Gå til innhold

Min første jul!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Matahari offline

Hei!

Jeg har invitert svigerfamilien til julefeiring i år, så nå er det mange ting jeg må lære meg. Først og fremst lurer jeg på hva jeg skal lage til middag. Han er vant til ribbe og det liker ikke jeg. Jeg er vant til kalkun - og det liker ikke han! Så da tenkte jeg å lage en helt ny tradisjon, som gjerne kan bestå av noe utradisjonelt. Har du et godt forslag?

Vi har snakket om torsk. Problemet er bare at det liker vi så godt at vi helst ikke vil begrense torskespisingen til kun 1 gang i året! Vi er liksom ikke så innmari "julete" av oss heller, så jeg tror ikke akkurat vi kommer til å sveive igang lutefisk eller denslags... Ikke enkelt det her.

Men i hvert fall, har du en god, og gjerne litt annerledes, idé å komme med?

Matahari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med pinnekjøtt og kokte mørpølser? *slurp*

Sammen med kålrabistappe, poteter og surkål (evt. rødkål) er knallgodt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleskinke med potet og waldorfsalat!

Elgsteik med poteter, kokte grønnsaker og saus.

Reinsdyrssteik med poteter, grønnsaker og saus.

Lutefisk med bacon, poteter, erterstuing (æsj)

kylkun (ey, det er ikke det samme kalkun)

jernteppet kom der!

bilde fjernet. Det er ikke lov å legge inn fra eksterne linker - se HER -HMSP moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere skulle velge torsk, så betyr vel ikke det at dere ikke kan spise det ellers på året. Kalkun funker året rundt for meg, selv om det er det som er min beste julemat. (Ribbe funker dårlig.)

Dere kan jo gå for luksus-torsk, da. Gjøre alt dere kan med den torsken, og alt det gode tilbehøret dere vil. Prøve å blande flere ting som dere ellers liker å ha litt hver til seg eller noe sånn.

Eller prøv dere fram med andre kjøttyper, slik noen foreslo. Kan bli mye stas ut av elgsteik!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke blande tradisjonene litt?

Det finnes masse enkelt og godt som kan lages på forhånd.

Hva med å kjøpe en kalkun (evt bare et bryst) og en skinkestek (nesten ribbe det). Så kan du jo slenge med annen julemat: medisterkaker, julepølser osv. Stek og kalkun kan serveres kaldt med varm saus og kokte poteter.

Rosenkål, surkål, rødkål, gulrøtter, lefse osv. Lag et lite koldtbord av det hele og slapp av.

På denne måten kan du gjøre det meste klart dagen før. Resten er jo bare småtterier: poteter, saus og grønnsaker. Det er viktig å få tid til å glede seg over julen også, ikke bare stresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...