AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #1 Skrevet 22. mai 2022 I nabolaget jeg bor i har nå flere skaffet seg elbil. Før kunne jeg høre når naboene kom kjørende hjem, men nå er det musestille pga disse elbilene. Dette kan da ikke være trygt for hverken fotgjengere, barn som leker, eller dyr som ferdes i gatene.. Hvorfor prater man ikke mer om dette? Anonymkode: 863a2...244 8 3
Sofakona Skrevet 22. mai 2022 #2 Skrevet 22. mai 2022 For alle må følge med:) vi har hat el bil i 7 år og aldri kjørt på noe..tror du vi bare kjører på he he.. Vi bor i et nabolag med masse dyr og barn og vi kjører forsiktig. Fotgjengere må jo følge med like mye som vi kjøre bil...om du skulle vært blink eller ikke. Så el biler har jo vært i Norge i allefall av 10 år... kanskje dette er din første opplevelse må er elbil? Og om du høres eller ikke er det snakk om å kjøre pent..og at forgjengeren etc også følgere med 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #3 Skrevet 22. mai 2022 Man prater vel en del om det? Var det ikke snakk om å legge til lyd på elbiler? Som sjåfør er jeg i hvertfall veldig bevisst på at fotgjengere ikke hører at jeg kommer. Anonymkode: d0e03...14b 7
Mezzosoprena Skrevet 22. mai 2022 #4 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I nabolaget jeg bor i har nå flere skaffet seg elbil. Før kunne jeg høre når naboene kom kjørende hjem, men nå er det musestille pga disse elbilene. Dette kan da ikke være trygt for hverken fotgjengere, barn som leker, eller dyr som ferdes i gatene.. Hvorfor prater man ikke mer om dette? Anonymkode: 863a2...244 Det er ikke trafikkfarlig at du ikke hører naboene når de kommer hjem. Alle som er ute i trafikken skal være årvåkne og oppmerksomme, både de som kjører og de som er myke trafikanter. Det er virkelig ikke noe problem med såkalte "lydløse" elbiler. Sånn sett er det et like stort problem med alle de som har musikk på øret i trafikken, men de bruker da øyene i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Nye el biler får lyd over 15 km Anonymkode: 392ff...104 3
MyMichelle Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Vi har hytte et sted hvor «alle» har elbil. Jeg synes det er skummelt å plutselig møte disse på smale grusveier med dårlig sikt. Slett ikke alle holder fartsgrensen og kjører hensynsfullt. Om vinteren ville jeg ikke våget gå der med hund, ettersom jeg ikke hadde kunne gå utenfor veien slik jeg gjør nå. 5
Jdz Skrevet 22. mai 2022 #7 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I nabolaget jeg bor i har nå flere skaffet seg elbil. Før kunne jeg høre når naboene kom kjørende hjem, men nå er det musestille pga disse elbilene. Dette kan da ikke være trygt for hverken fotgjengere, barn som leker, eller dyr som ferdes i gatene.. Hvorfor prater man ikke mer om dette? Anonymkode: 863a2...244 Det er ganske mange år siden man pratet seg ferdig om dette. Alle nye elbiler avgir kunstig lyd i lave hastigheter. Vi har svært høy tetthet av elbiler i dette landet, uten at påkjørsler i lav hastighet har blitt et større problem enn det har vært før. Så hva er problemet? 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #8 Skrevet 22. mai 2022 Sofakona skrev (12 minutter siden): For alle må følge med:) vi har hat el bil i 7 år og aldri kjørt på noe..tror du vi bare kjører på he he.. Vi bor i et nabolag med masse dyr og barn og vi kjører forsiktig. Fotgjengere må jo følge med like mye som vi kjøre bil...om du skulle vært blink eller ikke. Så el biler har jo vært i Norge i allefall av 10 år... kanskje dette er din første opplevelse må er elbil? Og om du høres eller ikke er det snakk om å kjøre pent..og at forgjengeren etc også følgere med Jævlig lett for deg å si. Jeg føler meg ikke trygg ute til fots lengre. Har nedsatt hørsel og jeg sliter veldig med de nye bilene som er musestille. Har ikke telling på hvor mange ganger de jeg er med må dra meg til siden, fordi jeg ikke hører. Det er for jævlig å møte en elbil i en sving på en smal vei uten egen gangvei. Jeg kan ikke gå slike steder alene og i alle fall ikke med hund. Her har vi en gedigen hekk når du svinger inn til boligfeltet. Jeg går ikke til nærbutikken alene lengre på grunn av det. Vi har klaget inn hekken til kommunen to ganger, men de som bor der nekter å fjerner den. Tror ikke du er helt klar over hvor problematisk dette er for oss som hører dårlig. Er det noen som følger med så er det oss, men det hjelper lite når omverden tar ekstremt lite hensyn. Jeg fatter ikke hvordan folk velger å gjøre seg selv døve ved å bruke musikk på ørene når de går ute blant trafikken. Anonymkode: 07bad...2a2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #9 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jævlig lett for deg å si. Jeg føler meg ikke trygg ute til fots lengre. Har nedsatt hørsel og jeg sliter veldig med de nye bilene som er musestille. Har ikke telling på hvor mange ganger de jeg er med må dra meg til siden, fordi jeg ikke hører. Det er for jævlig å møte en elbil i en sving på en smal vei uten egen gangvei. Jeg kan ikke gå slike steder alene og i alle fall ikke med hund. Her har vi en gedigen hekk når du svinger inn til boligfeltet. Jeg går ikke til nærbutikken alene lengre på grunn av det. Vi har klaget inn hekken til kommunen to ganger, men de som bor der nekter å fjerner den. Tror ikke du er helt klar over hvor problematisk dette er for oss som hører dårlig. Er det noen som følger med så er det oss, men det hjelper lite når omverden tar ekstremt lite hensyn. Jeg fatter ikke hvordan folk velger å gjøre seg selv døve ved å bruke musikk på ørene når de går ute blant trafikken. Anonymkode: 07bad...2a2 Vi med normal hørsel hører ikke elbilene vi heller altså. Anonymkode: d0e03...14b 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 Et større problem er sykelister og elsparkesykkel brukere. De hater jeg som pesten. Noe mer egoistisk ute blant folk skal du lete lenge etter. De er farligere enn bilister, siden de har ingenting å tape på å kjøre ned folk. En bilist kan få både fengsel, bot og miste førerkortet så de er hakket mer våken og bryr seg litt mer. Så bilene er ikke største problemet, det er sant, men de nye bilene er farlige for mange. Anonymkode: 07bad...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Skrevet 22. mai 2022 Jdz skrev (2 minutter siden): Det er ganske mange år siden man pratet seg ferdig om dette. Alle nye elbiler avgir kunstig lyd i lave hastigheter. Vi har svært høy tetthet av elbiler i dette landet, uten at påkjørsler i lav hastighet har blitt et større problem enn det har vært før. Så hva er problemet? Problemet er at jeg synes synd på de som er litt svaksynte eller hører dårlig. For ikke å snakke om barn som leker, eller dyr som sitter i veikanten og ikke får med seg at et digert kjøretøy på noen tonn kommer rullende forbi dem. Stillegående elbiler er visst 40% mer tilbøyelig til å treffe en fotgjenger, i følge en engelsk undersøkelse. Anonymkode: 863a2...244 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi med normal hørsel hører ikke elbilene vi heller altså. Anonymkode: d0e03...14b Det er ikke bare elbiler som har lav lyd. Nye biler har også det. Jeg forstår at elbiler er problematisk for de aller fleste, i lav hastighet. Jeg hører dem ikke i det hele tatt og sliter med alle nye biler. Vi har 2015 og 2017 modell i familien og de er på smertegrensen, alt etter det er umulig for meg å høre. Selv i veldig høy hastighet, fordi de er stillere. Anonymkode: 07bad...2a2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 Synes bråket fra fossilbiler er et mye større problem Anonymkode: f559d...261 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #14 Skrevet 22. mai 2022 Gå på riktig side av veien. Da ser du bilen som kommer kjørende. Den veien jeg går har ikke fortau, men har aldri hatt problemer som fotgjenger. Nå kjører jeg elbil og har ingen problemer med fotgjengere. Jeg bruker da øynene når jeg kjører. Anonymkode: ecdfe...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Skrevet 22. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi med normal hørsel hører ikke elbilene vi heller altså. Anonymkode: d0e03...14b Og vi med god hørsel hører elbielene godt, selv i lave hastigheter. De de avgir en pipelyd fra framdriftsmotor som høres godt. Men er man ikke fokusert når en er ute, hører man ingenting. Anonymkode: bdfcf...f43
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 Elbiler overalt her på Vestlandet i 10 år allerede. Helt uproblematisk. Anonymkode: 5400c...9b7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 Da elbiler først kom så var de helt umulig å høre om en hadde vinden mot seg. Et par jenter ved rideklubben her i bygda ble skadet fordi en elbil plutselig kom kjørende opp på siden av de uten å sakke ned farta og hestene ble skremt av synet. Dette var veldig trafikksikre hester som aldri før hadde blitt skremt på veien, de hadde ikke hørt denne bilen. Etter det ble det innført regel om ikke å ri nede på hovedveien lenger. Anonymkode: 3c356...1e9
Katten.2.0 Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 Det som beskrives i tråden handler mer om farlige veier og hensynsløse bilister. Hadde null problem å bevege meg i trafikken med høy musikk på øret, og har null problem med å være en hensynsfull sjåfør i stille elbil. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Jeg hører dårlig selv, og lydløse el-biler er da virkelig ikke noe problem. Som tunghørt er jeg uansett vant til å se meg rundt i trafikken! Jeg går på riktig side av veien, og har begge hundene på venstre side om det er trangt/ikke fortau. Har aldri tenkt over at el-biler utgjør noen større fare enn andre biler. Sparkesykler og sykler derimot, som kommer susende på gangfeltet, DE har jeg store problemer med. Anonymkode: 0c94c...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 15.12): I nabolaget jeg bor i har nå flere skaffet seg elbil. Før kunne jeg høre når naboene kom kjørende hjem, men nå er det musestille pga disse elbilene. Dette kan da ikke være trygt for hverken fotgjengere, barn som leker, eller dyr som ferdes i gatene.. Hvorfor prater man ikke mer om dette? Anonymkode: 863a2...244 Fordi hensynet til miljø trumfer alt annet. Samfunnet er hjernevasket. Tenk bare på alle ekstreme tiltak vi allerede har for å minimere risiko for den minste skade i trafikken. Når det kommer til elbil så er liksom alt plutselig helt greit. Anonymkode: ef4e6...6b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå