AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg er litt usikker på hvor streng jeg skal være med jenta mi på fem år angående rydding. Hun liker ikke å rydde, men hun er utrolig flink når hun faktisk gjør det. En gang ryddet hun stuen for leker på eget initiativ og det var strøkent. Men altså.. Hun roter ekstremt mye og avslutter gjerne ikke en aktivitet før hun går over på en annen, og slik skapes da rotet. Hun kryssleker også, så bruker gjerne puslespillbrikker til dukkemat og bygger barbie møbler med brorens duplo.. Og er det ikke lenger plass på hennes rom, drar hun gjerne leker ut i stua.. Jeg kan jo ikke be henne om å "kun bruke barbieting når du leker med barbie" osv.. Så når hun er ferdig med å leke en lek, og jeg ser at hun skal over på en ny greie, så minner jeg henne på å rydde. Jeg har ikke alltid mulighet til å hjelpe henne, så sier hun kan rydde det hun klarer.. Men hun nekter. Hun begynner å skylde på alt og alle og hvis broren har vært "borti" lekene er det plutselig han som har rotet dem ut (han er ett år). Hittil har jeg ikke villet kjefte og smelle, men jeg har tatt en god opprydning sjøl et par ganger i uken. Vi har også sortert ut og ryddet bort ting og hatt et greit system... Men hun får altså så mye greier med seg fra andre familiemedlenner og jeg får så lyst å sende en felles melding og si "slutt å gi dattera mi brukte ballonger og flergangssugerør og gamle sparegriser og sofaputer, fordi hun leker ikke med det, hun synes bare det dere har er fint". Altså hva skal jeg gjøre? Bør jeg faktisk forvente at hun rydder opp og stå på mitt og stoppe hele verden til hun har ryddet ferdig? Bør jeg ikke forvente en pøkk og la det flyte til jeg har tid til å hjelpe henne (aka hun sitter og ser på mens jeg rydder, for det er det som vanligvis skjer).. Anonymkode: 05e10...cc3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 Blir det rotete, så har dere for mange ting. Det gjelder om man er 5 eller 50 Anonymkode: 311aa...16b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir det rotete, så har dere for mange ting. Det gjelder om man er 5 eller 50 Anonymkode: 311aa...16b Spørs hva definisjonen av rot er. For meg er det hvis veska mi ligger på feil sted, feks i stua og alle klossene ligger utover gulvet og under skjenken, men betyr slett ikke at det er for mye ting. Anonymkode: 05e10...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Spørs hva definisjonen av rot er. For meg er det hvis veska mi ligger på feil sted, feks i stua og alle klossene ligger utover gulvet og under skjenken, men betyr slett ikke at det er for mye ting. Anonymkode: 05e10...cc3 Eh Okey... Fikk ikke så veldig lyst å svare mer her kjente jeg Anonymkode: 311aa...16b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 4 åringen her er helt lik. Akkurat samme greiene om at når han er ferdig å leke med en ting, så ber vi han rydde opp det han leket med FØR han roter utover det andre. Vi har funnet en teknikk med 'ryddesang', da er det FULL fart å rydde! Av og til samarbeider vi så det går fortere, hender han trenger en påminnelse av og til for han blir distrahert og begynner å leke istedet 😅 Ellers er han veldig flink å hjelpe til når jeg henter bøtta med såpe og klut for å vaske litt i huset, da får han egen bøtte med klut. Når det begynner å "flyte over" med ting som ikke lekes med, tar jeg en runde når han er i bhgen og kaster ting. Noen ting "mellom-lagrer" jeg i tilfelle spørsmål om den spesifikke tingen. Jeg er selv veldig glad i å kjøpe nye leker som vi leker med sammen, men tar da gjerne en samtale i forveien om at "vi kan rydde bort/gi bort/selge denne leken, for da kan vi kjøpe denne". Jeg er ingen fan av kjefting og det å være bastant på ryddingen, da jeg tenker at barna er små bare en gang, og jeg forventer at det ser ut som et bomba barnerom (for vår del stue), da vet jeg at barna har kost seg. Jeg er gjerne med å hjelper å rydde, da er både han og jeg fornøyde og blide etterpå, og bonus at det går fortere! Anonymkode: ac861...1af
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Jeg ber datteren rydde opp det hun holdt på med før hun begynner på noe helt nytt. Lek med flere ulike typer leker er det mye av her også. Samt å legge skylden for rotet på lillesøster 😅 Å blande lekene syns jeg er greit, og noen ganger å la lekene ligge utover, gjøre noe annet og så komme tilbake og fortsette leken. Men regelen er å rydde opp før hun avslutter og går til en helt annen lek. Jeg er såpass streng at jeg sier at rydder du ikke, får du ikke leke med dette. Nå om dagen er det for eksempel veldig stas og dra utover masse fra klesskapet og skifte antrekk for forskjellige roller i leken. Det er kun lov om klærne havner på plass igjen etterpå. Eller å klippe i papir. Ikke noe saks og papir mer om det fører til at det ligger papirklipp utover hele stuegulvet når kvelden kommer. Som brukeren over, syns jeg også det er litt trivelig når det ser helt bombet ut mot slutten av dagen. Da har de kost seg Og jeg hjelper gjerne til med ryddingen, men da må også barnet delta aktivt. Hun mener gjerne at hun er alt for sliten til å rydde. Og da pleier det å hjelpe å istemme at ja det er jammen skikkelig slitsomt å rydde i stedet for å følge innskytelsen til å si irritert at da kan hun ikke rote sånn, for rydde må en gjøre. Ryddemusikk/konkurranse/rollelek underveis funker, men det er slett ikke alltid jeg selv orker å sette i gang sånt på slutten av dagen. Anonymkode: 26be4...f69 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg ber datteren rydde opp det hun holdt på med før hun begynner på noe helt nytt. Lek med flere ulike typer leker er det mye av her også. Samt å legge skylden for rotet på lillesøster 😅 Å blande lekene syns jeg er greit, og noen ganger å la lekene ligge utover, gjøre noe annet og så komme tilbake og fortsette leken. Men regelen er å rydde opp før hun avslutter og går til en helt annen lek. Jeg er såpass streng at jeg sier at rydder du ikke, får du ikke leke med dette. Nå om dagen er det for eksempel veldig stas og dra utover masse fra klesskapet og skifte antrekk for forskjellige roller i leken. Det er kun lov om klærne havner på plass igjen etterpå. Eller å klippe i papir. Ikke noe saks og papir mer om det fører til at det ligger papirklipp utover hele stuegulvet når kvelden kommer. Som brukeren over, syns jeg også det er litt trivelig når det ser helt bombet ut mot slutten av dagen. Da har de kost seg Og jeg hjelper gjerne til med ryddingen, men da må også barnet delta aktivt. Hun mener gjerne at hun er alt for sliten til å rydde. Og da pleier det å hjelpe å istemme at ja det er jammen skikkelig slitsomt å rydde i stedet for å følge innskytelsen til å si irritert at da kan hun ikke rote sånn, for rydde må en gjøre. Ryddemusikk/konkurranse/rollelek underveis funker, men det er slett ikke alltid jeg selv orker å sette i gang sånt på slutten av dagen. Anonymkode: 26be4...f69 Veldig fint å lese, takk for et fint svar 💕 dattera mi kan også finne på å si at det er slitsomt, kjedelig osv.. Er alltid enig med henne. Pleier å dra den litt lenger å si "jeg synes det er veldig kjedelig selv, særlig når det ikke er jeg som har rotet engang.." så gjør vi det sammen i en superfart. Jeg er ikke veldig nøye. Jeg ser når hun har lagt litt krefter i det. Glemmer hun et par ting er det greit. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 4 åringen her er helt lik. Akkurat samme greiene om at når han er ferdig å leke med en ting, så ber vi han rydde opp det han leket med FØR han roter utover det andre. Vi har funnet en teknikk med 'ryddesang', da er det FULL fart å rydde! Av og til samarbeider vi så det går fortere, hender han trenger en påminnelse av og til for han blir distrahert og begynner å leke istedet 😅 Ellers er han veldig flink å hjelpe til når jeg henter bøtta med såpe og klut for å vaske litt i huset, da får han egen bøtte med klut. Når det begynner å "flyte over" med ting som ikke lekes med, tar jeg en runde når han er i bhgen og kaster ting. Noen ting "mellom-lagrer" jeg i tilfelle spørsmål om den spesifikke tingen. Jeg er selv veldig glad i å kjøpe nye leker som vi leker med sammen, men tar da gjerne en samtale i forveien om at "vi kan rydde bort/gi bort/selge denne leken, for da kan vi kjøpe denne". Jeg er ingen fan av kjefting og det å være bastant på ryddingen, da jeg tenker at barna er små bare en gang, og jeg forventer at det ser ut som et bomba barnerom (for vår del stue), da vet jeg at barna har kost seg. Jeg er gjerne med å hjelper å rydde, da er både han og jeg fornøyde og blide etterpå, og bonus at det går fortere! Anonymkode: ac861...1af Å så heldig du er, gøy med noen som liker å hjelpe til 😍❤️ har prøvd å få dattera mi til å bli med å vaske osv, men hun er ikke så glad i det. Hun liker å tørke støv da, så det er bra haha 💕 Synes det er fint at hun velger å leke fremfor å mase om tv osv, så alt for streng blir jeg ikke, men idag måtte jeg bli detfor hun hadde lekt med månesand og det var blanda inn i leker og ut i stua og da nei huff... Fikk sand under sokkene.... Anonymkode: 05e10...cc3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Vi har ryddekvarter med barna hver kveld. Utrolig hva man får gjort på femten effektive minutter. I tillegg må de rydde det de har holdt på med før de kan dra ut noe nytt. Er det snakk om større prosjekter, så får de lov til å ha to prosjekter hver stående fremme. Men alle løse deler ryddes vekk. Anonymkode: 74364...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 Her fungerer det å rydde sammen. Anonymkode: 7be9a...4c2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Blir det rotete, så har dere for mange ting. Det gjelder om man er 5 eller 50 Anonymkode: 311aa...16b Tull! Barn leker.. Om de har 5 eller 50ting..Du har ett fasadehjem du? Men de må lære og rydde opp etter seg! Og ikke at foreldrene gjør det for de! Anonymkode: 54dfb...536
Hannah80 Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Lot han utfolde seg, og han fikk lov å rote rundt med lekene sine. Så ryddet han når kvelden kom. 😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå