AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg mottok bidragsforskudd noen år før jeg gikk opp i lønn. Nå har min eksmann fått en regning fra NAV, Krever de kunn forskuddet fra han? Er noe av dette bidrag? Må jeg betale tilbake bidraget senere? Har lest på NAV, men jeg blir ikke noe klokere. Noen som kan hjelpe meg? Anonymkode: f9974...e8a
Eplejuice123 Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 (endret) Nei, du får ikke regning. Et bidragsforskudd er et bidrag fra nav fordi den som er bidragspliktig ikke kan, eller vil betale. Det skal sikre barnet. Siden du gikk opp i lønn har du mistet retten på bidragsforskudd, som du skriver, men dette er nav som krever tilbake fra far, da han har opparbeidet seg en gjeld. Hvis du ønsker barnebidrag kan du inngå avtale med far, eller gå via nav. Da krever de inn. Det kan være lurt om far ikke "gidder" å betale. Dette tar ca 4 mnd, men har tilbakevirkende kraft fra og med da du søkte. Endret 22. mai 2022 av Eplejuice123
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Jeg gikk via NAV for bidrag for mange år siden, det har ikke blitt betalt.. derfor lurte jeg på om han må kun har fått regning for forskuddet eller om noe av det er bidrag også Anonymkode: f9974...e8a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gikk via NAV for bidrag for mange år siden, det har ikke blitt betalt.. derfor lurte jeg på om han må kun har fått regning for forskuddet eller om noe av det er bidrag også Anonymkode: f9974...e8a Du vil sikkert ha sikre svar, men jeg vet ikke, bare tenker "høyt" her. Hvis vedtaket dere fikk den gangen for mange år siden var høyere enn forskuddet så vil fakturaen lyde på både forskuddet og bidraget sånn jeg tenker det logisk. Han har jo opparbeidet seg hele summen fra vedtaket gange de årene du har fått kun forskuddet, han skylder både NAV og deg og NAV har som jobb å drive det inn. Når han ikke har betalt har du bare fått forskuddet og han har fått purringer og gebyrer osv på det han ikke har betalt inn. Jeg har ringt et par ganger til NAV forvaltning for å sjekke om det er hos dem det har stoppet opp når far glemte å betale sin del av bidraget. Og begge gangene sa de at det ikke var far som hadde betalt og at dagen etter kom det til å bli sendt ut purring med 250 kroner i gebyr. Kan hende eksen din må ut med rimelig mye penger om han skal betale tilbake hele bidrag m/ forskudd + renter. Anonymkode: 16af1...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå