AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #21 Skrevet 25. mai 2022 Har også lagt merke til dette, unge jenter med konebelte på bunaden. Tenker at foreldre ikke vet bedre. Anonymkode: 25a33...a42 1
Adrenalina1 Skrevet 25. mai 2022 #22 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 23.53): Nei, men de går jo med konebelte!! 🤯 Anonymkode: cbc84...f70 Hva faen er konebelte?
Djungelvrål Skrevet 25. mai 2022 #23 Skrevet 25. mai 2022 Adrenalina1 skrev (6 timer siden): Hva faen er konebelte? Det er et vanlig bunadsbelte. Det er ifølge KG forbudt å bruke hvis en ikke er gift. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #24 Skrevet 25. mai 2022 Sitat Noen bunader hadde sølvbelte / stølebelte som et skille mellom gift / ugift. Hadde du et sølvbelte med støler var du gift, og med et belte med bare beltespenner og ingen støler var du ugift. Som et eksempel på denne skillemåten kan vi nevne Sotra. I dag blir ikke stølebeltet brukt til dette skillet, men blir i grunn brukt til å pynte enda mer på bunaden, og få enda mer bunadsølv. Stølebelter består av belte i skinn eller stoff, beltestøler og beltespenne. https://www.sando.no/butikk/kategori/stoelebelte/ Anonymkode: c14ab...0f0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #25 Skrevet 25. mai 2022 Fordi alle skal ha alt med en gang i dag. Ikke spare, vente dller glede seg. Anonymkode: 10d41...aaf 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #26 Skrevet 25. mai 2022 Hvem bryr seg? 😄 Kan man ikke få glede seg over bunadene uten at bunadspolitiet skal komme? Anonymkode: 442e4...cfc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #27 Skrevet 25. mai 2022 Siden dette er et stort problem, håper jeg inderlig dere også arresterer gifte kvinner som lar være å iføre seg slike staute hodeplaggene som hører til bunaden, eksempelvis for Hardangerbunad: Anonymkode: c14ab...0f0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #28 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.sando.no/butikk/kategori/stoelebelte/ Anonymkode: c14ab...0f0 Takk for forklaring. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi alle skal ha alt med en gang i dag. Ikke spare, vente dller glede seg. Anonymkode: 10d41...aaf Hva med de som har arvet bunad med komplett sølv? Skal de la være å bruke stølene hvis de er ugifte? Anonymkode: 79a85...3db
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #29 Skrevet 25. mai 2022 Adrenalina1 skrev (11 timer siden): Hva faen er konebelte? Kun de som er gift går med konebelte! Tenk på alle de ulovlige ekteskapene!!! Dette er alvorlig!!! 😞 Anonymkode: cbc84...f70
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #30 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Siden dette er et stort problem, håper jeg inderlig dere også arresterer gifte kvinner som lar være å iføre seg slike staute hodeplaggene som hører til bunaden, eksempelvis for Hardangerbunad: Anonymkode: c14ab...0f0 Skal alle koner gå med hodeplagg når de går i bunad? 🤔 Betyr det at jeg må legge hodeplagget mitt vekk fordi jeg ikke er gift? jeg finner ikke hodeplagget til bunaden, uansett... Men må nok begynne å stresse litt hvis jeg blir gift, da trenger jeg både konebelte og konehodeplagg, for da er jeg jo en kone. Huff, neste 17. mai skal jeg sende laaange og bekymrede blikk mot alle småjentene med konebelte!!! Hvorfor er det ingen som tar affære?? 12-åringer skal IKKE gifte seg! Det må dere forstå!!! Blir bekymret... Anonymkode: cbc84...f70
Honey Dew Skrevet 26. mai 2022 #31 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 17.07): Jeg har ikke bunad selv, og måtte søke opp hva konebelte var. Men jeg fant ikke noe sted der det sto at ugifte ikke kunne bruke belte. (Det a sto bare at det kaltes for konebelte fordi det var vanlig å få belte til bryllupet) Kan du lenke til informasjon? Anonymkode: 79a85...3db Hvis det er snakk om hardangerbunad f eks bruker ugifte/jenter perlebroderte belter. 1
ops2 Skrevet 26. mai 2022 #32 Skrevet 26. mai 2022 De vil ha pynt fordi det ser pent ut, bryr seg ikke om historien. Og voksne, gifte eller samboere dropper koneskaut fordi det ikke ser pent ut. Hadde jeg hatt trønderbunad, ville jeg elsket koneskautet fordi jeg synes det er fint. Men jeg synes ikke lua til Nordlandsbunaden er pen eller kledelig, så jeg har ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå