Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De påstår at det heter apekopper fordi det først ble oppdaget hos aper, men det er en dårlig unnskyldning. 🙄

FAKTUM er at de har kalt en sykdom, som er vanlig i Afrika, for apekopper. Dermed trekker de linjer til rasistisk ideologi som sammenligner afrikanere med aper.

Nettet oversvømmes nå av rasistiske innlegg, forumposter, memes, etc. knyttet til apekopper; hvor afrikanere sammenlignes med aper. Fysj!

Dette er nok et bevis på rasismen lever i beste velgående i vårt samfunn  ☹️

INB4 rasistene her på KG kommer hit og sutrer og "krenkehysteri" 😌

Anonymkode: 92963...bd6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i den forstand at navnevalget er noget uheldig da den sykdommen stort sett smitter utlendinger.

Anonymkode: ea191...244

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes.

Anonymkode: 428cf...167

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

🙈

Anonymkode: ccd13...36d

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes at navnet er stigmatiserende mot både Afrika og Pride-bevegelsen.

Hva med "vennskapshuden" ...?

Anonymkode: ef8a0...b1d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙈

Anonymkode: ccd13...36d

Kunne du ikke bare brukt den vanlige emojien, du måtte liksom bruke den med apekatt. Rasist.

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man ser alle de stygge Facebook kommentarene på hver eneste artikkel om apekopper så ser jeg rasismen. Blir kvalm av disse ekle, voksne menneskene som kan skrive sånt 

Anonymkode: b495a...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke en ape en ape lenger? 

Anonymkode: b4b7f...7a3

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen reagerte på svineinfluensa - og dette er jo noe som nå er oppdaget i miljø der menn ligger med menn….. tja….hva bør vi kalle viruset for å ta fokuset vekk fra apene??

Anonymkode: 92f50...1b4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tja, er det sånn og forstå at apene nå føler seg krenket ??? 

Anonymkode: eb9a7...da1

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen reagerte på svineinfluensa - og dette er jo noe som nå er oppdaget i miljø der menn ligger med menn….. tja….hva bør vi kalle viruset for å ta fokuset vekk fra apene??

Anonymkode: 92f50...1b4

Nå smittet jo svineinfluensaen vilkårlige mennesker. Hadde den fks. kun gått på muslimer så hadde jo navnet vært uheldig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kunne du ikke bare brukt den vanlige emojien, du måtte liksom bruke den med apekatt. Rasist.

Oiameien…nå er du hårsår…? Ups…håper du ikke er skalla nå…😉

Det er måte på krenkesamfunn vi lever i. Dagens unge tåler ingenting!

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja. Skal være glad de ikke kaller den for homsekopper. Siden den har brutt ut og sprett seg i de miljøene. Saunasex. 
På 1980-tallet, når HIV ble oppdaget og spredte seg, kalte de jo det først for homsesyken. Fordi det var i homsemiljøene de første tilfellene ble oppdaget og hvor HIV i starten spredte seg i stort antall. 

Anonymkode: 2b5a2...07e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De påstår at det heter apekopper fordi det først ble oppdaget hos aper, men det er en dårlig unnskyldning. 🙄

FAKTUM er at de har kalt en sykdom, som er vanlig i Afrika, for apekopper. Dermed trekker de linjer til rasistisk ideologi som sammenligner afrikanere med aper.

Nettet oversvømmes nå av rasistiske innlegg, forumposter, memes, etc. knyttet til apekopper; hvor afrikanere sammenlignes med aper. Fysj!

Dette er nok et bevis på rasismen lever i beste velgående i vårt samfunn  ☹️

INB4 rasistene her på KG kommer hit og sutrer og "krenkehysteri" 😌

Anonymkode: 92963...bd6

Ærlig talt. Dersom den er oppdaget hos aper først, så er det vel helt legitimt at den blir oppkalt etter aper? At aper lever i land hvor store deler av befolkningen er mørk (og de dermed blir smittet først) er på mange måter helt tilfeldig. At du forbinder mørke mennesker med aper får du nesten stå for selv, jeg tenkte i alle fall aper som i primater aper, først og fremst. 

Anonymkode: fb83e...069

• Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette sier mest om dine egne sterkt undertrykte holdninger. 

Jeg er ikke rasist, men langt mindre antifa/antirasist(etter moderne føringer), og jeg har ikke tenkt denne tanken selv engang! På samme måte som jeg ikke knytter "revepest" til rusmisbrukere.

Hvem er du, som trekker disse linjene!? 

Anonymkode: 2fc74...fe6

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel et køddeinnlegg. Ikke mat.

Anonymkode: aade3...f2f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Opphavet til navnet "apekopper":

"Apekopper ble først oppdaget i 1958 da to utbrudd av en koppelignende sykdom fant sted i kolonier av aper som ble brukt til forskning, derav navnet "apekopper". Det første tilfellet av apekopper hos mennesker ble registrert i Den Demokratiske Republikken Kongo i en periode med forsterket innsats for å utrydde kopper. Siden da har apekopper blitt registrert i andre sentrale og vestlige land i Afrika."

https://www.cdc.gov/poxvirus/monkeypox/index.html

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

MEGET rasistisk å "kalle" det for apekopper??? Nå må du virkelig gi deg. Det kalles ikke apekopper, det er det det heter, fordi det først ble oppdaget på aper! Hadde det blitt oppdaget hos reinsdyr så hadde det hett reinsdyrkopper. Hadde det vært rasistisk mot samer da mener du??? Det finnes også noe som heter sauekopper. Hvem er det rasistisk mot? Snakk om å  overdramatisere!!

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger blir jeg sjokkert over å se hvilke tanker som dominerer så mye i hodet til noen at de bare må få det ut. At det ikke finnes andre tanker som er mere fremtredende.

Anonymkode: 38732...091

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes at navnet er stigmatiserende mot både Afrika og Pride-bevegelsen.

Hva med "vennskapshuden" ...?

Bare for å legge til, er ikke dette på noen måte latterliggjøring fra min side - jeg tenkte på det man tidligere kalte fotsopp, som nå er blitt til sportsfot; fra noe negativt til noe positivt.

Så når en sykdom sprer seg mellom to vennesker som har sosial kontakt med hverandre, kunne man kanskje også gi dette et positivt navn som unngår å stgmatisere den syke?

Det føles etter min mening mindre stigmatiserende å si at man har hatt vennskapshud enn apekopper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...