enslig forsørger.

Ikke dobbel men for 1 ekstra barn

Anonymkode: 51e0c...354

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samtykket far til at du tok ungene og flyttet de ut av hjemlandet sitt og har du den juridiske omsorgsretten?

Anonymkode: 4d2e5...4ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke sant!

Barnetrygden utbetales til bostedsforelderen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barnetrygd har INGENTING med arbeidsforholdet å gjøre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så Island eller Liechtenstein da altså

Anonymkode: cd06e...2ce

Dette er EU/EØS-landene:

• Belgia
  • Bulgaria
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Frankrike
  • Hellas
  • Irland
  • Island
  • Italia
  • Kroatia
  • Kypros
  • Latvia
  • Liechtenstein
  • Litauen
  • Luxembourg
  • Malta
  • Nederland
  • Norge
  • Polen
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spania
  • Sverige
  • Tsjekkia
  • Tyskland
  • Ungarn
  • Østerrike

Anonymkode: 4d2e5...4ef

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...