Gå til innhold

Kan en psykolog på dps ta meg av en adhd diagnose uten ordentlig grunnlag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.  Jeg ble henvist til dps pga ptsd. Jeg har ADD og hatt det i mange år, men diagnosen ble stilt men de var ikke 100% sikker. Jeg har vært hos nevropsykolog to ganger i etterkant og det er ganske sikkert at jeg har det, men de var vel litt usikker på om det kom fra traumer eller ikke, saken der er klar, det er ikke traumer som gjør det. 

sliter også med utmattelse, fikk add diagnosen ca samme tid jeg hadde kyssesyken, samme med dysleksi og lærevansker. men problemene med add har altså vart siden barndom. 

og nå mener dps at jeg ikke har add, bare av å ha snakket med meg om alt mulig annet og ikke faktisk spurt i forhold til add. Har ikke fått noe spørsmål, kun ang stress, humøret osv. og syns dette er ekstremt merkelig og noe jeg ikke godtar. For jeg er skråsikker på at jeg har det, for det er faktisk det eneste som kan forklare alt jeg sliter med av det kognitive. Ja, utmattelse kan gi noe av de samme symptomene men ikke i nærheten av alt. Og problemene startet jo lenge lenge før utmattelsen. 

Dps sier jeg kan få en second opinion, men hvor? Og hvorfor skal jeg settes av add diagnosen når papirer og det jeg forteller er så klart som det går An? Jeg forstår det bare ikke. Jeg kom inn der for å få hjelp, men står igjen med mindre hjelp. 

jeg har slete i så mange år, og håpte at nå skulle jeg endelig få noe hjelp, men istedenfor står jeg til slutt på bar Bakke med ingen hjelp, å sette meg av diagnosen som forklarer 100% hvordan jeg har hatt det og har det, vil føre til at jeg igjen ikke får hjelp av feks nav. Har aldri klart å stå i en 100% jobb, og har ikke i nærheten klart jobb etter barna ble født. Pga det kognitive, lærevanskene, har ikke klart å lært meg noe på flere år i samme yrke, jeg forstår ikke sammenhengen eller hvordan jeg skal gjøre ting og tror jeg er ferdig også er jeg ikke det. Får ikke med meg noe, er for sensitiv til visse yrker, at det blir for store belastninger med jobb, husarbeid, unger, hygiene, absolutt alt er for mye når det er for mye da jeg glemmer mye, takler ikke for mye informasjon, blir utmattet, hodet går i spinn, klarer ikke fokusere, tenke, blir sint, irritert, lei meg. + så mye mer. 

Så hvordan kan en psykiatrer/psykolog ta meg av en adhd diagnose når det ikke var derfor jeg var der, er det ikke en nevropsykolog som kan dette her? 
noe nevropsykologen hadde skrevet var at jeg satt så mye i ro under hele testen. Noe dps henger seg opp i, Ja jeg er rolig av meg, men rastløse bein og hender, tviler sterkt på at jeg er den eneste som sitter i ro under samtaler. Det gjør vel de fleste med add. Men hjemme så går jeg fra en ting og løper til en annen i ett sett. grunnet til at jeg sitter i ro er vel pga utmattelsen. 

Anonymkode: d41d1...bbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei.  Jeg ble henvist til dps pga ptsd. Jeg har ADD og hatt det i mange år, men diagnosen ble stilt men de var ikke 100% sikker. Jeg har vært hos nevropsykolog to ganger i etterkant og det er ganske sikkert at jeg har det, men de var vel litt usikker på om det kom fra traumer eller ikke, saken der er klar, det er ikke traumer som gjør det. 

sliter også med utmattelse, fikk add diagnosen ca samme tid jeg hadde kyssesyken, samme med dysleksi og lærevansker. men problemene med add har altså vart siden barndom. 

og nå mener dps at jeg ikke har add, bare av å ha snakket med meg om alt mulig annet og ikke faktisk spurt i forhold til add. Har ikke fått noe spørsmål, kun ang stress, humøret osv. og syns dette er ekstremt merkelig og noe jeg ikke godtar. For jeg er skråsikker på at jeg har det, for det er faktisk det eneste som kan forklare alt jeg sliter med av det kognitive. Ja, utmattelse kan gi noe av de samme symptomene men ikke i nærheten av alt. Og problemene startet jo lenge lenge før utmattelsen. 

Dps sier jeg kan få en second opinion, men hvor? Og hvorfor skal jeg settes av add diagnosen når papirer og det jeg forteller er så klart som det går An? Jeg forstår det bare ikke. Jeg kom inn der for å få hjelp, men står igjen med mindre hjelp. 

jeg har slete i så mange år, og håpte at nå skulle jeg endelig få noe hjelp, men istedenfor står jeg til slutt på bar Bakke med ingen hjelp, å sette meg av diagnosen som forklarer 100% hvordan jeg har hatt det og har det, vil føre til at jeg igjen ikke får hjelp av feks nav. Har aldri klart å stå i en 100% jobb, og har ikke i nærheten klart jobb etter barna ble født. Pga det kognitive, lærevanskene, har ikke klart å lært meg noe på flere år i samme yrke, jeg forstår ikke sammenhengen eller hvordan jeg skal gjøre ting og tror jeg er ferdig også er jeg ikke det. Får ikke med meg noe, er for sensitiv til visse yrker, at det blir for store belastninger med jobb, husarbeid, unger, hygiene, absolutt alt er for mye når det er for mye da jeg glemmer mye, takler ikke for mye informasjon, blir utmattet, hodet går i spinn, klarer ikke fokusere, tenke, blir sint, irritert, lei meg. + så mye mer. 

Så hvordan kan en psykiatrer/psykolog ta meg av en adhd diagnose når det ikke var derfor jeg var der, er det ikke en nevropsykolog som kan dette her? 
noe nevropsykologen hadde skrevet var at jeg satt så mye i ro under hele testen. Noe dps henger seg opp i, Ja jeg er rolig av meg, men rastløse bein og hender, tviler sterkt på at jeg er den eneste som sitter i ro under samtaler. Det gjør vel de fleste med add. Men hjemme så går jeg fra en ting og løper til en annen i ett sett. grunnet til at jeg sitter i ro er vel pga utmattelsen. 

Noe så kjedelig!😕

Da tror jeg at du må be fastlegen din om å henvise deg for en second opinion. 

Jeg sitter også helt i ro på dps (men fikler alltid med huden rundt neglene😬), men er likevel nesten helt sikker på at jeg har add. Ingenting annet gir mening, og jeg har hatt symptomene siden jeg var barn. Men behandler har kommentert på at jeg sitter så stille, og trodde ikke at jeg var noe hyperaktiv i det hele tatt, selv om jeg er det hjemme.

Synes det er rart at de ikke har oppdatert seg på diagnosen(?). Når jeg leser meg opp på det selv, så finner jeg jo kjempemasse om at kvinner er veldig flinke til å maskere det, og kan være mest dagdrømmende osv. 

Håper virkelig at du får diagnosen tilbake! Skjønner at det er frustrerende, når diagnosen egentlig sier så mye om hvorfor du fungerer som du gjør. 

Anonymkode: b6ccd...59b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i all verden skaffet du deg barn hvis du fungerte så dårlig? Og å få barn er ingen menneskerett sånn at man bare kan velge å få barn istedenfor å jobbe. 

Anonymkode: cb28e...08b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i all verden skaffet du deg barn hvis du fungerte så dårlig? Og å få barn er ingen menneskerett sånn at man bare kan velge å få barn istedenfor å jobbe. 

Er dette virkelig nødvendig??

Anonymkode: a4a59...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det var nå virkelig en unødvendig kommentar! 

for jeg visste ingenting da, som jeg vet nå. Jeg fikk aldri hjelp, og visste ikke hva som feilte meg, før etter jeg fikk barn når jeg begynte å lese mer om det og forstå meg selv bedre. Hadde jeg visst det jeg vet idag tidligere så hadde jeg enten ikke fått barn, eller max 1.

vist du tror jeg valgte barn, fremfor å jobbe så må du virkelig ha hjelp om det er sånn du tenker om folk. Her har jeg prøvd og presset meg i jobb lenge og prøvd forskjellig, men det har ikke fungert. Fordi både hjernen og kroppen streiker. Det er da ikke barna sin feil at det ikke går, det handler om meg. Det hadde jo ikke fungert om jeg hadde hatt barn eller ikke. Så det var veldig unødvendig sagt av deg. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noe så kjedelig!😕

Da tror jeg at du må be fastlegen din om å henvise deg for en second opinion. 

Jeg sitter også helt i ro på dps (men fikler alltid med huden rundt neglene😬), men er likevel nesten helt sikker på at jeg har add. Ingenting annet gir mening, og jeg har hatt symptomene siden jeg var barn. Men behandler har kommentert på at jeg sitter så stille, og trodde ikke at jeg var noe hyperaktiv i det hele tatt, selv om jeg er det hjemme.

Synes det er rart at de ikke har oppdatert seg på diagnosen(?). Når jeg leser meg opp på det selv, så finner jeg jo kjempemasse om at kvinner er veldig flinke til å maskere det, og kan være mest dagdrømmende osv. 

Håper virkelig at du får diagnosen tilbake! Skjønner at det er frustrerende, når diagnosen egentlig sier så mye om hvorfor du fungerer som du gjør. 

Anonymkode: b6ccd...59b

Det skal jeg :)  Ja det gjør jeg og. Ja det er jo de eldre vettu. de har tydeligvis ikke oppdatert seg. 
ja, jeg vet jo ikke om den er tatt vekk eller om de ombestemmer seg. Men legen skulle vertfall snakke med dem. For det er tydelig at her kan jeg mer enn de. Tror ikke de sitter å leser seg opp på nye ting og tenker bare utifra gammelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Be om å bli henvist til nevropsykiater i oslo. Hvor bor du ts?

Anonymkode: c712c...03a

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg er 35 og har bedt om å utredes for add. Når jeg har snakket om det med lege og noen på dps før har de bare sagt at det sikkert er belastninger i oppveksten som gir symptomene, samt diverse situasjoner nå når jeg er voksen. Og så er det liksom ingenting å gjøre med det. Kjenner jeg er redd for feil diagnose eller å bare ikke bli tatt på alvor igjen.

Jeg har også hatt symptomer siden jeg var lita. Men noe som er typisk for jenter med add er at det ikke viser seg før puberteten. Virker som at mange leger osv. tror at det må være symptomer fra man er veldig liten.. Det er jo feil.

Jeg var stille og snill, hadde stort sett bra karakterer. Ansatte på skolen trodde bare jeg var beskjeden, og jeg var nok usynlig der. Bråkete barn som gjorde ugagn fikk oppmerksomhet. Jeg hadde såpass konsentrasjonsvansker på u.skolen at jeg satt på eget rom når klassen hadde prøver. Men tror ikke dette er dokumentert.

Og klart man kan sitte stille, men ha det totalt kaotisk på innsiden...

Jeg kan sitte stille som et lys i et møte. Hjemme står tv alltid på for litt bakgrunnstøy og jeg scroller på mobilen, leser, spiser eller har noe å fikle med.

Hørte om ei som satt helt stille da hun ble testa, det var uvanlig stille. Så de utelukka hyperaktivitet, men det var ingen tvil om add. Dette er noen år siden. Hyperaktivitet kan være mentalt, det har de vel mer fokus på nå som de kaller det adhd uoppmerksom type istedet for add.

Man kan bli ganske utmatta av å kompensere, gjøre så godt man kan for å fremstå mer "vanlig" ubevisst. Jo mer jeg leser om add, jo mer tenker jeg "aha, er det og typisk add-symptom?" om symptomer jeg ikke ante hadde med diagnosen å gjøre. Som jeg ikke har nevnt til lege at jeg har, for jeg trodde ikke det var relevant.

Det er masse mestringsstategier jeg har lagt meg til. Bl.a. å ha alskens lister over ting å gjøre. Nå tenker jeg ikke at det er meg det er noe galt med om noen sier det ikke passer å møtes f.eks. Før kunne jeg tenke at vedkommende syntes jeg var kjedelig å henge med f.eks. eller gruble på andre grunner. Veldig sånn kjip følelse av avvisning. Kjenner det fortsatt, men klarer stort sett å riste det av meg nå. Men om jeg tar initiativ en gang, og så blir det avvist, så spør jeg ikke igjen. Men dette med følelsen av at folk avviser er visst veldig spesielt for akkurat adhd. Så hvis du er sånn, så er det kanskje lurt å fokusere på det når du snakker med behandler?

Anonymkode: 3c091...eb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 20.03):

Psykologen på dps spurte ikke meg heller om hvordan jeg taklet stress og om jeg hadde humørsvingninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...