Gå til innhold

Viltgryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage middag til vennegjengen fredag kveld.

Har tenkt å lage viltgryte, og har googlet meg fram til forskjellige oppskrifter. Men denne jungelen av oppskrifter gjør meg bare mer forvirret...

Har noen her en god oppskrift på viltgryte?

:) Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke så overbegeistret for den tradisjonelle fløte- og brunostvarianten, så jeg gjør det sånn:

Bruner kjøttet i en gryte. Hell over litt balamicoeddik og litt sukker. Salt og pepper, laurbærblader, knuste einebær, tomatpure og litt løk som du har brunet sammen med kjøttet. Tilsett vann så det såvidt dekker innholdet i gryta og la det trekke under lokk. Når kjøttet begynnner å bli mørt, men det fremdeles er igjen en del trekketid, tilsetter jeg brunede hele sjalottløk og sopp (helst kantareller eller annen skogssopp) og lar det hele trekke ferdig. Jevne med litt maizena til slutt. Smak til med salt og pepper, eventuelt mer eddik og sukker.

Ekstra godt å servere med god potetmos, gjerne med sellerirot i. Og de grønnsakene du liker best. Jeg liker rosenkål og kanskje gulrøtter.

Hilsen Plym

Skrevet

Takk, Plym!

Jeg hadde faktisk tenkt å servere med potetmos/rotstappe :)

Skrevet

Dette er min favoritt, kjempegod! Steker hakket løk mykt. Tar ut og bruner viltkjøttet. Har løken tilbake og har i gulrøtter i skiver (gjerne sopp også, men det liker jeg ikke), 5-6 knuste einerbær, litt timian, salt/pepper og vann. Lar småkoke en halvtimes tid. Så har jeg i tyttebærsyltetøy, brunost og seterrømme og lar koke 15-20 minutter til. Serverer med potet/sellerirotmos og rosenkål.

Skrevet

TORO Jegergryte :-D billig og god. Tar oppi masse brokkoli og sopp.Potetstappe.

Skrevet
TORO Jegergryte :-D  billig og god. Tar oppi masse brokkoli og sopp.Potetstappe.

:Nikke:

Og bruker reinskav. Husk tyttebærsyltetøy!

Skrevet
TORO Jegergryte :-D  billig og god. Tar oppi masse brokkoli og sopp.Potetstappe.

:Nikke:

Og bruker reinskav. Husk tyttebærsyltetøy!

:sikle:

Skrevet
Dette er min favoritt, kjempegod! Steker hakket løk mykt. Tar ut og bruner viltkjøttet. Har løken tilbake og har i gulrøtter i skiver (gjerne sopp også, men det liker jeg ikke), 5-6 knuste einerbær, litt timian, salt/pepper og vann. Lar småkoke en halvtimes tid. Så har jeg i tyttebærsyltetøy, brunost og seterrømme og lar koke 15-20 minutter til. Serverer med potet/sellerirotmos og rosenkål.

Denne har jeg prøvd! Den var supergod! :sikle:

Mannen min er kokk og han sa at dette var den beste viltgryten han hadde smakt. Og han er kresen. ;)

Skrevet

Mannen min er kokk og han sa at dette var den beste viltgryten han hadde smakt. Og han er kresen. ;)

Arkana er jo skikkelig gourmetkokk! Tror du må lage KG-kokebok, Arkana! ;)

Skrevet

Mulig jeg prøver Arkana sin :)

Arkana: Hvor mye vann, rømme og brunost bruker du i forhold til kjøtt og løk?

Skrevet
Arkana: Hvor mye vann, rømme og brunost bruker du i forhold til kjøtt og løk?

Tja, jeg bruker kanskje 4-500 g kjøtt, en stor løk, 2-3 gulrøtter, litt over en halv boks seterrømme, 4-5 tykke skiver brunost og ca 2-3 dl vann (litt avhengig av hvor mye saus du vil ha, du kan godt jevne med maisenna om den blir for tynn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...