Gå til innhold

Noen som er gode i matte??? Kan dere hjelpe meg med denne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ingenting 

D5CDD856-4EA7-4E95-BD11-C400A44F307F.jpeg

Anonymkode: c14c5...8b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får følge bedre med i timen da. Eller se på sammendraget i boken. Og se på eksempler. Du lærer ingenting av å ikke prøve.

Anonymkode: 26d30...1e4

AnonymBruker
Skrevet

Denne er det vel meningen du skal løse på GeoGebra? :)

Anonymkode: af3d3...52c

Skrevet

Tviler egentlig på at du finner så mange som er gode i matte her 😆

Begynn med del a) tegn grafen. Hvis du ikke klarer det så er det ikke så mye håp..

Bruk rutepapir og tegn den opp. Bruk x verdier  fra 0 til 30, og y-verdier fra 0 til 1800. Regn ut y for 0, 5, 10, 15, 20, 25 og 30. Plott inn disse verdiene i grafen og tegn en strek mellom dem. Det er en eksponensialfunksjon, så du må «glatte» den litt ut

b) Løs ligningen for y = 900

c) og d) skal du få når du har vist at du klarer a og b

AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (6 minutter siden):

Begynn med del a) tegn grafen. Hvis du ikke klarer det så er det ikke så mye håp..

Bruk rutepapir og tegn den opp. Bruk x verdier  fra 0 til 30, og y-verdier fra 0 til 1800. Regn ut y for 0, 5, 10, 15, 20, 25 og 30. Plott inn disse verdiene i grafen og tegn en strek mellom dem. Det er en eksponensialfunksjon, så du må «glatte» den litt ut

Syns jo dette ser ut som p-matte. De driver ikke med forenkling av uttrykk via kvadratsetningene der? Jeg antar at siden ts trenger hjelp med oppgaven, så blir nok hn bare enda mer forvirret av hvor du fikk 1800 og 900 fra, uten noen videre forklaring. (Kvadratsetningene kommer vel ikke før T-matte). 

Nå kan jo selvsagt ting ha forandret seg siden jeg tok p-matte for noen pr siden, men jeg var da ikke borti kvadratsetningene før jeg tok R-matte (og de sa i alle fall at det dukket opp i T-matte). 

Anonymkode: af3d3...52c

AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (30 minutter siden):

Dette stemmer og TS, for oppgave b: Du vet at når x=0 minutter har du fullt volum av vann siden dette er start. Ved x=0 kan du selv regne ut det fulle volumet y. Stampen er halvfull når du har halvparten av det fulle volumet. Derav finner du tiden x ved y=900. Hjalp dette litt mer på tenkingen? 

Anonymkode: f3506...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Denne antar jeg du kan/bør løse i geogebra? :)

a) skriv inn hele funksjonen i algebrafeltet i geogebra (V(x)=2(30-x^2)

(du får det hakket mer riktig ved å bruke funksjonstartslutt, men om du ikke kjenner den er det over enklere)

b) Når x=0 er tanken full (fordi x er antall min etter tanken skrus på). 

Når tanken er full, x=0, blir uttrykket (bytter ut x med 0): 2*30^2 = 1800 L (dette kan også leses fra grafen istedet). Da er tanken halvtom ved 1800/2 = 900 L. 

dette kan løses ved regning, eller enklere i geogebra ved å skrive y=900 (fordi volumet er V(x), som er det samme som y)  og så finne krysningspunkt med grafen. Da finner du etter hvor mange minutter (hvilken x) karet er halvfullt.

c) gjennomsnittlig vekstfart finner du ved å lage punkter ved start og slutt (gjøres lettest ved krysningspunkt mellom grafen og xaksen, og mellom grafen og yaksen), og så lage linje mellom disse.

D er heller ikke vanskelig, men greit å fikse det mer grunnleggende først.

Anonymkode: dc42e...6f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Denne antar jeg du kan/bør løse i geogebra? :)

a) skriv inn hele funksjonen i algebrafeltet i geogebra (V(x)=2(30-x^2)

(du får det hakket mer riktig ved å bruke funksjonstartslutt, men om du ikke kjenner den er det over enklere)

b) Når x=0 er tanken full (fordi x er antall min etter tanken skrus på). 

Når tanken er full, x=0, blir uttrykket (bytter ut x med 0): 2*30^2 = 1800 L (dette kan også leses fra grafen istedet). Da er tanken halvtom ved 1800/2 = 900 L. 

dette kan løses ved regning, eller enklere i geogebra ved å skrive y=900 (fordi volumet er V(x), som er det samme som y)  og så finne krysningspunkt med grafen. Da finner du etter hvor mange minutter (hvilken x) karet er halvfullt.

c) gjennomsnittlig vekstfart finner du ved å lage punkter ved start og slutt (gjøres lettest ved krysningspunkt mellom grafen og xaksen, og mellom grafen og yaksen), og så lage linje mellom disse.

D er heller ikke vanskelig, men greit å fikse det mer grunnleggende først.

Anonymkode: dc42e...6f5

Jepp men nå er det vel momentan vekstfart for ett punkt og ikke gjennomsnittlig vekstfart det er snakk om. Er en stund siden jeg hadde om dette men er ganske sikker på at momentan vekstfart kan finnes ved å derivere funksjonen og deretter plotte inn for x. Siden funksjonen ikke er lineær er ikke nødvendigvis momentan vekstfart for x=15 lik den totale gjennomsnittlige vekstfarten. 

Anonymkode: f3506...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...