AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har nylig blitt interessert i å investere litt i kamerautstyr da jeg med tiden ønsker å ta profesjonelle bilder. Foreløpig fokuserer jeg på å lære meg teknikk (har fortsatt mye å lære). Nå har jeg Nikon D3200 fra 2012. Det jeg lurer på er hva jeg vil få ut av å oppgradere til et litt (men ikke mye) dyrere kamera. Vil bildene bli mye skarpere? Vil kameraet trenge mindre lys? Osv. Hva er det verdt å bruke/fokusere på? Jeg tar mest portretter, men også gruppe- og landskapsbilder. Jeg har også tenkt å investere i et par linser. Anonymkode: e38e1...c7f
spinner Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Kameraet ditt er helt utmerket til å lære med. Største endring ved nytt kamera får du ved å gå fra DX til FX (fullformat). Dette vil ha mest praktisk betydning hvis du tar mye vidvinkelbilder. D3200 regnes som et av de beste begynnerkameraene. Det du skal gjøre er å bruke manuelle innstillinger på eksponering og fokus. Det er måten å lære foto. Når du er komfortabel med det kan du vurdere hvor du vil videre. DX formatet har fysisk mindre pixler enn DX formatet (hvis du sammenligner brikker med samme antall MP. Det betyr at skarpheten blir marginalt bedre med FX gitt samme objektiv. Hvis du fotograferer dyr eller annet med lange teleobjektiv kan DX være like greit. For landskap, arkitektur, natt og variert foto har FX en liten fordel. Slik du beskriver din situasjon er det lenge til du merker større forskjell.
Mobella66 Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Synes det høres ut som om kameraet ditt er flott jeg. Jeg har samme type kamera som deg, og er fornøyd. Når jeg fotograferer ute bruker jeg mobilen. Jeg synes mobilen tar fine bilder ute.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Jeg ville fokusert på å investere i lyssterke objektiver frem til du er klar for det store hoppet til fullformat. Kameraet ditt er perfekt for den fasen du er i. Anonymkode: 92c0e...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå