Gå til innhold

Binging\restricting-syklusen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring\råd\tips her?

Anonymkode: c8b4f...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva mener du? At du veksler mellom over- og underspising? 

Det sliter jeg med og, og det eneste som funker er å ikke begynne å kompensere etter å ha overspist. Jeg må spise jevnt gjennom døgnet. Har bare hatt noen få kvelder med overspising siden 1 mars etter at jeg økte det daglige matinntaket. Da hadde jeg først hatt en periode med sulting og vektnedgang for så å overspise og legge på meg 4,5 kg på tre måneder. 

Jeg har likevel gått litt ned i vekt siden 1 mars, men veldig sakte, og det er mye pga jeg trener så mye. Jeg spiser mellom 1800-2000 kcal daglig. Jeg har sånn 19,8 i BMI nå tror jeg. 

Sliter man med overspising og er overvektig så bør man først stabilisere vekten over en periode, og deretter gå veldig sakte ned i vekt. 0,5 kg i uken kan være for mye over tid. 0,3 kg tar riktignok lenger tid, men på sikt kan det være akkurat så sakte nedgang som gjør at du faktisk klarer det. 

Også viktig å få nok proteiner og fett i seg. Og helst unngå så mye sukker. 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Hva mener du? At du veksler mellom over- og underspising? 

Det sliter jeg med og, og det eneste som funker er å ikke begynne å kompensere etter å ha overspist. Jeg må spise jevnt gjennom døgnet. Har bare hatt noen få kvelder med overspising siden 1 mars etter at jeg økte det daglige matinntaket. Da hadde jeg først hatt en periode med sulting og vektnedgang for så å overspise og legge på meg 4,5 kg på tre måneder. 

Jeg har likevel gått litt ned i vekt siden 1 mars, men veldig sakte, og det er mye pga jeg trener så mye. Jeg spiser mellom 1800-2000 kcal daglig. Jeg har sånn 19,8 i BMI nå tror jeg. 

Sliter man med overspising og er overvektig så bør man først stabilisere vekten over en periode, og deretter gå veldig sakte ned i vekt. 0,5 kg i uken kan være for mye over tid. 0,3 kg tar riktignok lenger tid, men på sikt kan det være akkurat så sakte nedgang som gjør at du faktisk klarer det. 

Også viktig å få nok proteiner og fett i seg. Og helst unngå så mye sukker. 

ja, bruker mat som belønning før jeg dekompenserer (sulting og trening) så er det pån igjen

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, bruker mat som belønning før jeg dekompenserer (sulting og trening) så er det pån igjen

Okei.

Men da må du innse at for å komme deg vekk fra overspising så må du slutte med å kompensere og spise mer i det daglige. 

Så kan det være lurt å prøve å finne ut av hvilke situasjoner som gjør at du trigges til overspising. Men det vil være lettere å stå i mot overspisingen hvis du jevnt over spiser nok i løpet av dagen. 

Det er slik jeg må gjøre det selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei.

Men da må du innse at for å komme deg vekk fra overspising så må du slutte med å kompensere og spise mer i det daglige. 

Så kan det være lurt å prøve å finne ut av hvilke situasjoner som gjør at du trigges til overspising. Men det vil være lettere å stå i mot overspisingen hvis du jevnt over spiser nok i løpet av dagen. 

Det er slik jeg må gjøre det selv. 

Det er helgene som ødelegger for meg, jeg har vært flink typ fra mandag til fredag og som belønning ender det med i kanskje 4000 kalorier på søndagen, før det er pån igjen på blåmandag

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er helgene som ødelegger for meg, jeg har vært flink typ fra mandag til fredag og som belønning ender det med i kanskje 4000 kalorier på søndagen, før det er pån igjen på blåmandag

Ja, men da har du sannsynligvis spist for lite gjennom uken. Hvis flink = spise lite? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da har du sannsynligvis spist for lite gjennom uken. Hvis flink = spise lite? 

Ligger i underskudd på ca. 1000 kcal\dag, skal ned 10 kg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ligger i underskudd på ca. 1000 kcal\dag, skal ned 10 kg

Det er for mye når du sliter med overspising. Hvis du ligger 300 kcal i underskudd hver dag så går du ned ca 12 kg på ett år. Det har du tid til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser bare lunsj og middag. Ungår karbohydrater. Har sukkerfrisjokolade og lett iskrem i fryseren hvis krise, har også alltid tre til fire hardkokt egg i kjøleskapet. En typisk lunsj er salat med 4 egg, bacon og dressing og en typisk middag er 300 til 400 gram kjøtt eller fisk med grønsaker og saus. Prøver å få til en til to dager i uken der jeg faster, men det er i perioder der jeg har kontroll på bingingen og aldri uken før mensen. De periodene jeg under stress og har mange triggere som ofte fører til overspise episode sørger jeg alltid for

1. spise stappmett ved hver planlagt måltid.

2. koss med barn, mann eller hund på kvelden. 

3. drikke mye vann og te gjennom dagen 

4. svømming eller yoga ute. 

Anonymkode: f9671...314

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo ikke høre på råd?! Du ønsker å slutte med binging. Men for å klare det må du slutte med restriksjon FØRST.  Altså ikke leve så restriktivt på hverdager. Du ønsker å fortsette slik du gjør, men unngå overspisingsepisodene i helgene, vi sier at det ikke går når man sliter med dette. Det er hele poenget, når du har overspist (nå i helgen feks), skal du likevel ikke spise lite nå i dag. 

Anonymkode: 853e5...dd0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil jo ikke høre på råd?! Du ønsker å slutte med binging. Men for å klare det må du slutte med restriksjon FØRST.  Altså ikke leve så restriktivt på hverdager. Du ønsker å fortsette slik du gjør, men unngå overspisingsepisodene i helgene, vi sier at det ikke går når man sliter med dette. Det er hele poenget, når du har overspist (nå i helgen feks), skal du likevel ikke spise lite nå i dag. 

Anonymkode: 853e5...dd0

Det er dessverre en skikkelig stor kneik å komme over. I hvert fall hvis det ligger spiseforstyrrelse bak. Jeg har vært av og på med slikt i mange år. Har riktignok mesteparten av tiden hatt BMI helt i nedre sjiktet, men likevel vært konstant i loopen opp og ned i vekt. Men tidligere i år ble jeg så fed up at jeg endelig faktisk tok skikkelig tak i det. Og det har redusert overspisingen kraftig, samt at jeg har jo fått større frihet i matveien i det daglige. 

Jeg ser jo det at personer som sliter med overspising ofte er ganske motvillig til å innse at det er dette som må gjøres. Og det er jo det som gjør at de blir gående som en jojo i slankemodus år etter år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...