Gå til innhold

Ulønnet permisjon / 80%. Vanskelig å vite hva som er best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er vanskelig å finne ut hva som lønner seg med permisjon. 

Planen er at jeg tar hele fellesperioden. Termin er 20 oktober. Vi vet ikke om det er mulig å få barnehageplass fra august. 

Spørsmålet er om vi bør velge 80% siden vi ikke vet om barnehageplass? 

Samtidig er det snakk om at mannen er overtallig og må kanskje se seg om etter ny jobb. Dekan det godt hende at han vil tjene mindre, noe som kanskje ikke fungerer så bra dersom vi velger 80%. Alternativet er at en av oss må ta ulønnet frem til barnehageplass. Dersom han ikke får fast jobb tidsnok, så er det også kun jeg som kan strekke permisjonen med lønnet ferie.

Noen som kan litt eller har råd?

Anonymkode: 9669c...468

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta 100% og ulønnet permisjon, det gir faktisk bedre utbetaling totalt. Så sparer dere opp under svangerskapet og tar ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 1fd07...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta 100% og ulønnet permisjon, det gir faktisk bedre utbetaling totalt. Så sparer dere opp under svangerskapet og tar ulønnet permisjon. 

Hører folk si dette, men kan du forklare hvorfor det lønner seg å ta 100% og ulønnet heller enn 80%? :) det burde jo i teorien være likt!

Anonymkode: 99a0c...884

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hører folk si dette, men kan du forklare hvorfor det lønner seg å ta 100% og ulønnet heller enn 80%? :) det burde jo i teorien være likt!

Nei hvorfor skal det være likt? For de 20 prosentene med lønn får du et fast antall dager ekstra. Tjener du ok så vil man alltid tape på å velge 80 prosent. Sjekk nav sin kalkulator så kan du se det svart på hvitt. 

Anonymkode: e81b5...430

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin dagen før deg. Her tar vi 59 uker med 80 %, som vi deler 50/50. Da er det november igjen før far er ferdig med permisjon, og vi har jo rett på barnehageplass fra oktober igjen. Det funker perfekt for oss :)

Anonymkode: 5bfa2...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har termin dagen før deg. Her tar vi 59 uker med 80 %, som vi deler 50/50. Da er det november igjen før far er ferdig med permisjon, og vi har jo rett på barnehageplass fra oktober igjen. Det funker perfekt for oss :)

Men hvorfor ikke ta 100 prosent og ulønnet resten? Den lønner seg nok økonomisk. Med mindre dere er veldig redd for å bli syke og ikke få 100% sykepenger dersom syk i ulønnet permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor ikke ta 100 prosent og ulønnet resten? Den lønner seg nok økonomisk. Med mindre dere er veldig redd for å bli syke og ikke få 100% sykepenger dersom syk i ulønnet permisjon. 

Nettopp pga risikoen for å stå uten rettigheter ved sykdom. Det kan skje med hvem som helst, selv om sjansen er liten.

Anonymkode: 11449...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nettopp pga risikoen for å stå uten rettigheter ved sykdom. Det kan skje med hvem som helst, selv om sjansen er liten.

Du vil ikke stå uten rettigheter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fordi 100% er mer enn 80%. Enkelt regnestykke 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, litt dette. Føler bare det blir det minst kompliserte. Vi taper ikke så mye på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi 100% er mer enn 80%. Enkelt regnestykke 

Blir jo ikke det når man må ta 20% ulønnet permisjon tilsvarende tiden man får ved 80%

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir jo ikke det når man må ta 20% ulønnet permisjon tilsvarende tiden man får ved 80%

Men en tjener likevel som regel på å ta 100 prosent og 20 prosent ulønnet. Det handler om at en mister 20 prosent av lønnen når en velger 80 prosent. Men du får et fast antall dager igjen. Som regel vil de 20 prosentene en gir fra seg i lønn gi mer enn de 10 ukene fri. Altså vil en kunne ta 10 uker ulønnet og miste mindre enn 20 prosent av lønnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Men en tjener likevel som regel på å ta 100 prosent og 20 prosent ulønnet. Det handler om at en mister 20 prosent av lønnen når en velger 80 prosent. Men du får et fast antall dager igjen. Som regel vil de 20 prosentene en gir fra seg i lønn gi mer enn de 10 ukene fri. Altså vil en kunne ta 10 uker ulønnet og miste mindre enn 20 prosent av lønnen. 

Jeg tok en sånn foreldrepenger-kalkulator som sammenligner hva man får ved 80 % vs 100 % permisjon. Ifølge kalkulatoren får vi 14 400 NOK mindre ved 80 % uttak, men vi hadde tapt mye mer enn det hvis jeg skulle hatt ulønnet permisjon i 10 uker. Så for noen ser det ut som det lønner seg, men det kommer vel an på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en sånn foreldrepenger-kalkulator som sammenligner hva man får ved 80 % vs 100 % permisjon. Ifølge kalkulatoren får vi 14 400 NOK mindre ved 80 % uttak, men vi hadde tapt mye mer enn det hvis jeg skulle hatt ulønnet permisjon i 10 uker. Så for noen ser det ut som det lønner seg, men det kommer vel an på. 

Kalkulatoren skal vise hva du taper eller tjener med akkurat like mange uker fri. Se en gang til på hva dere ligger inn av informasjon. Altså taper dere 14400 kr ved å ta 59 uker fri og 80 prosent uttak mot å ta 49+10 uker fri med 100 prosent. Altså du taper 14400 kr med akkurat like mye fri ved å velge 80 prosent. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kalkulatoren skal vise hva du taper eller tjener med akkurat like mange uker fri. Se en gang til på hva dere ligger inn av informasjon. Altså taper dere 14400 kr ved å ta 59 uker fri og 80 prosent uttak mot å ta 49+10 uker fri med 100 prosent. Altså du taper 14400 kr med akkurat like mye fri ved å velge 80 prosent. 

Ah, takk! Jeg trodde det kun var forskjell på de to. Uansett er ikke 14k noe vi kommer til å merke, men greit å vite! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...