Adrenalina1 Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #21 Del Skrevet 26. mai 2022 Albbas skrev (54 minutter siden): Det er veldig lurt, supersett gjør økten mer effektiv. Jeg syns styrketrening i flere år har blitt overkomplisert av diverse "eksperter", men de siste årene har fokuset vært på å gjøre styrketrening enkelt, og det er veldig bra! Følger samme prinsipp som @Sandum.PTbeskriver over, med å øke vektene når jeg greier 8-10 reps, og ellers ikke noe dilling med antall reps. For 10 år siden var det et utrolig mas "der ute" med at man måtte gjøre så mange reps for styrke, og så mange reps for muskelvekst og what not. Og teknikken måtte være pinlig perfekt. Det er heldigvis ikke så komplisert lengre. 😅 Får håpe du har rett. At det ikke er så komplisert lengre☺️ Men ellers mener jeg det er viktig med riktig teknikk. Ellers kan man få skader. Så akkurat det tror jeg er viktig☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. mai 2022 #22 Del Skrevet 26. mai 2022 4 hours ago, Adrenalina1 said: Får håpe du har rett. At det ikke er så komplisert lengre☺️ Men ellers mener jeg det er viktig med riktig teknikk. Ellers kan man få skader. Så akkurat det tror jeg er viktig☺️ Nja, teknikk er viktig, men det er mye som er påstått å være gal teknikk som ikke er det likevel. Kroppen er mer robust enn man likte å tro i 2010. Jeg har blitt mye sterkere etter jeg kunne drite i at knærne ikke skal over tærne i knebøy for eksempel. Eller at det ikke er farlig med krum rygg i tunge markløft. 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 26. mai 2022 Forfatter #23 Del Skrevet 26. mai 2022 Albbas skrev (1 time siden): Nja, teknikk er viktig, men det er mye som er påstått å være gal teknikk som ikke er det likevel. Kroppen er mer robust enn man likte å tro i 2010. Jeg har blitt mye sterkere etter jeg kunne drite i at knærne ikke skal over tærne i knebøy for eksempel. Eller at det ikke er farlig med krum rygg i tunge markløft. 😃 Men du er kanskje ung og tåler ‘’feil’’ teknikk bedre? Jeg kan i hvert fall ikke ha knærne over tærne ved knebøy. Da får jeg problemer. Men jeg går så dypt ned at hoftene er under knærne. Det går helt fint. Ellers er det viktig at nakken er på linje med ryggen. At man ikke bøyer hodet bakover, eller fremover. Det tror jeg er viktig. Foreløpig gjør jeg bare markløft med kettlebell. Er bare så glad i å trene med den kula🤗 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 26. mai 2022 #24 Del Skrevet 26. mai 2022 Adrenalina1 skrev (9 timer siden): Hehe☺️ Ja, jeg skjønner. Jeg leser en del om styrke, men for meg virker det innviklet. Det trenger det sikkert ikke være. Kanskje jeg skal slutte å lese så mye og bare trene☺️Kan jeg trene feks armer og så lår i hvilepausen før jeg går over på neste sett på armene. Ellers tar det jo lang tid hvis jeg bare skal gå å vase rundt på gulvet i pausene☺️ Ja, supersett som det kan du fint kjøre. Da holder det med ca. 1 min pause 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 26. mai 2022 #25 Del Skrevet 26. mai 2022 Adrenalina1 skrev (51 minutter siden): Men du er kanskje ung og tåler ‘’feil’’ teknikk bedre? Jeg kan i hvert fall ikke ha knærne over tærne ved knebøy. Da får jeg problemer. Men jeg går så dypt ned at hoftene er under knærne. Det går helt fint. Ellers er det viktig at nakken er på linje med ryggen. At man ikke bøyer hodet bakover, eller fremover. Det tror jeg er viktig. Foreløpig gjør jeg bare markløft med kettlebell. Er bare så glad i å trene med den kula🤗 At knær ikke skal over tær er vel en gammel myte som fastnet i treningsmiljøet. Det finnes ingen grunn til at man ikke skal gjøre det slik. Selv tror jeg det beste er å lytte til kroppen. Jeg får smerter i knær om jeg prøver å ikke la knær gå over tær. Så for meg blir dette feil. Vi er jo alle forskjellige 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 26. mai 2022 #26 Del Skrevet 26. mai 2022 Albbas skrev (2 timer siden): Nja, teknikk er viktig, men det er mye som er påstått å være gal teknikk som ikke er det likevel. Kroppen er mer robust enn man likte å tro i 2010. Jeg har blitt mye sterkere etter jeg kunne drite i at knærne ikke skal over tærne i knebøy for eksempel. Eller at det ikke er farlig med krum rygg i tunge markløft. 😃 Adrenalina1 skrev (52 minutter siden): Men du er kanskje ung og tåler ‘’feil’’ teknikk bedre? Jeg kan i hvert fall ikke ha knærne over tærne ved knebøy. Da får jeg problemer. Men jeg går så dypt ned at hoftene er under knærne. Det går helt fint. Ellers er det viktig at nakken er på linje med ryggen. At man ikke bøyer hodet bakover, eller fremover. Det tror jeg er viktig. Foreløpig gjør jeg bare markløft med kettlebell. Er bare så glad i å trene med den kula🤗 At knær ikke skal "over tær" er en stor misforståelse jeg ser gå igjen. Tror det er en misforståelse av "knær over tær" eller "knees over toes". Dette beskriver at man skal la knær gå i samme retning som tær, ikke at man må stoppe fremoverføring av kne når kneet er over tærne. Så du skal altså ikke inn i valgus eller varus, men du skal passe på at knær går i samme retning som tær. Dette beskytter korsbånd osv. Men veldig mange har en anatomi som gjør det klin umulig å kjøre knebøy hvis knærne ikke er lenger frem enn tærne. Det er ikke noe farlig med det. Faktisk er det en del øvelser mot smerte i kne som bruker dette aktivt, for eksempel øvelsen på skråbrett mot jumpers knee. Dette er ikke bra: Dette er totalt uproblematisk: Så er det jo individuelle forskjeller der noen kan oppleve problemer og andre ikke. Jeg kan jo ikke ta en vanlig knebøy engang, så 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 26. mai 2022 #27 Del Skrevet 26. mai 2022 Loboto skrev (6 minutter siden): At knær ikke skal over tær er vel en gammel myte som fastnet i treningsmiljøet. Det finnes ingen grunn til at man ikke skal gjøre det slik. Selv tror jeg det beste er å lytte til kroppen. Jeg får smerter i knær om jeg prøver å ikke la knær gå over tær. Så for meg blir dette feil. Vi er jo alle forskjellige 😄 Skrev mens du postet 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 26. mai 2022 #28 Del Skrevet 26. mai 2022 Adrenalina1 skrev (På 25.5.2022 den 19.10): Fordi jeg blir lei av det. Har aldri vært glad i det, men vet hvor viktig det er. Spesielt siden jeg er eldre(61).Og kroppen har godt av litt hvile. Jeg leste akkurat at nybegynnere bør ta en pause hver 8-10 uke. Viderekommne litt oftere. Tror ikke det er dumt. Jeg holder nå på med en ukes pause fra styrke. Trener cardio i tillegg. PT har jeg ikke råd til. Treningssentere kan jeg ikke fordra. Har vekter og apparater hjemme. Funker fjell. Pause blir vel det som kalles deload uke da. Det er vanlig hver 8 til 10 uke. Det går ut på å ta en uke hvor du feks bare trener med kroppsvekt (pushups ol) eller yoga. Dette gjør jeg hver 8 uke, men jeg tar ikke helt pause fra trening nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 27. mai 2022 Forfatter #29 Del Skrevet 27. mai 2022 Loboto skrev (19 timer siden): Pause blir vel det som kalles deload uke da. Det er vanlig hver 8 til 10 uke. Det går ut på å ta en uke hvor du feks bare trener med kroppsvekt (pushups ol) eller yoga. Dette gjør jeg hver 8 uke, men jeg tar ikke helt pause fra trening nei. Jeg har bare tatt en ukes pause fra styrke. Har trent cardio, for det meste løping denne uka. Så er det på’n igjen på mandag. Hva er grunnen til at du ikke tar deg helt pause forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #30 Del Skrevet 27. mai 2022 Adrenalina1 skrev (6 minutter siden): Jeg har bare tatt en ukes pause fra styrke. Har trent cardio, for det meste løping denne uka. Så er det på’n igjen på mandag. Hva er grunnen til at du ikke tar deg helt pause forresten? Får jo noen pauser innimellom ved feks sykdom. Anonymkode: e0d90...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 27. mai 2022 Forfatter #31 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får jo noen pauser innimellom ved feks sykdom. Anonymkode: e0d90...66e Ja, ok. Ser den. Men siden jeg aldri er syk, unner jeg meg helt fri fra styrke sånn ca hver 8-9 uke. Ødelegger ikke resultatet for det☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå